پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حبیب نیکجو- بانک مرکزی اخیرا توافق نامه ای با سازمان امور مالیاتی به امضا رسانده است که به موجب سود سپرده در موسسات مالی غیر مجاز مشمول 25 درصد مالیات می شود. یعنی کسانی که در موسساتی که در سایت بانک مرکزی نام آن ها ذکر نشده است، می بایست یک چهارم سود سپرده های خود را مالیات دهند. 

اگرچه مسئولان سازمان امور مالیاتی به درستی اعلام کرده اند که توانایی انجام این کار را دارند، اما چنین اقدامی از طرف رئیس کل بانک مرکزی جای تعجب دارد. سازمان امور مالیاتی می گوید که هر نقطه شهر را ممیزان مالیاتی پوشش می دهند و فعالیت هیچ واحدی از تیررس نگاه آن ها در امان نیست. بنابراین می توانند به آسانی غیرمجازهای بانکی را شناسایی کنند و با قرار دادن مالیات راسی، موسسات غیرمجاز را مجبور به افشای اطلاعات کنند. با این حال، نگاهی به گفته های رئیس کل بانک مرکزی در 28 اردیبهشت خالی از لطف نیست:« قرار نیست بانک مرکزی به دنبال شناسایی موسسات غیرمجاز باشد » این سخن سیف در پاسخ به انتقاداتی مطرح شده بود که می گفتند چطور فعالیت این موسسات دور از چشم بانک مرکزی صورت پذیرفته است. سیف به واقع با این گفته ها سعی داشت نشان دهد که نظارت بر عملکرد غیرمجازها وظیفه آن ها نیست.

حال بعد از گذشت چند ماه، سیف تغییر جهت داده است و به دنبال شناسایی این موسسات افتاده است. اگرچه ساماندهی موسسات غیرمجاز بسیار واجب و لازم است اما این سوال بی پاسخ می ماند که چرا بانک مرکزی این توافق نامه را چند سال پیش امضا نکرد تا غیرمجازها قارچ گونه رشد نکنند؟ چرا حالا که مردم بسیاری سپرده های خود را در این موسسات قرار داده اند، بانک مرکزی به فکر ساماندهی افتاده است؟ ساماندهی که به قیمت ضربه زدن به منابع مالی مردم انجام می شود.