آبیار: فیلمهای خوبی در جشنواره جهانی حضور داشتند
هشتمین روز از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی آغاز شد که تمامی افکار رسانه ها و همچنین علاقمندان سینما به اختتامیه عصرگاهی این جشنواره در همین روز است.
به گزارش پارس نیوز، هشتمین روز از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی آغاز شد که تمامی افکار رسانه ها و همچنین علاقمندان سینما به اختتامیه عصرگاهی این جشنواره در همین روز است.
مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر امروز پنجشنبه ۵ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ با حضور مهمانان خارجی و داخلی، داوران بخشهای مختلف، اهالی رسانه و… در تالار وحدت برگزار می شود.
این مراسم از شبکه نمایش و آی فیلم به عنوان شبکه های تخصصی فیلم و سریال، به صورت زنده پخش خواهد شد. شبکه آی فیلم به چهار زبان انگلیسی، فارسی، عربی و دری در سراسر دنیا قابل دسترسی است و علاقه مندان کشورهای مختلف می توانند عصر امروز ساعت ۱۸ پخش زنده مراسم اختتامیه این جشنواره را از این شبکه ها شاهد باشند. کارگردانی مراسم اختتامیه را کیوان کثیریان و مجید توکلی بر عهده دارند.
نشست خبری داوران سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی برگزار شد که از پررنگ ترین مباحثی که در آن مطرح شد بلوغ تماشاگران سینمای ایران، جایگاه شاخص سینمای ایران در جهان و کیفیت فیلم های این دوره از جشنواره بود.
امیر اسفندیاری معاون امور بین الملل سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به مهمانان از داوران دو بخش جلوه گاه و بین الادیان دعوت به حضور در جایگاه کرد.
روسودان گلورژیدزه و خسرو معصومی از بخش «جلوه گاه شرق» در این نشست حاضر بودند. از جمع داوران «بین الادیان» هم اینیس گیل و داگلاس فالسون در این نشست شرکت کردند.
اسفندیاری درباره بخش «بین الادیان» اینگونه توضیح داد: در دیگر جشنواره ها داوران «بین الادیان» جایزه کلیسای کاتولیک را به فیلم ها می دهند ولی ما تقاضا کردیم این جایزه در ایران جایزه بین الادیان باشد و داوران این بخش را سازمان سیگنس به ما معرفی می کند.
فالسون: حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر تجربه ای شگفت انگیز بود
پس از صحبت های اسفندیاری، فالسون داور بخش «بینالادیان» نیز با تشکر از دعوتش به جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: حضور در این جشنواره تجربه ای شگفت انگیز بود زیرا من با فستیوالی عالی رو به رو شدم.
وی افزود: قبل از حضور در این جشنواره، پیش بینی خاصی از آن نداشتم اما امروز می توانم بگویم که فراتر از توقع من عمل کرد.
خسرو معصومی نیز بیان کرد: اولین دوره ای است که در جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان داور این بخش شرکت می کنم و پیش از این در فستیوال های مشابه نظیر قاهره و مونترال چنین تجربه ای نداشتم.
وی افزود: جای تعجب است که امسال در جشنواره فیلم کن هیچ فیلم ایرانی به عنوان نماینده نداشتید.
وانگ ژیائوشوای، پیتر فلایشمان، مایک فان دایم، مظفر اوزدمیر، نرگس آبیار و نوید محمدزاده در ادامه جلسه برای توضیحاتی درباره بخش مسابقه بین الملل «سینمای سعادت» به جایگاه رفتند.
امیر اسفندیاری در پاسخ به پرسشی درباره تعداد فیلم های دیده شده در این بخش بیان کرد: ۱۵ فیلم در این بخش شرکت داشت که ۳ فیلم از ایران و ۱۲ فیلم از کشورهای دیگر بودند اما در کلِ جشنواره، ۶۴ کشور شرکت کردند.
میتوسکا به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بخش «سینمای سعادت» در سخنانی بیان کرد: علاوه بر ۱۵ فیلم بخش مسابقه بین الملل، ۱۵ فیلم کوتاه دیدم و تعدادی فیلم خارج از این بخش را نیز در روزهای برگزاری جشنواره تماشا کردم.
فان دایم: اکثر فیلم های حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر خوب بودند
فان دایم نیز درباره نحوه شکل گیری تعامل با سایر داوران عنوان کرد: در این بخش ۷ داور با ۴ زبان مختلف که با سه مترجم همکاری می کردند حضور داشتند که کار سختی بود ولی از نتیجه کار راضی هستیم و تلفاتی هم نداشتیم! (با خنده)
داور مسابقه بینالملل در پاسخ به این که آیا در این بخش تمایل داوران به انتخاب ژانرهایی خاص یا فیلم هایی کمتر تجاری بوده است، توضیح داد: طبیعتا اختلاف نظرهایی بین ما وجود داشت. گاهی می خواهیم فیلم های رایج «مین استریم» (عامه پسند) را ببینیم گاهی فیلم های هنری اما اکثر فیلم های حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر خوب بودند و در فرآیند داوری به مشکلی برنخوردیم. اگر در یک فستیوال فیلم های بد و خوب در کنار هم نباشند، داوری معنایی ندارد.
نرگس آبیار نیز در این باره توضیح داد: در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم ها ویترین متنوعی از موضوعات مختلف نظیر محیط زیست، وحدت بین ادیان، تم نوستالژی، کودکانه و داستان هایی درباره جنگ جهانی دوم را به تصویر کشیدند که مجموعه این ژانرها انتخاب را برای داوران سخت کرد.
وی افزود: در این شرایط اولویت موضوعی برای دنیای کنونی را مدنظر قرار دادیم.
این فیلمساز زن ایرانی تصریح کرد: در مجموع فیلم های خوبی در جشنواره شرکت داشت و من به شخصه فیلم های کوتاه را بیشتر دوست داشتم.
نرگس آبیار نیز به این پرسش که آیا کشور سازنده فیلم در داوری اش تاثیر داشته است؟ اینگونه پاسخ داد: ملاک اصلی مان فیلم خوب بود اما یادم است فیلم اولی که در کشوری آسیایی ساخته شده بود برایم از فیلمی که در کشوری اروپایی ساخته شده بود اولویت داشت و نگاه مثبت تری به آن داشتم زیرا یک فیلم اولی تا این حد توانسته بود کارش را درست انجام بدهد.
میتوسکا: ایران سینمای محشری دارد
لابینا میتوسکا دیگر داور مسابقه بینالملل نیز عنوان کرد: پیش از آمدن به ایران می خواستم با خانواده ام به اینجا سفر کنم و همه می گفتند واقعا چنین تصمیمی داری؟! اما اکنون باید بگویم ایران سینمای محشری دارد و کشوری بی نظیر است. دختر ۶ ساله من دیروز به من گفت اگر ممکن است در ایران بمانیم.
اکران آثاری از کشور فرانسه در سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر
منصور جهانی بخش فرهنگی سفارت فرانسه اعلام کرد که دو فیلم فرانسوی و فیلمهایی که با مشارکت فرانسه تهیه شدهاند؛ در سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمیآیند.
بخش فرهنگی سفارت فرانسه در ایران با افتخار به اطلاع میرساند، در سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر که از روزهای ۲۹ فروردین ماه تا ۶ اردیبهشت ماه جاری در تهران برگزار میشود؛ دو فیلم فرانسوی و فیلمهایی که با مشارکت فرانسه تهیه شدهاند، از جمله؛ فیلم سینمایی «بکاسین» Bécassine به کارگردانی «برونو پودالیدس»، فیلم کوتاه «بادگیر» Hurlevent به کارگردانی «فردریک دوآزان»، فیلم سینمایی «زغال» The Charcoal به کارگردانی «اسماعیل منصف»، فیلم سینمایی «قبرهای بینام و نشان» Graves without a. nam به کارگردانی «ریتی پان» و ... در پردیس سینمایی چارسو و همچنین سینما فلسطین در تهران به نمایش درآیند.
فیلم سینمایی «بکاسین» Bécassine به کارگردانی «برونو پودالیدس» Bruno Podalydès در ساعت ۲۲:۳۰ روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت در سالن شماره ۱ پردیس سینمایی چارسو و همچنین در ساعت ۲۲:۱۵ روز جمعه ۶ اردیبهشت در سالن شماره ۱ سینما فلسطین به نمایش درمیآید.
فیلم کوتاه «بادگیر» Hurlevent به کارگردانی «فردریک دوآزان» Frédéric Doazan در ساعت ۱۷:۳۰ روز جمعه ۶ اردیبهشت سالن شماره ۵ پردیس چارسو روی پرده میرود.
ارسال نظر