به گزارش پارس به نقل از ابنا، همزمان با تلاش‌های جدی آنکارا برای برقراری روابط مجدد با رژیم صهیونیستی، «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، به ترکیه سفر کرده است.

«احمد داوداوغلو» نخست وزیر ترکیه با رئیس دفتر سیاسی حماس، در آنکارا دیدار و گفتگو کرد.

مشعل پیش از آن، عصر روز شنبه در استانبول با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرده بود.

درهمین حال یک مقام حماس از اعضای هیات اعزامی این جنبش به ترکیه درباره دلایل سفر خالد مشعل به ترکیه گفت: پس از درز اخباری درباره وجود تفاهماتی میان آنکارا و تل آویو، جنبش حماس در یک نشست اضطراری برای بررسی این مساله تصمیم گرفت تا با مقامات دولت ترکیه در این باره رایزنی‌ها و تماس‌هایی داشته باشد. در پی این تماس‌ها میان رهبری حماس و ترکیه، قرار شد هیاتی عالی رتبه از این جنبش به ترکیه سفر کند و اصل ماجرا را از نزدیک دنبال کند.

این مقام حماس تاکید کرد: مهم‌ترین هدف این سفر اعلام این موضع است که جنبش حماس مخالف هر گونه تقویت روابط با اشغالگران صهیونیست است و ملت فلسطین در غزه حاضر است گرسنگی و محاصره را بیشتر از این تحمل کند، اما توافقی به زیان آرمان فلسطین صورت نگیرد.

وی تاکید کرد که ترکیه هیچ گونه محدودیتی برای سفر رهبران حماس از جمله صالح العاروری عضو دفتر سیاسی این جنبش وضع نکرده است.

این مقام حماس همچنین بیان داشت که رهبری ترکیه در دیدار دیشب به رهبران حماس تاکید داشته است که بر سر حقوق حقه ملت فلسطین با هیچ طرفی معامله نخواهد کرد.

اخیراً اخباری درباره توافق رژیم صهیونیستی و ترکیه برای عادی سازی روابط پس از تیرگی ۵ ساله که به دنبال حمله کماندوهای نیروی دریایی اسرائیل به کشتی ماوی مرمره و شهادت ۹ تبعه ترک در جریان آن آغاز شده بود، شنیده می‌شود.

به تازگی معاون وزیر خارجه ترکیه و رئیس «موساد» در سوئیس دیدار کرده بودند و پس از این دیدار اعلام شده بود که روابط آنکارا و رژیم تل‌آویو که از سال ۲۰۰۹ به این سو، قطع شده، ممکن است از سر گرفته شود. به گفته منابع آگاه، در دیدار محرمانه مذکور، برای از سرگیری روابط، یک سند دیپلماتیک امضاء شده است. برخی کار‌شناسان معتقدند که با توجه به دیدار مشعل و اردوغان در اوضاع و احوال کنونی، ممکن است که حماس در مواضع خود تغییراتی را ایجاد کند.

در ارتباط با از سرگیری مناسبات میان ترکیه و اسرائیل، روز گذشته روزنامه «هابرترک» چاپ ترکیه نوشت اگر روابط آنکارا و تل‌آویو عادی شود، کاهش وابستگی ترکیه به گاز روسیه را در پی خواهد داشت و آنکارا بخشی از گاز مورد نیاز خود را از اسرائیل دریافت خواهد کرد. هم اکنون ترکیه ۵۰ درصد گاز خود را از روسیه تأمین می‌کند.