به گزارش پارس نیوز، 

انتخابات فرمایشی در بحرین از صبح امروز در مناطق مختلف کشور آغاز شده است. این انتخابات در عرصه های پارلمانی و شهرداری ها برگزار می شود. این درحالی است که انقلابیون که قاطبه مردم را شامل می شوند، این انتخابات را تحریم کرده اند.

پیشتر آل خلیفه انتخابات پارلمانی و شهرداری ها را در خارج از بحرین برگزار کرده بود. این در حالی است که علمای بحرین روز پنجشنبه اعلام کردند که آخرین هشدار را می دهیم که شرکت در این انتخابات فرمایشی، به هر شیوه ای کمک به ظالم و این از بزرگترین محرمات در دین اسلام است.

علما از مردم خواستند که تحت تاثیر اقدامات وسوسه آمیز و هراس از تهدید تروریسم دولتی قرار نگیرند زیرا اقدامات آنها خلاف مردمسالاری و آزادی بیان است. همچنین آنان بر ایستادگی و حمایت خود از همه اقدامات مسالمت آمیز ازطرف همه گروه های مخالف تاکید کردند.

در پی اعلام رسمی انقلابیون و علمای بحرینی مبنی بر تحریم قاطع انتخابات و لزوم عدم مشارکت مردم در آن، رژیم آل خلیفه دامنه سرکوبگری های خود علیه مردم را گسترده تر کرده است.  این درحالی است که اعتراضات عمومی مردم بحرین علیه برگزاری انتخابات پارلمانی و شهرداری این کشور در سایه سرکوب مخالفان رژیم آل خلیفه و بازداشت رهبران آنها، نه تنها متوقف نشده که افزایش نیز پیدا کرده است. با این حال، آل خلیفه شماری از فعالان حقوقی بحرین را که خواستار تحریم انتخابات هستند بازداشت کرده است.

در همین راستا، خبرنگار مهر گفتگویی با «شیخ محمد خجسته» عضو جمعیت الوفاق بحرین انجام شده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*رژیم آل خلیفه با وجود تحریم گسترده انتخابات پارلمانی و شهرداری ها توسط مخالفان، اقدام به برگزاری این انتخابات کرد. دیدگاه کلی شما در خصوص این انتخابات که صبح شنبه برگزار شد، چیست؟

واضح است که انتخابات پارلمانی و شهرداری ها که آل خلیفه آن را برگزار کرد، کاملا صوری و فرمایشی بوده است. انتخابات آل خلیفه یک انتخابات تمسخرآمیز و از پیش شکست خورده است. واقعیت آن است که آل خلیفه با برگزاری انتخابات فرمایشی هم موفق نشد تا اوضاع را آنطور که مطلوب خود است، پیش ببرد. آل خلیفه با وجود تلاش های بسیار و بسیج تمامی امکاناتی که داشت، نتوانست چهره های مشهور، با سابقه و شناخته شده را وارد کارزار انتخابات کند.

لذا افرادی برای مشارکت در انتخابات فرمایشی آل خلیفه نامزد شدند که هیچگونه سابقه سیاسی در پرونده خود ندارند و به هیچ وجه شناخته شده نیستند. از سوی دیگر، با تحریم انتخابات توسط مخالفان، این انتخابات مشروعیت خود را به طور کامل از دست داد.

هدف اصلی آل خلیفه از برگزاری چنین انتخاباتی این است که اینگونه وانمود کند در بحرین دموکراسی وجود دارد و یک پارلمان برآمده از آراء مردمی تصمیمات کشور را اتخاذ می‌کند.

*همانطور که خودتان هم اشاره کردید، مخالفان بحرینی انتخابات فرمایشی آل خلیفه را تحریم کردند. به نظر شما تحریم این انتخابات توسط مخالفان تأثیری بر کیفیت برگزاری آن داشته است؟ 

بدون شک تحریم انتخابات فرمایشی آل خلیفه توسط انقلابیون و مخالفان بحرینی، تأثیر بسیار زیادی روی کیفیت این انتخابات گذاشت. هیچ شکی در این مسأله نیست و امروز آل خلیفه نمی تواند چنین مسأله ای را انکار کند. همین تحریم انتخابات توسط مخالفان باعث شد تا مشارکت در انتخابات «بسیار ضعیف» صورت گیرد.

تحریم انتخابات توسط مخالفان همچنین موجب شد تا در برخی از مراکز اخذ رأی شرکت کننده ای برای انداختن رأی خود در صندوق ها دیده نشود. رژیم آل خلیفه نیز که به این مشارکت بسیار ضعیف در انتخابات پی برد، تلاش کرد تا از طریق رسانه های خود بر این مشارکت سرپوش بگذارد.

بر همین اساس، رسانه های وابسته به آل خلیفه تنها اخبار مراکزی را منتشر می کنند که به نوعی در آنها میزانی از مشارکت وجود داشته است و اخبار مربوط به بسیاری از مراکز اخذ رأی که تقریبا خالی ماندند، بایکوت می شود. این به معنای استفاده تبلیغاتی از رسانه است.

*به نظر می رسد که مشارکت در انتخابات پارلمانی هم چشمگیر نبوده است. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

آل خلیفه به دنبال آن است تا اینگونه به افکار عمومی منطقه و جهان القاء کند که مشارکت در انتخابات پارلمانی و شهرداری های بحرین گسترده بوده است. با این حال، تمامی اخباری که به ما رسیده، حاکی از آن است که مشارکت مردم در انتخابات در مجموع بسیار ضعیف بوده است.

حتی گفته شده که در مراکز وابسته به آل خلیفه نیز مشارکت چندان گسترده ای مشاهده نشده است. بنابراین، باید گفت که رژیم آل خلیفه و مقامات این رژیم خود به قدرت تحریم مخالفان علیه انتخابات، پی بردند.

این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که مخالفان رژیم آل خلیفه بابت تحریم انتخابات، تاوان پس داده اند. رژیم آل خلیفه از مدت ها پیش اعلام کرده بود که هر صدایی که برای تحریم انتخابات بلند شود، صاحب آن بازداشت خواهد شد. امروز نیز بسیاری از فعالان سیاسی بحرینی تنها به دلیل انتشار یک توئیت در تحریم انتخابات فرمایشی، در زندان های آل خلیفه به سر می برند.

*با برگزاری انتخابات پارلمانی و شهرداری ها توسط آل خلیفه، آیا مقامات این رژیم از این پس می توانند این ادعا را مطرح کنند که پرچمدار دموکراسی در بحرین هستند؟

رژیم آل خلیفه به دنبال برپایی نظام مبتنی بر دموکراسی در کشور نیست. این معارضان هستند که خواستار برپایی یک حکومت برآمده از دموکراسی واقعی و نه کلامی و فرمایشی، هستند. رژیم آل خلیفه به دنبال یک نظام دموکراسی فرمایشی است؛ به گونه ای که تمام تصمیمات کشور بر عهده خودش باشد.

به عنوان نمونه، در خصوص همین پارلمان باید گفت که رژیم آل خلیفه به دنبال پارلمانی است که بتواند خواسته های خود را به اعضای آن دیکته کند. نمایندگان پارلمان نیز در سایه رژیم آل خلیفه مصوباتی را به اجراء می گذارند که حقوق بدیهی ملت را پایمال می کند.

تمامی این فرایند، به زعم آل خلیفه در یک فضای قانونی و دموکراتیک انجام می شود. چنین پارلمانی فاقد مشروعیت است؛ کما اینکه در گذشته نیز از هیچ مشروعیتی برخوردار نبوده است. هدف آل خلیفه از تشکیل این پارلمان، این است که اعضای آن تصمیماتی را که در رأس هرم قدرت اتخاذ می شود، در یک فرایند نمایشی و فرمایشی، تأیید کند.