پیش از این بارها از کم لطفی دولت نسبت به جامعه کارگری نوشتیم و جوانب این امر را در نظر گرفتیم. اواخر فروردین ماه بود که در گفت‌وگو با رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگرا ن تعلل دولت نسبت به پرداخت حق مسکن کارگران را بررسی کردیم. گلایه ها بسیار بود و کلیه انجمن‌ها تنها خواستار پرداخت مبلغی بودند که حق کارگر است. حال با وجود آنکه ماه فروردین هم به اتمام رسید و دو ماه از این تعلل می‌گذرد، دولت توضیحاتی ارائه نکرده و از علت اهمال خود چیزی نگفته است. در بررسی مجدد این موضوع «پارس‌نیوز» به گفت‌وگو با فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی‌ کار پرداخت.

او در تشریح این موضوع گفت: «کماکان تعلل دولت نسبت به پرداخت حق مسکن کارگران ادامه‌دار است و نهادهای کارگری از چرایی این امر آگاه نیستند چراکه در خصوص علت این تعلل، از سوی نمایندگان دولت هیچ گفته نمی‌شود.»

وی افزود: «علی‌رغم آنکه مقرر بود حق مسکن کارگران مورخ ۱/۱/۱۴۰۰ پرداخت شود اما هنوز پرداخت نشده و جای تعجب است. به نظر می‌رسد که دولت قصد دارد تا در روز کارگر حق مسکن کارگران را تحت عنوان عیدی‌شان پرداخت کند؛ اتفاقی که در سال گذشته نیز مشابه آن رخ داد.»

توفیقی تصریح کرد: «پرداخت حق مسکن کارگران در روز کارگر به عنوان عیدی جامعه کارگری، اتفاق خوبی نیست و تنها مزید علتی بر غم‌هایشان می‌گردد چراکه این حق مصوب و نمایندگان کارگران آن به امضاء رسانده‌اند. به طورحتم پرداخت آن چه حق جامعه کارگری‌ست، نمی‌تواند عیدی تلقی شود‌‌. دولت بهتر است درصدد عیدی حقیقی و  پرداخت مبلغی باشد که خارج از حق و مصوبات کارگری است‌.»

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی‌کار همچنین خاطرنشان کرد: «تعلل در پرداخت حق مسکن تنها بر اندوه جامعه کارگری می‌افزاید چراکه ۱۵۰ هزارتومان برای خزانه دولت اندک اما برای کارگران قابل توجه است‌.»

*تعلل در پرداخت‌ حق مسکن مسبب رو برگرداندن مردم از دولت می‌شود‌

او‌متذکر شد: «شرایط حال حاضر کارگران توأم با فشار، اندوه، عصبانیت و حقوق نادیده گرفته شده است. در کنار جامعه کارگران، بازنشستگان این حوزه‌ام از وضعیت خوبی برخوردار نیستند چراکه همواره با خلف وعده ها روبه رو بوده و هستند. همچنین نبود مدیریت در بازار و عدم توجه دولت در دوران شیوع ویروس کرونا شرایط را بغرنج‌تر ساخته است.»

توفیقی در پایان این گفت‌وگو اظهارکرد: «دولت تنها کارمندان خود می‌بیند و شیوع ویروس کرونا و خطرات آن را نیز تنها مختص این قشر تلقی می‌کند. همین امر موجب شده تا اوضاع جامعه کارگری هر روز نسبت به روز گذشته خود، سخت تر شود‌. اینکه دولت به راحتی کارمندان خود را یک دوم و سوم می کند اما هیچ کاری برای حقوق اجتماعی کارگران انجام نمی دهد و فقط اعلام می کند که تعطیل کنید کارگر مخارج زندگی اش را از کجا باید تأمین کند و کارفرما از کجا باید هزینه ها را تأمین کند؟! نادیده گرفتن شدن کارگران، موجب آزار و اذیت است و به طورحتم ادامه این تعلل، مسبب رو برگرداندن مردم از دولت می‌شود‌.»