پايگاه خبري تحليلي «پارس»- ایما موسی زاده - وقتی قيمت نفت و گازوئيل در حال افزايش است ، تحليلگران بازار نفت مثل من ، تلاش مي كنيم مصرف كنندگان را با ذكر اين ضرب المثل قديمي آرام كنيم كه : هيچ درماني براي افزايش قيمت ، بهتر از افزايش قيمت نيست . 

تحليل مختصر نحوه عملكرد بازار كالا، احتمالا رانندگاني را كه بايد صد دلار يا حتي بيشتر ، براي پر كردن باک خودروی شاسی بلند خانوادگي خود بپردازند بيشتر خشمگين خواهد كرد. آنها در آن لحظه ناراحتي نمي توانند درك كنند نيروهاي بازار، تا چه حد مي توانند كارا باشند . 

اما همين نيروهاي بازار دقيقا علت كاهش فعلي قيمت نفت هستند . كاهشي كه احتمالا تا رسيدن قيمت به بشكه اي كمتر از 50 دلار در ماههاي پيش رو ادامه خواهد داشت.

وزارت انرژي ايالات متحده روز پنجشنبه در گزارش موجودي هفتگي خود، خبر داد توليد نفت ايالات متحده به بيش از 9 ميليون بشكه در روز رسيده است كه بالاترين حد در 29 سال گذشته محسوب مي شود. براي اينكه دقيقا متوجه شويد اين رقم چه معني دارد : در حال حاضر ايالات متحده از نظر توليد نفت تنها يك قدم با عربستاني فاصله دارد كه روزي 9.6 ميليون بشكه نفت توليد مي كند . 

افزايش توليد نفت ايالات متحده مرهون موفقيت عظيم يك تكنولوژي تازه تولد يافته است : شكست هيدروليكي ( يا آنگونه كه معروف است:فركينگ) . تكنولوژي كه ميليونها بشكه نفت و ميليونها متر مكعب گاز را آزاد كرده است . آنهم از زمينهائي كه تصور مي شد از سوختهاي فسيلي بي بهره است . 

بخش دوم كاهش قيمت نفت ، به دليل ارتقاء چندين خط لوله اي اتفاق افتاده كه در واقع جهت جريان نفت را تغيير داده اند . آنها نفت را از ميانه كشور به ساحل خليج ، جائي كه در آن به پالايشگاههاي كشور عرضه مي شود ، انتقال مي دهند .

اين تغيير از آن جهت بسيار تاثير گذار بوده است كه تجهيزات ذخيره سازي ساحل خليج ، اغلب در حداكثر ظرفيت به كار گرفته شده اند . ايالات متحده تقريبا واردات نفت خام را از كشورهاي غرب آفريقا مانند نيجريه ، كه پيش از اين عرضه كننده مهمي براي آمريكا محسوب ميشد، متوقف كرده است.

كشورهاي عضو اوپك در حال حاضر مشغول تلاش براي سرپا نگهداشتن قيمت نفت و يافتن خريدار براي محصولات خود هستند . در چندين ماه گذشته بسياري از تانكرهاي نفت معطل مانده و در انتظار حركت به سمت بندرها و خالي كردن محموله خود هستند . عربستان سعودي ، كويت و ايران در حال جنگ بر سر اطمينان از در اختيار گرفتن بازار چين و ساير خريداران آسيائي هستند .

تولید دوباره نفت در لیبی ، علیرغم جنگ خشن دو گروه رقیب برای در دست گرفتن حکومت در این کشور ، به اضافه عرضه بالای نفت افزوده است . علاوه بر این حتی با وجود داعش در عراق ، صادرات نفت این کشور در حال افزایش و رسیدن به میزان قبل از وقوع جنگ است . 

کردها سرانجام توانستند به توافقی با بغداد دست پیدا کنند که به آنها اجازه خواهد داد صادرات نفت از شمال عراق را در ماههای آینده افزایش دهند . اینها هنوز کافی نیست؟ خوب ، تولید نفت دریای شمال قرار است در ماه دسامبر 11 درصد افزایش یابد . 

به عبارت دیگر ، افزایش تولید از همه طرف بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار داده است . 

چندین عضو اوپک خواستار اعلام کاهش تولید در اجلاس بعدی شده اند ، اما همه آنان منتظرند تا عربستان بار عمده کاهش تولید را بر عهده بگیرد ، اتفاقی که مسلما روی نخواهد داد . با استناد به بیانیه گیج کننده ای که وزیر نفت عربستان در این هفته منتشر کرد ، این کشور تمایلی به کاهش تولید ندارد . 

سهم بازار برای عربستان فاکتوری مهمتر از قیمت است چون تمایل دارد موقعیت خود را حفظ کند . مقامات عربستان اعتقاد دارند با هزینه اندک تولیدی که با آن روبرو هستند می توانند رقبائی را که هزینه تولید بالاتری دارند از میدان خارج کنند . البته تولید کنندگان آمریکائی - باروش فراکینگ- نیز جزو این رقبا هستند که قرار است از بازار خارج شوند. 

بنابراین احتمالا جلسه اوپک که در روز شکرگزاری برگزار خواهد شد، با شکست و حتی شاید نزاع به پایان خواهد رسید و مرحله ای دیگر از کاهش قیمت نفت را سبب خواهد شد . 

تا ماه مارس سال آینده تولید نفت ایالات متحده به 9.5 میلیون بشکه در روز یا حتی بیشتر از این مقدار خواهد رسید. با به پایان رسیدن زمستان، تقاضا در بازار جهانی نیز کاهش خواهد یافت که فشار بیشتری در جهت کاهش بر قیمتها را سبب خواهد شد. 

تمام تولید کننده ها ، باید شروع به کاهش قیمتهای انتظاری خود به حدود 50 دلار برای هر بشکه کنند . رئیس جمهور روسیه ، پوتین، از همین الان برای کاهش " فاجعه بار " قیمت نفت آماده شده است. 

بالاخره اتفاقی رخ خواهد داد . یا عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک مجبور خواهند شد تولید خود را کاهش دهند و یا تولیدکنندگان نفت ایالات متحده از افزایش قیمت نفت ناامید شده و تسلیم خواهند شد 

روند افزایش تولید نفت ،غیر از سود سرشار برای مصرف کنندگان ، تبعاتی دیگر هم خواهد داشت. بالاخره همانطور که گفتیم، هیچ درمانی برای کاهش قیمتها، بهتر از کاهش قیمت نیست .