به گزارش پارس به نقل از ایسنا، آمار تجارت خارجی ایران در سه ماهه نخست امسال نشان می دهد در این مدت ۲۱ میلیون و ۶۹۹ هزار تن انواع کالا با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی به ارزش ۹ میلیارد و ۷۵۱ میلیون دلار صادر و شش میلیون و ۶۰۳ هزار تن انواع کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار وارد کشور شده است.

مقایسه ارزش کل صادرات غیرنفتی و واردات حاکی از رشد ۳۵۶ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی کشورمان در برابر واردات طی مدت یاد شده است.

عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل متانول (الکل متیلیک) به ارزش ۳۴۹میلیون دلار، سنگ آهن بهم فشرده نشده و کنسانتره های آن به ارزش ۲۹۷ میلیون دلار و قیر نفت به ارزش ۲۹۲ میلیون دلار بوده است.

در سه ماهه نخست سال جاری از مجموع صادرات غیرنفتی، دو میلیارد و ۹۶ میلیون دلار به میعانات گازی، دو میلیارد و ۵۴۲ میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و پنج میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.

میزان صادرات میعانات گازی در این مدت با ۱۵ درصد کاهش مواجه بوده، در حالی که صادرات محصولات پتروشیمی بیش از ۸.۸ درصد و سایر کالاها ۸۸.۶ درصد رشد یافته است.

بیشترین میزان کالاهای صادراتی به کشورهای چین به ارزش یک میلیارد و ۷۱۲ میلیون دلار، عراق به ارزش یک میلیارد و ۴۲۹ میلیون دلار، امارات متحده عربی ۸۸۴ میلیون دلار، افغانستان ۶۷۵ میلیون دلار و هند به ارزش ۶۲۱ میلیون دلار بوده است.

در سه ماهه نخست سال جاری همچنین شش میلیون و ۶۰۳ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ ارزش ۱۱.۲۶ درصد و از حیث وزن ۸۳.۲۹ درصد کاهش نشان می دهد.

عمده کالاهای وارداتی شامل برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده به ارزش ۶۰۹ میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال های جامد به ارزش ۴۶۰ میلیون دلار، دانه گندم سخت به ارزش ۳۸۲ میلیون دلار، دانه ذرت دامی به ارزش ۲۵۲ میلیون دلار و شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش ۱۶۲ میلیون دلار بوده است.

پنج کشور عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به ترتیب شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه بوده است.

در این مدت یک میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار انواع کالا از امارات متحده عربی، یک میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار از چین، ۹۸۲ میلیون دلار از هند، ۹۲۳ میلیون دلار از کره جنوبی و ۸۶۵ میلیون دلار از ترکیه وارد کشور شده است.