پايگاه خبري تحليلي «پارس»- معاون سابق سازمان خصوصی ‌سازی گفت: هر سه قوه به این نتیجه رسیده ان ند که یکی از راه‌هاي خروج اقتصاد از شرایط عدم بهره‌وری و فساد؛ خصوصی‌سازی است.

مهدی عقدایی معاون سابق سازمان خصوصی‌ سازی در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: کمبود سرمایه نزد بخش خصوصی را قبول ندارم. از نظر من بخش خصوصی کاملا توان رقابت با شبه‌دولتی‌ها را دارد.

وي در پاسخ به اين سوال كه چه تعداد از شركت ها از طريق بورس واگذار مي شود گفت: اکثر واگذاری‌های ما در تالار بورس صورت می‌گرفت.

وي افزود: شرکت ‌هایی هم که به مزایده گذاشته می‌شدند یا زیان ‌ده بودند یا حجم سرمایه ‌گذاری با سودشان تناسب نداشت مثلا کشت و صنعت جیرفت سالی یک‌میلیارد تومان سود داشت اگر این شرکت در بورس عرضه می‌شد، ٥‌میلیارد تومان قیمت می‌خورد و فروش می‌رفت اما ما این شرکت را ٦٠‌میلیارد تومان فروختیم.

عقدایی اضافه كرد: یعنی ارزش شرکت واقعا این رقم بود ولی بورس مکانیزم‌ های قیمت‌ گذاری و شرایط فروش خاص خود را دارد. ولی وقتی صدر اصل ٤٤ تصویب شد شرکت‌های بزرگ مشمول مرحله واگذاری را در بورس طی کردند. به‌ هر حال سهم بورس مناسب بوده و امروزه بخش قابل ‌توجهی از ارزش بورس را شرکت ‌های واگذار شده دولتی تشکیل می‌دهند.

معاون سابق سازمان خصوصی‌ سازی درخصوص مشكلات فروش بلوكي و ماجراي فروش فولاد خوزستان گفت: داستان فروش فولاد خوزستان با حواشی که بعدا اعلام شد متفاوت بود. زمانی که سهام فولاد خوزستان  روی میز فروش قرار گرفت قیمت فولاد در اوج قرار داشت و ارزش میلگرد به ١٨٠٠ تومان هم رسیده بود. آقای جابریان هم بخش قابل ملاحظه‌ای از واردات فولاد را در اختیار داشت و تصمیم گرفته بود در بخش تولید فولاد هم نقش پررنگی داشته باشد. به همین علت هم وارد مذاکره با سازمان خصوصی‌سازی شد. 

وي افزود: به این ترتیب با هماهنگی شرکت بورس فروش بلوک سهام فولاد خوزستان  آگهی شد تا خریداران وارد رقابت شوند. در روز رقابت هم  قیمت پایه ٦٠٠ تومان بود ولی با داغ شدن رقابت به بیش از ١٤٠٠ تومان رسید و فروش رفت. اما کمتر از یک ماه بعد موضوع بحران فولاد در بازار آمریکا رخ داد و قیمت میلگرد به ٤٥٠ تومان سقوط کرد. 

عقدایی اضافه كرد: جابریان هم به‌عنوان خریدار ناگهان به این نتیجه رسید که با این قیمت و کاهش حاشیه سود سهم را به شدت گران خریده است. بنابراین به دنبال بهانه برای فسخ معامله بود به همین دلیل بحث مدیریتی را پیش کشیدند.

وي خاطرنشان ساخت: واقعیت این بود که خریدار از قیمت خرید پشیمان شده بود. جالب این‌که برای به سرانجام رساندن معامله و کمک به خریدار در ازای ١٥‌درصد از مبلغ پرداخت نقدی قرارداد به ضمانت من برگه چکی از جابریان گرفته شد تا معامله به‌هم نخورد.

معاون سابق سازمان خصوصی‌ سازی در مورد حواشي واگذاري بيمه دانا گفت: واقعیت این است که اگر من در حراج بیمه دانا به کارگزار فروش نمی‌گفتم که دکمه واگذاری را فشار دهد قیمت نهایی باز هم افزایش می‌یافت و به سهمی ٦‌هزار تومان هم می‌رسید. 

وي افزود: جالب این‌که در فاصله‌ ای که تلفن را بردارم ٥٠٠ تومان به قیمت اضافه شد و بالاخره بیش از ٤‌هزار تومان فروش رفت. با این تفاسیر به نظر من هم اتفاقی که در عرضه‌های اولیه از این دست می‌افتاد نمونه جوزدگی بود. 

وي اضافه كرد: همیشه به شرکت‌های کارگزاری ایراد می‌گرفتم که با وجود استخدام تحلیلگرهای زبده مالی خودتان به توصیه‌های آنها عمل نمی‌کنید. خبر دارم که ٩٠‌درصد این کارگزارها برای تصمیم‌گیری‌ها به دست مردم نگاه می‌کنند وآن‌ها هم تأیید می‌کردند که وقتی مردم به سراغ یک سهم می‌روند ما هم به این نتیجه می‌رسیم که حتما خبری وجود دارد. 

عقدایی يادآور شد: در ایران هر چیزی که در مسیر رشد قیمت باشد یا گران ‌تر شده باشد مردم تمایل بیشتری برای خرید نشان می‌دهند در مورد سهام هم وضع بر همین منوال است.