به گزارش پارس به نقل از تسنیم، " گویدو اشتاین برگ" از کارشناسان مسائل خاورمیانه موسسه علم و سیاست برلین در گفتگو با" دویچه وله" آلمان به مسئله خشونت ها در عراق پرداخته و در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: القاعده از ناآرامی ها در عراق سود می برد. شرایط در این کشور پیچیده تر از یک درگیری معمولی بین شیعه و سنی است.

وی در ادامه درگیری ها در عراق را ابتدا یک اختلاف بین نخست وزیر عراق با اپوزیسیون دانسته و با تاکید بر اینکه سوریه به منطقه عقب نشینی القاعده در عراق تبدیل شده است همچنین گفت: این سازمان تروریستی هم در سوریه و هم در عراق قوی تر شده است.

این کارشناس آلمانی در ادامه گفت: اگر شرایط تغییر نکند در عراق و سوریه یک منطقه ای ایجاد می شود که گروه های تروریستی افراطی در آن به صورت غیر قابل کنترل حکومت می کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو نوری المالکی را یکی از قدرتمندترین شخصیت ها در عراق دانسته و در پاسخ به این پرسش که آمریکا در حال حاضر چه نقشی در عراق ایفا می کند گفت: نفوذ آمریکا در عراق هنوز وجود دارد. البته این نفوذ از زمان برگشت نیروهای آمریکایی از این کشور در سال ۲۰۱۱ خیلی کم تر شده است. البته آمریکایی ها دیگر روی مسائل سیاست داخلی این کشور هیچ نفوذی ندارند.

وی در ادامه ایران را مهمترین متحد سیاست خارجی دولت عراق دانسته و گفت: ایرانی ها عملا جای آمریکایی ها در عراق را گرفته اند. البته آن ها مطمئنا یک قدرت اشغالگر نیستند اما آن ها حامی قدرتمند این متحد خود هستند.