به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به فرانسه یک توافق تاریخی میان موزه لوور و ایران امضا شد که به موجب آن همکاری های فرهنگی و علمی با فرانسه ادامه می یابد. این توافق تاکنون به صورت رسمی منتشر نشده است. بنابر اعلام موزه لوور، "مسعود سلطانی فر،" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پنجشنبه گذشته از این موزه بازدید کرد؛ اما هیچکدام از مجسمه های این موزه به دلیل ورود وی پوشانده نشد.

 
این توافق که در کاخ ریاست جمهوری الیزه امضا شد، از تداوم همکاری های دو کشور تا سال 2019 خبر می داد. این همکاری ها شامل برنامه های راه اندازی نمایشگاه، انتشارات، بازدیدهای علمی، دوره های آموزشی و حفاری های مرتبط با باستان شناسی را شامل می شد. ایران و فرانسه همچنین برای جلوگیری از غارت و قاچاق آثار باستانی با یکدیگر همکاری می کنند. موزه لوور همچنین متعهد شد به عراق و سوریه در حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی کمک و یک موزه در ابوظبی – پایتخت امارات متحده عربی -- تأسیس کند.
 
نخستین پروژه این توافقنامه، راه اندازی نمایشگاه خاندان قاجار است که قرار است بهار  2018 در موزه لوور در شهر "لان" در شمال فرانسه برگزار شود.
 
موزه لوور همچنین قرار است در کاوش های باستانی نیشابور در شمال شرقی استان خراسان شرکت کند. شهر "آوه" در استان مرکزی نیز یکی دیگر از سایت های پژوهشی محسوب می شود. احتمال می رود یک تیم از کارشناسان فرانسوی نیز به سایت باستانی شوش در کوه های زاگرس سفر کند. فرانسه تا پیش از جنگ ایران و عراق در سال 1980 در این سایت فعالیت می کرد و اکتشافات مهمی را ثبت کرد.