به گزارش پارس به نقل از تسنیم، آیت‌الله آملی لاریجانی در افتتاحیه سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه قرآن بهترین کلام و گفتاری است که خدا برای مردم نازل کرده است، اظهار داشت: به تعبیر امیرالمومنین علی(ع) قرآن دریای بی‌پایان معانی و به تناسب مراتب قرآن عظمت حاملان قرآن نیز روشن می‌شود.


وی ادامه داد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که اشراف امت من کسانی هستند که قرآن را حمل می‌کنند. این روایت از جهات مختلف قابل توجه است. اینکه اشراف را حاملان قرآن تعریف می‌کنند، نشان می‌دهد که معیار قرآن برای عزت و شرف و بزرگواری انسان چیست. عزت و شرف به پول و جایگاه نیست همچنین در همین تعبیر کوتاه هم عبارت «حمل کردن قرآن» و هم عصر آن «اصحاب لیل» مورد توجه است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: برای اینکه بفهمیم اشراف امت از نگاه رسول اکرم(ص) چه کسانی هستند ابتدا باید خود قرآن را شناخت. قرآن حقیقتی دارای مدارج مختلف است یک مرتبه از آن اصوات است، یک مرتبه معانی، مرتبه‌ دیگر لایه‌های معنایی قرآن است که از جمع آیات آن استخراج می‌شود و از نمونه‌هایی است که هر چه بیشتر درباره آیات تعمیق می‌شود معانی جدیدتری کشف می‌شود. به عنوان مثال در سوره حمد هر روز می‌خوانیم " اهدنا الصراط‌ المستقیم " و در سوریه یاسین صراط مستقیم را خداوند را معنا کرده که عبودیت همان صراط مستقیم الهی است و هر چه بیشتر دقت می‌کنیم که عبودیت چیست و چه ربطی با وجه‌الله و امام دارد حقایق عظیمی را بیان می‌کند.

آملی لاریجانی افزود: مرتبه عظیم‌تر قرآن کریم رسیدن به حقایق شعور قرآن است قرآن حقیقتِ بسته به یک الفاظ و مفاهیم کلی نیست. ما در عالم حقایقی داریم که به آن می‌رسیم و یکی از نمونه‌های آن شعور نفس خویشتن است و منظور از خویشتن شخص نیست بلکه حقیقت نفس انسان است که اولیاء‌الهی در بحثمعرفت نفس به دنبال آن هستند و اگر انسان به آن برسد، مرتبه‌ای از شناخت خدا را درک کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مرتبه دیگر فهم قرآن جمع کردن تمام معانی آن است که این درجه از اختصاصات ائمه و معصومین(ع) است. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند ظاهر و باطن قرآن را می‌داند مگر اوصیاء الهی.

آملی لاریجانی با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) در خصوص فضیلت قرائت قرآن در خانه گفت: امام حسین(ع) می‌فرماید در خانه‌ای که تلاوت قرآن می‌شود این خانه برای اهل آسمان همان درخشندگی دارد که ستارگان درخشان برای زمین می‌درخشند. همچنین مرتبه دیگر حامل قرآن بودن حامل معانی قرآن بودن است و کسی که تلاش می‌کند قرآن را بفهمند نیز در مرتبه‌ای از حامل قرآن بودن قرار دارد.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: یکی از خصوصیات دیگر قرآن این است که حاملان قرآن با حقیقت قرآن متحد هستند و پیوند وسیعی دارند و به همین دلیل است که آثار عظیم وجودی از آنها ظاهر می‌شود و برای اینکه این مقامات عظیم را باور کنیم باید به تفاسیر قرآن و روایات ائمه مراجعه کنیم.

آملی لاریجانی درباره عنوان «اصحاب لیل» در روایت اشاره شده از پیامبر اکرم(ص) گفت: این عنوان، عنوان عجیبی است و نشان می‌دهد قرآن برای اصحاب لیل حساب جدایی باز کرده است. خداوند در مورد توصیف پیامبر و برخی از اصحاب ایشان می‌فرماید، تو بیش از دو سوم شب را بیداری و عده‌ای از کسانی که همراه تو هستند اینچنین هستند. از جمله روایات درباره شب زنده‌داری نیز مربوط به امیر مومنان است و در توصیف متقین آمده که متقین شب‌ها به تلاوت قرآن می‌ایستند، اجزای آن را جزء به جزء‌ می‌خوانند و دوای بیماری خود را از قرآن می‌خواهند.

وی با بیان اینکه با این اوصاف نباید تعجب کرد که پیامبر حاملان قرآن و اصحاب لیل را اشراف جامعه خود می‌داند، گفت: نگاه ما به دنیا و ظواهر آن باید مبتنی بر نگاه قرآن باشد و ما برای اینکه حال حاملان قرآن را درک کنیم باید نگاهی توحیدی داشته باشیم و اگر در بیداری حرکات و سکنات ما طوری باشد که حق‌تعالی را مورد توجه قرار دهیم این نگاه توحیدی بر ما حاکم می‌شود.