پایگاه خبری تحلیلی « پارس» - با پیشنهاد برخی افراد موثر مجمع تشخیص نظام و پذیرش روسای قوا دامنه نظارتی این مجمع افزایش میابد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « پارس» ، بر اساس تدبیر مقام معظم رهبری از سال ۱۳۸۴، مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، نظارت داشت که شامل دستگاه اجرایی می شد بر اساس تدبیر جدید، این مجمع وظیفه دارد در مورد تطبیق مصوبات مجلس بر « سیاستهای کلی نظام» نیز نظر استصوابی خود را اعلام نماید.

بر اساس این تدبیر، بعد از این که طرح یا لایحه ای در مجلس، مصوب شد، مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال می شود در جریان رسیدگی این شورا، مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درخصوص انطباق یا عدم انطباق مصوبه مجلس با « سیاستهای کلی نظام» نظر خود را به شورای نگهبان ارسال و در صورتی که با « سیاستهای کلی نظام» مغایرت داشته باشد، آن مصوبه، رد خواهد شد.

چندی پیش برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اصرار داشتند که طرح ها، لوایح، برنامه ها و… پیش از طرح در مجلس مورد ارزیابی مجمع قرار گیرد که در صورت عدم مغایرت با « سیاستهای کلی نظام» در مجلس طرح نشود. این پیشنهاد به دلیل اینکه با حق قانونی دولت، مجلس و شورای نگهبان، مغایرت داشت، مورد پذیرش قرار نگرفت.

لازم به ذکر است در این خصوص یکبار مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظراتی در مورد « طرح اجرای اصل ۴۴» داشت که نظرات مجمع به شورای نگهبان ارسال و از طریق این شورا در اختیار کمیسیون بررسی این طرح به ریاست دکتر الیاس نادران قرار گرفت.

با تدبیر جدید نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام شامل دو نوع نظارت یعنی ۱-« نظارت قبل از اجرا» در هنگام تصویب قوانین و مقررات؛ ۲-« نظارت حین اجرا» در مرحله اجرای قوانین و مقررات

پیش از این به منظور بررسی، ارزیابی، تلفیق و جامع نگری موضوعات ارجاعی مجمع در خصوص « نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی» ، « کمیسیون نظارت» با ترکیب رییس مجمع، دبیر مجمع و دو نماینده از میان اعضای هر یک از کمیسیون‏ های موضوعی مجمع تشخیص مصلحت نظام به انتخاب خود کمیسیون‎ ها تشکیل می شد که روسای سه قوه می‏ توانستند با حق رأی در جلسات کمیسیون نظارت شرکت کنند.