به گزارش پارس ، اقتصاد پرس به نقل دارالسلام، در واکنش به ادعاهای جدید مطرح شده در خصوص استفاده برخی از تانکرهای ایرانی از کدهای شناسایی تانزانیا، دولت محلی زنگبار از مقامات بندری تمام کشورهای جهان خواست تا اقدامات جدی را علیه این تانکرها به اجرا بگذارند.


عبدی مالیم، رئیس اداره امور دریایی زنگبار گفت، کاری که تانکرهای ایرانی انجام می دهند غیرقابل قبول است. « ما قراردادمان با ۳۶ تانکر ایرانی را لغو کرده ایم تا قربانی (اقدامات) جامعه بین المللی نشویم. ما نمی خواهیم در هیچ گونه کشمکشی درگیر شویم. »


گزارش ها حاکی است، به رغم لغو مجوز حرکت تانکرهای ایرانی با پرچم تانزانیا، دست کم سه کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران اخیرا شماره هایی را از طریق سیستم بیسیم از خود منتشر می کنند که بر اساس داده های ترافیک دریایی، کد مربوط به پرچم تانزانیاست.


از این کدها در موارد مختلف نظیر ارسال علامت بروز خطر استفاده می شود. این کشتی ها همچنین از یک شناسه (منحصر به فرد که از سوی کشور صاحب پرچم به کشتی ها اعطا می شود) با پیشوندی که متعلق به کشور تانزانیاست استفاده می کنند.


مالیم گفت: « من نامه ای را به نهاد نظارتی مان در دبی ارسال کرده ام و از آنها خواسته ام که مراقب این موارد باشند… ما همچنین نامه هایی را به برخی بنادر بین المللی ارسال کرده ایم و در آنها شناسه تمام تانکرهای ایرانی ای که قراردادمان با آنها را لغو کرده ایم، ذکر کرده ایم تا آنها بتوانند به ما برای کنترل سوء استفاده از هویت تانزانیایی کمک کنند. »
وی در ادامه گفت، اداره متبوع وی همچنین نامه ای اعتراضی به مقامات ایرانی نوشته است تا مطمئن شود که کشتی های آنها از پرچم و یا کد شناسایی تانزانیا استفاده نمی کنند. وی افزود: « ما خیلی نگران هستیم، زیرا زنگبار این کشتی ها را به ثبت رسانده است. »