پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- موژان اردانی- بچه‌ها، این موجودات کوچک دوست داشتنی، هر چند ممکن است با تولدشان دنیا را به کام‌مان شیرین‌تر کنند اما هزینه‌هایی هم دارند که لازم است حتی پیش از تولد از آنها آگاه باشیم و برایش برنامه‌ریزی کنیم.

بخشی از هزینه‌ها مربوط می‌شود به پیش از تولد و دوران بارداری مادر، اما کودک ما پس از تولد در هر مرحله از زندگی نیازهایی دارد که شاید بتوان بسیاری از آنها را با ابتکارهای خاص و کمترین هزینه رفع کرد. با وجود این، همیشه بخشی از نیازها را به ناچار باید در قالب کالا یا خدمات خریداری کرد. هزینه‌هایی مانند شیرخشک، پوشک، واکسن و درمان و... . اگر قصد بچه‌دار شدن دارید و تا به حال هم تجربه آن را نداشته‌اید، این مطلب می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. از قدیم گفته‌اند: «هر آنکس که دندان دهد، نان دهد» حرفی که حتی در مورد کودک ناز و بی‌دندان ما هم مصداق دارد!

شیرخشک

درست است که هیچ تغذیه‌ای برای کودک شما مناسب‌تر از شیر مادر نیست اما در شرایط خاصی و به‌ویژه از زمانی که رشد کودک شتاب می‌گیرد، ممکن است شیر مادر برای او کافی نباشد و به تجویز پزشک، شیرخشک و بعدها غذای مکمل به برنامه غذایی او اضافه شود. شیرخشک‌ها در بازار انواع مختلفی دارند و بسته به نوع و شرکت سازنده قیمت‌شان متفاوت است. معمولا تمام قوطی‌های شیرخشکی که موجود هستند ۴۰۰ گرمی‌‌اند، پس مقدار آنها در قیمت‌شان تأثیری نگذاشته‌ است.

شیر‌خشک‌هایی که تحت لیسانس کشور‌هایی مثل بلژیک هستند کمی گران‌ترند؛ حدود ۲۲ تا ۲۷هزار تومان برای هر قوطی. شیرخشک‌های ساخت ایران هم کیفیت خوبی دارند و شاید پزشک هم به شما آنها را توصیه کند. قیمت آنها تقریبا ۱۷ تا ۲۵هزار تومان است که تفاوت چندانی هم با همتاهای خارجی ندارد. شیرخشک‌های تحت لیسانس کشور سوئیس بازار داغ‌تری دارند چون ارزان‌تر هستند و هزینه‌ای که برای هر قوطی باید بپردازید بین ۱۸ تا ۲۰هزار تومان است که البته سطح کیفی آن متوسط است.

بسته به اینکه کودک شما در چندمین هفته از زندگی‌اش به سر می‌برد و چقدر وزن دارد، مصرف شیر‌خشک او هم متفاوت است. به‌طور میانگین، اگر در شرایط خاصی قرار بگیرید که نوزاد فقط شیرخشک مصرف کند، حدود ۸قوطی شیر خشک در ‌ماه مصرف خواهید داشت. این یعنی اگر شما برای هر قوطی ۲۰ هزار تومان بپردازید، در ‌ماه حدود 150هزار تومان باید به تغذیه کودک با فرض عدم‌امکان استفاده از شیر‌مادر اختصاص بدهید.

هزینه پزشکی

پس از متولد شدن نوزاد هزینه‌های پزشکی او نیز شروع می‌شود. حتی اگر نوزاد شما هیچ مشکلی در سلامت نداشته ‌باشد، باز هم باید برای بررسی وضعیت رشدش به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید که هزینه هر بار ویزیت حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است که البته اگر تحت پوشش بیمه باشید، تنها قسمتی از آن را شما می‌پردازید. این کار را باید تا یک‌سالگی فرزندتان هر‌ماه تکرار کنید. علاوه بر این از بدو تولد تا ۱۲ ماهگی کودک شما نیاز به ۴ دوره واکسیناسیون دارد که برای آنها در 2،4،6 و ۱۲ ماهگی باید به پزشک مراجعه کنید و علاوه بر مبلغ ویزیت، هزینه‌ای را برای واکسیناسیون بپردازید. البته اگر به خانه‌ بهداشت محله خود مراجعه کنید، لازم نیست هزینه‌ای برای واکسن بپردازید و فقط درصورت لزوم باید حق ویزیت پزشک را پرداخت کنید.

پوشک

پیش از آنکه کودک شما یاد بگیرد از دستشویی استفاده کند شما موظف هستید برایش پوشک ببندید و هر چند ساعت یک‌بار آن را عوض کنید. به‌طور متوسط هر کودک در هفته 40پوشک استفاده می‌کند که می‌شود حدود 150عدد در ماه. کارخانه‌های مختلف داخلی و خارجی ممکن است بسته‌های پوشک را در تعداد متفاوتی عرضه کنند که هنگام خرید باید آن را درنظر بگیرید. علاوه بر آن باید وزن کودک خود را هم مدنظر قرار دهید. در حال حاضر در بازار داخلی، هر بسته ۱۴ تا ۱۸ تایی پوشک از ۷هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان یافت می‌شود.

اگر این پوشک با همین کیفیت در بسته‌های ۳۴ تا ۴۶ تایی قرار بگیرد قیمت آن به حدود ۱۶ تا ۲۵ هزار تومان تغییر می‌کند که قیمت آن مقرون به‌صرفه است. اگر اصرار داشته باشید از پوشک‌های خارجی استفاده کنید، ناچارید هزینه بیشتری بپردازید، درحالی‌که در عمل تفاوت چندانی در کیفیت ندارند بلکه عادت کودک به یک پوشک مناسب و استاندارد مهم است. به هر حال، یک بسته ۷۲ تا ۷۴تایی تقریبا ۴۲ تا ۴۸هزار تومان برایتان خرج برمی‌دارد. البته اگر بسته‌هایی با تعداد کمتر مثلا ۳۴تایی بخرید این مقدار به حدود ۲۹هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

توجه کنید که اگر از برخی فروشگاه‌ها به‌صورت عمده یعنی ۱۰بسته یا بیشتر خرید کنید برایتان تخفیف درنظر می‌گیرند؛ مثلا قیمت پوشک ۴۸هزار تومانی را هر بسته ۴۵ هزار تومان حساب می‌کنند و از آنجا که پوشک قطعا مصرف می‌شود، خرید عمده کاملا منطقی است. فرض کنید یک نوزاد ۳ تا ۵کیلوگرمی دارید و برای او پوشک ایرانی با کیفیت می‌گیرید که قیمت آن 20هزار تومان برای بسته 40تایی است در این صورت باید در یک‌ماه با درنظر گرفتن میانگین مصرف، 80هزار تومان هزینه دارید.

لباس نوزاد

کودک تا یک‌سالگی به چند تکه لباس معمول بیشتر نیاز ندارد؛ مثل لباس‌های سرهمی، تی‌شرت، زیرپوش و شلوار راحتی. برای خرید لباس می‌توانید به برندهای داخلی که سال‌ها در این زمینه تجربه دارند هم اطمینان کنید. قیمت یک سرهمی تابستانه حدود ۱۶ تا ۱۹ هزار تومان و زمستانه بین ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان است. قیمت یک تی‌شرت آستین‌کوتاه برابر ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان و شلوار بین ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان برای شما هزینه دارد. اگر بخواهید از برندهای خارجی خرید کنید باید هزینه بسیار بیشتری را متقبل شوید، مثلا خرید یک سرهمی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت که با توجه به رشد سریع کودک شما در این سن، به‌صرفه نیست. جنس پوشاک نوزادی معمولا ۱۰۰درصد پنبه است و به همین دلیل نسبت به لباس بزرگسال که پارچه بیشتری در آن به‌کار می‌رود گران‌تر است.

لوازم تغذیه

مهم‌ترین وسیله تغذیه پیش از یک‌سالگی شاید شیشه شیر باشد که بیشتر پزشکان توصیه کرده‌اند از نوع پلاستیکی آن استفاده نکنید و سعی کنید شیشه‌ای آن را بخرید که البته هم سنگین‌تر است و هم گران‌تر. شیشه‌های جنس طلقی یا سیلیکونی که انعطاف‌پذیر هستند بسته به ظرفیت‌های مختلف و شرکت‌های سازنده از حدود ۱۴ تا ۴۷هزار تومان در بازار یافت می‌شوند و بهتر است هر ۳ تا ۴‌ماه یک‌بار تعویض شوند.

شیشه‌شیرهایی که جنس پیرکس هستند قیمتی برابر ۲۵ تا ۷۷ هزار تومان دارند که البته در مواردی بسته به شرکت سازنده تا حدود ۱۴۰ هزار تومان هم می‌رسند. این شیشه‌ها این مزیت را دارند که دیگر لازم نیست هر چند‌ماه آن را تعویض کنید و فقط تعویض سر شیشه کفایت می‌کند. وسیله دیگری که در اینجا اهمیت پیدا می‌کند سرشیشه است که قیمت بسته دوتایی آن با توجه کیفیت و سن نوزاد مورد نظر شما متغیر است و از حدود ۱۲ تا ۵۸هزار تومان خرج بر می‌دارد.

دقت داشته باشید که سرشیشه‌ را هر یک تا 2‌ماه تعویض کنید و هنگام خرید سعی کنید جنس سیلیکونی آن را بخرید که معمولا نوزادان به آن آلرژی پیدا نخواهند کرد. علاوه بر آن خرید سرشیشه‌های ارتودنسی که تفاوت چندانی در قیمت با نوع معمولی ندارند باعث می‌شود که دندان‌ها و فک کودک شما رشد طبیعی داشته باشد.

لوازم بهداشتی

هنگام تعویض پوشک برای تمیز کردن نوزاد خود بهتر است از دستمال مرطوب‌کننده هم استفاده کنید. این دستمال‌ها در یک پکیج ۶۰ تا ۸۰ برگی ساخت ایران حدود ۵ تا ۸ هزار تومان است و برندهای خارجی آن را از ۱۹ تا ۲۸ هزار تومان در بازار می‌توانید پیدا کنید. کرم سوختگی هم از آن محصولات بهداشتی‌ای است که برای راحتی نوزاد و جلوگیری از ایجاد حساسیت استفاده می‌شود و قیمت نوع ایرانی آن حدود ۵ تا ۶ هزار تومان اما نوع خارجی آن حدود ۱۹ تا ۳۵ هزار تومان است. برای حمام کردن نوزاد هم شامپو و صابون مخصوص آنها را باید بخرید که قیمت یک شامپو بچه ایرانی ۳۰۰ میلی‌لیتر حدود ۳هزار و ۵۰۰تومان و نوع خارجی آن حدود ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان تمام می‌شود. برای خرید یک صابون بچه ۱۰۰گرمی تولید شرکت ایرانی یک‌هزار و ۴۰۰ تومان و نوع خارجی حدود 10 هزار تومان بپردازد.