به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در آخرین گزارش گمرک اعلام شده که در سال گذشته (۱۳۹۱) ۳۵۵.۵ هزار تن موز به ارزش ۲۶۷.۵ میلیون دلار (معادل ۴۰۸ میلیارد تومان) وارد شده است.

با توجه به آمار گمرک که ارزش دلاری و ریالی واردات را اعلام کرده است، بنا بر فرمول" ارزش ریالی تقسیم بر ارزش دلاری" می توان گفت هر دلار برای واردات موز به قیمت ۱۶۰۰ تومان که مبلغی بین ارز مرجع و مبادله ای است در می آید.

ارزش هر دلار با قیمت ۱۶۰۰ تومان نشان می دهد حجم اعظم واردات موز با ارز مرجع صورت گرفته است و مابقی آن با ارز مبادلاتی و این در حالیست که واردکنندگان عمده موز در میادین میوه و تره بار اعلام کرده اند که تا این لحظه حتی یک دلار هم برای واردات موز دریافت نکرده اند.

اظهارات رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان بر این مبنا است که هر تن موز در میدان برای واردکننده ۸۰۰ دلار (کیلویی ۸۰ سنت) تمام می شود و به دلیل این که با ارز آزاد آن را وارد کرده است با ارز آزاد هم به فروش می رساند. امروز که قیمت دلار حدود ۳۵۰۰ تومان است هر کیلو موز در میدان باید ۲۸۰۰ تومان به فروش رسد که اگر هم در میدان با این قیمت به فروش برسد و مغازه دار حاشیه سود قانونی خود را بر این قیمت بیافزاید باید کیلویی ۳۵۰۰ تومان عرضه شود که این قیمت با قیمت فعلی آن در میدان یعنی ۴۶۰۰ تومان اختلاف هزار تومانی دارد.

در این رابطه مصطفی دارائی نژاد، رئیس اتحادیه میادین و میوه و تره بار به ایسنا گفت: واردکنندگان موز به دنبال دریافت ارز مبادله ای بودند اما به دلیل طولانی شدن و مراحل سخت این کار از دریافت ارز از مرکز مبادلات ارزی صرف نظر کردند.

به گفته وی اولویت موز دچار تغییر شده و به اولویت دهم رفته است.

بر اساس اظهارات حال بحث دیگری که مطرح می شود این است که آیا با قرارگیری موز در اولویتی که حق ثبت سفارش و واردات ندارد، واردات آن چگونه انجام می شود؟ !

همچنین باید دید که گمرک بنابر چه مدارکی اعلام می کند که واردات موز با ارز مرجع و مبادلاتی انجام شده است. آیا واردکنندگان موز ارز مرجع و مبادلاتی دریافت کرده اند؟ اگر دریافت کرده اند باید موز را با قیمت کیلویی ۲۰۰۰ تومان در میدان و کیلویی ۲۵۰۰ تومان در سطح شهر عرضه کنند و اگر با ارز آزاد واردات انجام شده است باید موز را با قیمت کیلویی ۲۸۲۴ تومان در میدان و کیلویی ۳۵۳۰ در سطح شهر عرضه کنند.