به گزارش پارس به نقل از مهر، کوروش پرند گفت: رفع مشکل بیکاری جوانان دانشگاهی با اجرای صحیح نظام آموزش مهارت و فناوری امکانپذیر است. سی و یکم تیرماه تا ششم مردادماه هفته ملی مهارت نامگذاری شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ که یکی از اسناد بالادستی کشور است حرکت می کند که در این سند توانایی در تولید علم و فناوری و سهم برتر منابع انسانی در تولید ملی به عنوان یک اصل شناخته شده است.

پرند بیان داشت: بسیار واضح به نظر می رسد که برای رسیدن به اهداف فوق و تبدیل شدن به قدرت اول در تولید و علم و فناوری در منطقه قطعا یکی از راهکارهای مهم آن ارائه آموزش های مهارتی به افراد است زیرا آموزش های مهارتی از آن جهت که هم عملی و هم کاربردی هستند سهم بسیار زیادی را در تربیت نیروی متخصص و ماهر کشور مبتنی بر نیاز بازار کار و جامعه دارند.

وی با اشاره به آمار بیکاران دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر گفت: متأسفانه ما در کشور با کمبود تکنسین مواجه هستیم و دلیل آن این است که بیش از ۷۰ درصد دانشجویان در حوزه آموزش های نظری و کمتر از ۳۰ درصد آنان در آموزش های مهارتی هستند.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از راه های برون رفت از معضل بیکاری دانشجویان را آموزش در جوار دانشگاه عنوان کرد که در صورت در اختیار قراردادن مکان از سوی دانشگاه، تجهیزات مورد نیاز و مربی در این مکان مستقر شده و در کنار آموزش های عمومی، آموزش های مهارتی و تخصصی نیز ارائه می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: یکی از طرح های جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایجاد و راه اندازی مراکز فنی و حرفه ای رشد است که در آن کارآموز و یا یک تعاونی کارآموزی حضور پیدا کرده و طرح تجاری خود را ارائه و یک سری امکانات مورد نیاز در اختیارشان گذاشته می شود، پس از اینکه مهارت کافی را کسب نمایند و بتوانند روی پای خودشان باستند از مراکز آموزش فنی و حرفه ای رشد جدا شده و مستقل می شوند.