پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق آمار و بر اساس ثبت دبیرخانه در سال‌های ١٣٩٢ و ١٣٩٣ حدود یک میلیون و ١٠٠ هزار نفر به ادارات کاریابی ارجاع شده ‌اند.

حسن طایی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: مسوول و متولی ایجاد اشتغال، شورای عالی اشتغال است که بیش از ٢٠ عضو  دارد که آنها متولی ایجاد شغلند.

وی افزود: شورای عالی اشتغال کانون هماهنگی سیاست‌های اقتصادی موثر در بازار کار است. همه این اعضا مسوول ایجاد اشتغال در کشور هستند. اشتغال مشکل فرابخشی و فراقوه‌ای است. افزایش سطح قوه مقننه و قوه قضاییه و قوه مجریه می‌تواند بر این بحث تاثیرگذار باشند. شورای اشتغال نماینده قوه مجریه است. 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان ساخت: بررسی‌ها نشان می‌دهد متاسفانه در سال ١٣٩٢ شغلی ایجاد نشد. علت نیز رشد منفی اقتصاد ایران بود. وقتی رشد اقتصادی منفی باشد طبیعتا اشتغالی ایجاد نمی‌شود. 

طایی افزود: وضعیت اما در سال ١٣٩٣ تغییر کرد. آمارها نشان می‌دهد در سال ١٣٩٣ حدود ٤٠٠ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده که بر اساس رشد تولید ناخالص ملی و سطح سرمایه‌گذاری و اعتبارات پرداختی از صندوق‌های توسعه‌ای و همین طور تعداد و آمار مراکز کاریابی می‌دهند تنظیم شده است. در این آمار تعداد بیمه‌شدگان جدید در سازمان تامین اجتماعی هم لحاظ شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعریف بیکاری گفت: وقتی راجع به بیکاران صحبت می‌کنیم تعابیر متفاوتی پیش روی ما است. بیکار کسی است که در طول یک هفته گذشته حتی یک ساعت هم کار نکرده است. این تعریف مضیق بیکاری است. 

وی افزود: بر اساس تعریف حاد، کسی که ١٥ ساعت در هفته کار کرده، بیکار محسوب نمی‌شود اما اگر استاندارد کار را بین ٤٠ تا ٥٠ ساعت در هفته در نظر بگیریم، باید قبول کنیم این فرد بخش مهمی از وقتش را بیکار بوده است. حالا اگر مبنای ما تعریف مضیق بیکاری باشد باید بگوییم که بر اساس تعریف مضیق 2.5 میلیون بیکار در کشور وجود دارد اما هر چه دایره را وسیع‌تر کنیم و مثلا به کسانی که ١٠ ساعت یا ١٥ ساعت کار می‌کنند هم لقب بیکار بدهیم این جمعیت افزایش می‌یابد. 

طایی اضافه کرد: برخی آمارهای غیررسمی جمعیت بیکاران را در حدود شش میلیون نفر برآورد می‌کند. این شش میلیون نفر ممکن است در هفته چند ساعتی را سر کار باشند اما در کل شاغل نیستند. در ضمن کسانی که در بازار کار بودند اما از جست‌وجو خسته شده‌اند و رفته‌اند خانه نشسته‌اند تا فضای بهتری ایجاد شود همسایگان دور و نزدیک بیکاران هستند.