به گزارش پارس به نقل از «نسيم» اين روزها وقتي كه از گرماي بهاره دل آزرده شده و درصدد يافتن راهي براي كاستن از عذاب اين گرما هستيد، بي‌شك سري به ميوه‌فروشي نزديك محل كار و زندگي خود خواهيد زد. به طور قطع در همان نگاه اول زرق برق ميوه‌هاي تابستانه نظرتان را به خود جلب مي‌كند. ميوه‌هايي كه قيت‌هاي درج شده بر روي آن چشم‌ها را به خود خيره مي‌كند. به طوري كه براي خريد چند كيلو از اين ميوه‌هاي خوش رنگ و لعاب فصل بايد حداقل 30 هزار توماني پرداخت كنيد.

بر اساس گزارش ميداني خبرنگار ما در حالي هر كيلو گيلاس در سطح خرده‌فروشي به قيمت 12 هزار تومان، توت فرنگي 9 هزار تومان و زردالو 7 هزار تومان عرضه مي‌شود كه متوليان وفعالان بازار از توليد مناسب محصولات كشاورزي در سال جاري سخن مي‌گويند و معتقدند كه سرماي امسال آسيب چنداني به درختان ميوه وارد نكرده است.

 

خداحافظي با ميوه‌هاي كمتر از 3 هزار تومان

به طوري‌كه رئيس اتحاديه و ميوه‌تره بار در گفتگو با «نسيم» از كاهش 15 تا 30 درصدي قيمت ميوه‌هاي تابستانه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته خبر مي‌دهد و معتقد است: وضعيت توليد در سال جاري در مقايسه با سال گذشته مناسب است اما ديگر نبايد انتظار عرضه ميوه با قيمت‌هاي دو الي 3 هزار توماني را داشت.

حسين مهاجران در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه هيچ‌گونه واردات رسمي ميوه به كشور البته غير از موز نداريم، در خصوص ميوه‌هاي خارجي موجود در سطح بازار نيز گفت: اين ميوه‌ها به صورت قاچاق وارد كشور شده و حجم آنها چندان چشم‌گير نيست كه آناناس، انگور شيلي ، آلو شبرنگ از جمله اين موارد است كه مشتريان خاص خود را دارد.

 

استقبال از ميوه‌هاي زمستانه به دليل ارزاني

اما در شرايطي كه خرداد به نيمه رسيده همچنان شاهد عرضه ميوه‌هاي زمستانه در سطح بازار هستيم. البته بسياري دليل اين امر را پايين بودن قيمت اين محصولات در مقايسه با ميوه‌هاي فصل عنوان مي‌كنند هرچند كه از كيفيت و طعم مطلوبي برخوردار نيستند اما هنوز هستند كساني كه براي خالي نماندن سبد ميوه‌اي خود به خريد آنها روي مي‌آورند.

از طرف ديگر بالا بودن قيمت ميوه در سطح بازار موجب شده تا خريد‌هاي مردم به يك كيلو و كمتر از آن محدود شود و ديگر كمتر كسي را مشاهده مي‌كني كه جرات كند چند كيلويي را از اين ميوه‌هاي پر زرق و برق خريد كند.

ناگفته نماند كه قیمت میوه هم‌اکنون در میادین میوه و تره بار، به مراتب ارزان تر از مغازه های سطح شهر است و البته برخی اوقات کیفیت آنها حتی از مغازه های سطح شهر نیز بهتر و البته در مواردی نیز اندکی نازل تر است، اما به طور کلی، کیفیت و قیمت میوه در میادین، مناسب قدرت خرید مردم بوده و تا اندازه ای به خرید آنها کمک می کند.

 

جزئيات قيمت ميوه در سطح بازار

بر اساس گزارش ميداني خبرنگار "ما" در حال حاضر هر كيلو توت‌فرنگي سنندج در ميادين ميوه‌ و تره بار شهربه قيمت 4 تا 7 هزار تومان عرضه مي‌شود البته در برخي موارد كه خيلي لوكس كه اين محصول از كيفيت بسيار بالايي برخوردار بوده و گلخانه‌اي نيز هست قيمت آن به 12 هزار تومان در هر كيلو نيز مي‌رسد.

 حال آنكه هر كيلو زردالو با كيفيت متوسط بين 4 تا 8 هزار تومان و با كيفيت عالي بين 8 تا 12 هزار تومان در اختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌گيرد. ضمن اينكه بهاي هر كيلو منول و طالبي در ميادين 800 تا 1600 تومان و هندوانه 600 تومان اعلام مي‌شود.

همچنین قیمت هر کیلوگرم سیب زرد هزار تا 3 هزار و 500 تومان پرتقال تامسون 1800 تومان ، كيوي درجه يك 3 هزار تومان و موز 3800 تا 4200 تومان است.

در عین حال بازار تره بار و سبزی نیز با وفور و اندکی گراني قیمت مواجه است. هم اکنون قیمت هر کیلوگرم خيار بوته‌اي و گلخانه‌اي 1200 تومان، سيب‌زميني 1300 تومان، گوجه فرنگی 800 تا 1600 تومان، بادمجان 1500 تومان، بادمجان دلمه 2 هزار تومان، برگ مو 4 هزار تومان، پیاز 700 تومان، سبزی 2500 تومان و فلفل دلمه ای 2500 تومان است.

این محصولات به این قیمت ها در حالی در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود که در سطح شهر، حداقل با 3 هزار تومان اختلاف در مغازه ها عرضه می‌شوند.