ثبت احوال تاجیکستان استفاده از پسوندهای روسی مانند «اف»، «اوا» و «افیچ» در این کشور را ممنوع اعلام کرد.

«جلال الدین رحیم اف» معاون رئیس اداره ثبت اسناد شهروندی تاجیکستان در این زمینه افزود: اعلام ممنوعیت بعد از تغییر در قانون ثبت اسناد در کشور صورت گرفته است.

وی افزود: این دستور در ماه مارس سال جاری از سوی «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان اعلام شده و از این ماه اجرایی خواهد شد.

رحیم اف اظهار داشت: طبق قانون جدید از این به بعد پسوند اسامی تاجیک با پسوندهای فارسی «زاد»، «زاده»، «یی»، «یان»، «فر» و امثال اینها باید ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه زبان تاجیکی زبان فارسی است عنوان کرد: شهروندان تاجیک از این به بعد می توانند از پسوندهای فارسی (به عنوان مثال) به جای کریم اف می توانند کریم زاد یا کریم زاده را استفاده کنند.

این مقام تاجیکی ادامه داد: این تغییرات در مورد اقلیت ها و خارجی‌هایی که در تاجیکستان زندگی می‌کنند، صدق نمی‌کند.

وی ادامه داد: افرادی که در گذشته پسوند روسی داشته اند در صورت تمایل می‌توانند فامیل خود را به تاجیکی (فارسی) تغییر دهند.

لغو پسوندهای روسی «اف»، «اوا» و «افیچ» بهار سال 2007 از سوی «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان پیشنهاد شد که پس از این تصمیم «رحمان اف امامعلی شریف افیچ» به امامعلی رحمان تغییر نام داده شد.

در پی این تصمیم رئیس جمهور تاجیکستان برخی از مقامات تاجیک نیز نام و فامیل خود را تغییر دادند.

اما پس از تصمیم دولت تاجیکستان برخی از شهروندان این کشور در سفر به روسیه در فرودگاه های مسکو به مشکل برخورد کردند که مجبور به استفاده از پسوندهای روسی شدند.

نمایندگان مجلس سفلی تاجیکستان 13 ژانویه سال جاری همچنین با تغییر قانون جدیدی استفاده از القابی مانند «ملا»، «توره»، «شیخ»، «صوفی» و «خلیفه» را ممنوع کرد.

«رستم شاه مراد» وزیر دادگستری تاجیکستان وجود این لقب ها را باعث بروز تفرقه در این کشور عنوان کرد.