سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که هر فرد با توجه به موقعیت اقتصادی و روحیه سرمایه‌گذاری خود، باید آن را مورد توجه قرار دهد. با توجه به اهمیتی که سرمایه‌گذاری دارد، باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از سرمایه‌گذاران هستند که روحیه ریسک گریز دارند. سرمایه‌گذاری در بسیاری از بازارهای دارایی با شخصیت سرمایه‌گذاری آن‌ها همخوانی ندارد.

با توجه به گستردگی بازارهای دارایی و حضور ابزارهای مالی نوینی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان صندوق درآمد ثابت را به عنوان گزینه مناسب سرمایه‌گذاری برای افراد ریسک گریز که به دنبال سود بیش‌تر از بانک هستند، معرفی کرد.

لیست پربازده ترین صندوق های درآمد ثابت در سال 1403

صندوق‌های درآمد ثابت با سبدی متشکل از اوراق درآمد ثابت، سپرده بانکی و مقدار بسیار کمی سهام، امکان سرمایه‌گذاری با ریسک کم و بازدهی بیش‌تر از بانک را برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده‌اند. در ادامه فهرستی از پربازده‌ترین صندوق‌های درآمد ثابت در سال 1403 در دو جدول صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله (ETF) و صدور و ابطالی ارائه می‌شود. اطلاعات مربوط به جدول صندوق‌های قابل معامله و صدور و ابطالی منتهی به 27 شهریور 1403 است.

لیست پربازده ترین صندوق های درآمد ثابت

لیست پربازده ترین صندوق های صدور و ابطالی درآمد ثابت

انواع صندوق های درآمد ثابت از نظر تقسیم سود

صندوق‌ درآمد ثابت از نظر تقسیم سود به دو دسته پرداخت سود ماهانه و سود مرکب تقسیم می شوند. صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله که امکان تقسیم سود ندارند و صندوق‌های صدور و ابطالی که به تقسیم سود دوره‌ای می‌پردازند. سود صندوق‌های درآمد ثابت که تقسیم سود دوره‌ای ندارند، به واحدهای سرمایه‌گذاری آن تعلق می‌گیرد و سرمایه‌گذاران برای دریافت سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود باید اقدام به ابطال یا همان فروش واحدهای سرمایه‌گذاری این نوع صندوق درآمد ثابت کنند.

این در حالی است که صندوق‌های درآمد ثابت که دارای تقسیم سود دوره‌ای هستند، در در یک بازه زمانی مشخص اقدام به ارائه سود حاصل از سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران خود می‌کنند.

صندوق های درآمد ثابت با پرداخت سود ماهانه

صندوق‌های درآمد ثابت که امکان پرداخت سود ماهانه دارند، به حساب سرمایه‌گذاران سود واریز می‌کنند و از این نظر بیشتر شبیه به بانک‌ها هستند. صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود دوره‌ای از ساختار و سبد دارایی مشابه با صندوق درآمد ثابت بدون تقسیم سود دوره‌ای برخوردار است. به این معنی که سبد دارایی آن متشکل از اوراق بادرآمد ثابت، سپرده بانکی و مقدار بسیار کمی سهام است.

صندوق های درآمد ثابت با سود مرکب

صندوق‌های در آمد ثابتی که تقسیم سود نمی‌کنند، یک مزیت دیگر دارند. این صندوق‌ها امکان ارائه سود مرکب به سرمایه‌گذار ان خود را فراهم می‌کنند. در این حالت، سود سرمایه از تجمیع اصل پول و سود آن به دست می‌آید. یعنی اصل سرمایه با سود جمع می‌شود و اصطلاحا سود روی سود می‌آید. در این حالت بازدهی بالاتر از تقسیم سود است.

بهترین صندوق های درآمد ثابت چه ویژگی هایی دارند؟

ویژگی های بهترین صندوق های درآمد ثابت

بهترین صندوق‌های درآمد ثابت باید ویژگی‌هایی مهمی مانند نقدشوندگی بالا، حجم صندوق مناسب، بازدهی زیاد و همچنین سابقه طولانی داشته باشند.

  • نقدشوندگی: اولین نکته برای یک صندوق درآمد ثابت مناسب  سرمایه گذاری این است که نقدشوندگی بالایی داشته باشد. نقدشوندگی بالای صندوق‌های درآمد ثابت به میزان معاملات و همچنین بازارگردان آن ارتباط دارد.
  • حجم صندوق: ارزش دارایی صندوق را با حجم یا اندازه صندوق هم می‌شناسند. هر چه میزان دارایی موجود در صندوق بیش‌تر باشد، حجم صندوق بالاتر است. حجم بالای صندوق درآمد ثابت نشان دهنده میزان اعتماد به آن است.
  • بازدهی: مهم‌ترین ویژگی برای بهترین صندوق درآمد ثابت از نظر سرمایه‌گذاران، میزان بازدهی صندوق است. بازدهی صندوق نشان‌دهنده این است که صندوق موردنظر تا چه اندازه توانسته موفق عمل کند.
  • سابقه صندوق: بازه زمانی فعالیت صندوق درآمد ثابت هم نکته مهم دیگری در انتخاب یک صندوق درآمد ثابت است. این موضوع عملکرد مدیران آن را نشان می‌دهد.

چطور بهترین صندوق درآمد ثابت را انتخاب کنیم؟

با توجه به ویژگی‌هایی که به عنوان ویژگی‌های بهترین صندوق‌های درآمد ثابت برشمردیم، می‌توان بهترین صندوق درآمد ثابت را انتخاب کرد. هر کدام از صندوق‌های درآمد ثابت که سابقه طولانی، بازدهی بالا و نقدشوندگی زیادی داشته باشند، می‌توانند نامزد بهترین صندوق‌ درآمد ثابت به حساب بیایند.

معرفی 5 صندوق درآمد ثابت برتر بازار

  1. صندوق درآمد ثابت کیان: این صندوق درآمد ثابت قابل معامله، 7 سال و 9 ماه سابقه دارد و کل ارزش خالص دارایی آن بیش از 5 هزار و 671 میلیارد تومان است.
  2. صندوق درآمد ثابت طلوع تدبیر پایا: این صندوق درآمد ثابت قابل معامله با مدیریت سبدگردان تدبیر است که با وجود سابقه یک ساله توانسته یکی از صندوق‌های خوب این روزهای بازار باشد. کل ارزش دارایی این صندوق که نماد آن خورشید است، بالغ بر هزار میلیارد تومان است.
  3. صندوق درآمد ثابت نوع دوم اعتبار: این صندوق با مدیریت شرکت سبدگردان اعتبار  سابقه‌ای کمتر از دو سال دارد اما عملکرد خوبی کسب کرده است. کل ارزش دارایی این صندوق تا 27 شهریور 1403 حدود 761 میلیارد تومان است.
  4. صندوق در آمد ثابت ارزش پاداش: این صندوق درآمد ثابت قابل معامله با مدیریت شرکت سبدگردان پاداش سرمایه فعالیت می‌کند. کل ارزش خالص دارایی این صندوق 2.2 هزار میلیارد تومان است.
  5. صندوق درآمد ثابت ندای ثابت کیان: صندوق درآمد ثابت تقسیم سودی ندای ثابت کیان با سابقه 2 سال و 6 ماه فعالیت، توانسته در میان صندوق‌های درآمد ثابت خوب صدور و ابطالی قرار بگیرد. کل ارزش دارایی این صندوق 171 میلیارد تومان است.