به گزارش پارس به نقل از فارس، تولید خودرو در جهان در سال گذشته میلادی روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته و از تعداد ۸۰ میلیون و ۹۲ هزار و ۸۲۰ دستگاه به ۸۴ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۲۰۹ دستگاه رسیده است.

این آمار شامل مجموع تولید اتومبیل های مسافربری، خودروهای سبک تجاری، مینی بوس ها، کامیون ها، اتوبوس ها و واگن های حمل ونقل است.

در این میان کشور چین بزرگترین صادر کننده خودرو در جهان بوده و سال گذشته ۱۹ میلیون و ۲۷۱ هزارو ۸۰۸ دستگاه خودرو تولید نموده است که نسبت به سال ۲۰۱۱ افزایشی ۸۵۲ هزار و ۹۳۲ عددی نشان می دهد.

بر اساس این آمار، اتحادیه اروپا با تولید ۱۶ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۴۷۶ دستگاه خودرو در مقام دوم قرار گرفته و آیالات متحده نیز با ۱۰ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۸۸۴ دستگاه در مکان سوم قرار دارد.

این در حالی است که بر اساس آمار سال ۲۰۱۱ تولید در اتحادیه اروپا کاهشی ۱ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۶۵۰ عددی داشته و ایالات متحده افزایشی ۱ میلیون و ۶۷۵ میلیون و ۳۲۴ عددی را به دست آورده است.

ژاپن نیز با تولید ۹ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۷۱۱ عددی در مکان چهارم قرار دارد.

در کشور های عضو اتحادیه اروپا نیز آلمان با تولید ۵ میلیون ۶۴۹ هزار و ۲۶۹ دستگاه خودرو در حالی در مکان اول قرار گرفته که سال ۲۰۱۱ تولیدی ۶ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۳۱۸ عددی داشته است. در اتحادیه اروپا پس از آلمان کشور های اسپانیا و فرانسه قرار گرفته اند که همانند آلمان با کاهش تولید نسبت به سال ۲۰۱۱ مواجه بوده اند.

اسپانیا در سال میلادی گذشته ۱ میلیون و ۹۷۹ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به سال قبل ۳۷۴ هزار و ۵۰۳ عددی را نشان می دهد.

فرانسه هم با کاهش ۳۲۷ هزار و ۱۲۴ عددی در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل از آن مواجه بوده و ۱ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۷۶۵ دستگاه خودرو تولید نموده است.

کارشناسان علاوه بر بحران مالی اتحادیه اروپا، تحریم های ایالات متحده و این اتحادیه علیه ایران را عامل مهمی در رکود صنعت خودرو و زیان تولید کنندگان بزرگ خودروی این کشور همانند سیتروئن و پژو دانسته اند.

براساس این آمار ایران در مکان هیجدهم دنیا قرار گرفته است و پس از ترکیه با فاصله اندک ۸۳ هزار و ۲۲۹ عددی در تولید، مقام دوم در خاورمیانه را در اختیار دارد.

ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی ۹۸۹ هزار و ۱۱۰ دستگاه خودرو تولید نموده در صورتی که قبل از شدت گرفتن تحریم های بین المللی علیه این کشور و در سال ۲۰۱۱ رتبه اول خاورمیانه را با تولیدی ۱ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۵۰۵ عددی را در دست داشته است.