گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار را که صبح روز پنجشنبه 6 اکتبر (15 مهر) رخ داد برعهده گرفته است. هدف انفجار، عناصری بود که در عملیات ارتش ترکیه برای پاکسازی مناطق مرزی از وجود تروریست های داعش شرکت کرده بودند.

برخی منابع مخالفان سوری گفتند که یکی از سرکرده های گروه "احرار الشام" به نام "هشام خلیفه" و "خالد الریس"، رئیس تشکیلات موسوم به "شورای عالی قضاوت در حلب" و "حمد الفرج"، معاون وی در این شورا، در این انفجار کشته شده اند.

گمان می رود یکی از عناصر انتحاری با پوشیدن کمربند، در حین تعویض شیفت در گذرگاه بین حومه ادلب و استان هاتای ترکیه، خود را منفجر کرده است.

نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه این انفجار را محکوم کرده و آن را حمله وحشیانه غیر انسانی خواند.

گروه تروریستی داعش به تازگی مسئولان و رهبران مجموعه موسوم به "دولت موقت سوریه" را هدف حمله قرار می دهد.

"داعش" پیش از این مسئولیت انفجاری را که در22 سپتامبر سال جاری (اول مهر) در شهر "انخل" در استان درعا به وقوع پیوست، بر عهده گرفته بود.

در آن انفجار که در مراسم افتتاح پاسگاه پلیس محلی در شهر انخل رخ داد، 12 نفر از جمله "یعقوب عمار"، "وزیر اداره محلی در دولت موقت" کشته شدند. 

گفتنی است در انفجار انتحاری که در روز 14 آگوست (24 مردادماه) در اتوبوس حاول عناصر مسلح معارض در گذرگاه اطمه رخ داد، بیش از 80 نفر کشته یا مجروح شدند. افراد مسلحی که هدف قرار گرفتند، وابسته به دو دسته موسوم به "فوج اول" و "بازهای کوهستان" وابسته به ارتش آزاد سوریه بودند.

در این انفجار 35 نفر نظامی و غیر نظامی کشته شدند.