به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دولت باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد که با وجود توافق اولیه حاصله بین ایران و گروه ۱+۵ در زمینه برنامه هسته ای ایران تحریم های مربوط به نفت ایران را حفظ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دولت آمریکا قویا از توافق اولیه با ایران حمایت کرده است و از کنگره خواسته است در مدتی که مذاکرات درباره یک توافق جامع نهایی ادامه دارد، تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال نکند. اوباما در عین حال که از کنگره خواسته است" در را به روی دیپلماسی نبندد" تاکید کرده است تحریم های اقتصادی فلج کننده که علیه ایران اعمال شده اند لغو نشده اند.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که به نظر می رسد میزان نفت غیر ایرانی به قدری کافی است که اجازه دهد کشورهای خارجی به کاهش خرید نفت ایران ادامه دهند.

وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به آن، در بیانیه ای اعلام کرد که مستثنی شدن چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و تایوان از تحریم ها علیه ایران را به دلیل کاهش واردات نفتی شان از ایران شش ماه دیگر تمدید کرده است. مستثنی شدن این کشورها به این مفهوم است که بانکها و موسسات مالی آنها طبق قوانین آمریکا هدف اقدامات تنبیهی قرار نخواهند گرفت.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن مصمم است در شش ماه آینده، در حالی که برای رسیدن به یک توافق جامع که صلح آمیز بودن اهداف برنامه هسته ای ایران را اثبات می کند تلاش می کند، به اعمال تحریم های نفتی ادامه دهد.

کری در بیانیه ای گفت: ما در شش ماه آینده، در حالی که کار می کنیم تا ببینیم آیا راه حل جامعی که ما را مطمئن کند برنامه هسته یی ایران برای مقاصد منحصرا صلح آمیز است وجود دارد یا خیر، به اعمال تحریم ها ادامه خواهیم داد.