ملاقات پدر و یا مادر با فرزند زمانی مطرح می‌شود که آن‌ها از یکدیگر جدا و یا به عبارتی بهتر طلاق گرفته باشند. ملاقات کردن با فرزند یک نوع حق قانونی والدین حساب می‌شود که می‌توانند در صورت نداشتن شرایط لازم برای نگهداری از فرزندان با آن‌ها دیدار کنند. در این زمینه نیز قوانین متعددی وجود دارند که توجه به آن‌ها ضروری و الزامی است.

لازم به ذکر است که ملاقات فرزند حق طبیعی و قانونی والدین به شمار می‌رود و نمی‌توان هیج کدام از آن‌ها را از این حق و بدون عذر قانونی محروم کرد. به همین دلیل در صورتی که هر یک از والدین دیگری را از ملاقات با فرزند محروم کند و ادعا داشته باشد شرایط این دیدار فراهم نیست باید بتواند این ادعا را در دادگاه صالح ثابت کند.

البته دقت کنید که این موضوع با حضانت فرزند کامل متفاوت است. جهت راهنمایی بهتر و بیشتر در این زمینه باید اقدام به دریافت مشاوره آنلاین طلاق کنید تا پاسخ سوالات خود را در لحظه به دست آورید.

حق ملاقات و شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق

قوانین متعددی در زمینه حق ملاقات با والدین وجود دارند که ماده 1174 قانون مدنی یکی از آن‌ها است. بر اساس این قانون ملاقات فرزند بعد از طلاق، هر کدام از والدین که کودک تحت حضانت وی نیست، حق ملاقات با فرزند خود پس از طلاق را خواهد داشت. مشخص نمودن زمان و مکان ملاقات والدین با فرزندان در صورت وجود داشتن اختلاف بین والدین بر عهده محکمه خواهد بود.

بر اساس این قانون ملاقات فرزند بعد از طلاق هر یک از والدین این حق را دارند تا در فواصل مشخص با کودک خود ملاقات کرده و حتی فساد پدر و یا مادر نیز موجب نخواهد شد که از ملاقات وی با فرزندان جلوگیری شود. چنانچه بین مادر و پدر در مورد مدت ملاقات و نحوه آن توافق ایجاد شده، بر اساس همان توافق عمل خواهد شد. اما اگر والدین با یکدیگر به توافق نرسند، دادگاه با حکم خود مدت ملاقات و همچنین چگونگی آن را برای کسی که حق حضانت ندارد، مشخص می‌کند.

به طور کلی هر کدام از والدین این حق را دارند که در یک فاصله زمانی مشخص با کودک خود دیدار داشته باشند، عمدتا دادگاه‌ها با توجه به سن طفل و وابستگی‌های عاطفی، ساعات و یا یکی دو روز آخر هفته را برای ملاقات مشخص می‌کنند. گفته می‌شود که ملاقات کودک با شخصی که حضانت را ندارد بیش از این ممکن است موجب ایجاد اختلال و دوگانگی در تربیت کودک شود.

البته منع کردن شخصی که حضانت را ندارد از داشتن دیدار و ملاقات با فرزند نیز بر خلاف قانون است. با این وجود اگر ثابت شود که ملاقات فرزند با یکی از والدین دارای ضرر است، دادگاه می‌تواند فواصل ملاقات را طولانی‌تر کند. به همین دلیل برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به فرزند لازم است تا از یک فرد متخصص آشنا به مسائل حقوقی کمک بگیرید.

13add295-f9d8-4943-9aa2-97981fea4169

ضمانت اجرای ممانعت از ملاقات با فرزند

جلوگیری از ملاقات مادر با فرزند بعد از طلاق و یا ملاقات پدر با فرزند می‌تواند صدمات روحی روانی بسیار شدیدی برای فرزند و یا حتی پدر و مادر داشته باشد. به همین دلیل نیز در قانون حمایت از خانواده تمهیداتی در مورد جلوگیری از ملاقات با فرزند در نظر گرفته شده‌ است. ضمانت اجرای ممانعت از ملاقات مادر با فرزند بعد از طلاق و یا ملاقات پدر با فرزند در این قانون موارد زیر را شامل می‌شود:

در ابتدا به این امر اشاره شده است که هر زمان دادگاه تشخیص دهد توافقات در مورد ملاقات، حضانت، نگهداری و دیگر امور مربوط به کودک در تضاد با مصلحت او خواهد بود و یا در صورتی که شخصی دارای مسئولیت حضانت از انجام تکلیف خود خودداری کند و یا اینکه از ملاقات فرزند خود با شخص دیگری دارای حق ملاقات جلوگیری کند، می‌تواند در مورد اموری مانند واگذاری حضانت به شخص دیگر و یا مشخص نمودن ناظر با پیش بینی حدود و مرز نظارت و البته با رعایت کردن مصلحت کودک تصمیم مقتضی بگیرد.

دوم اینکه در صورتی که یک شخص از انجام حکم دادگاه استنکاف نماید و یا اینکه از اجرای آن ممانعت کند و یا از بازگرداندن کودک امتناع نماید، بر حسب تقاضای ذینفع و بر اساس دستور دادگاه که رای را صادر نموده تا زمانی که حکم اجرا می‌شود، بازداشت خواهد شد. به همین دلیل عدم بازگرداندن کودک و یا جلوگیری از دیدار با کودک می‌تواند با توجه به تقاضای ذینفع منجر به بازداشت وی شود.

مشاوره با وکیل برای طلاق از بهترین راه‌ها برای این نوع پرونده‌ها است زیرا از وارد شدن آسیب روحی روانی به والدین و یا کودکان جلوگیری می‌کند.

مجازات و حکم ممانعت از ملاقات فرزند

بر اساس ماده 54 قانون حمایت خانواده، در صورتی که پدر یا مادری که حق حضانت را دارد مانع از ملاقات فرزند با پدر بعد از طلاق و یا ملاقات فرزند با مادر شود، مجرم حساب خواهد شد و مجازاتی برای وی نیز در نظر گرفته می‌شود. بر اساس قانون 54 قانون حمایت از خانواده در مورد ملاقات فرزند با پدر بعد از طلاق و یا ملاقات فرزند با مادر هرگاه شخص مسئول حضانت از انجام دادن تکالیف لازم خودداری نماید و یا مانع از ملاقات کودک با شخص ذی‌حق شود، در نخست موظف به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار به مجازات بیشتری نیز محکوم خواهد شد.

از آن‌جایی که این نوع پرونده‌ها تاثیر بسیار زیادی بر روحیات افراد خواهد داشت، توصیه می‌شود حتما برای این مدل کارها مشاوره تلفنی با وکیل طلاق داشته باشید و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

79646ff6-cfb5-40e6-a5cb-7267162fd988

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این بود یکی از مهم‌ترین موضوعات در پرونده‌های حقوقی را و یا همان حق ملاقات والدین برای دیدار و ملاقات با فرزندان پس از طلاق را برای شما بررسی کنیم. دقت کنید که این نوع پروند‌ه‌ها به دلیل اینکه بر روح و روان والدین و کودکان می‌توانند موثر باشند باید حتما به درستی و از راه و روش صحیح پیش گرفته شوند و بدون هیچ نوع تنشی اقدام به حل آن‌ها کنید.

به همین دلیل توصیه می‌شود از خدمات کارمنتو در این زمینه کمک بگیرید که شما را به صورت آنلاین و تلفنی و به صورت فوری با یکی از 350 مشاوران برتر خود متصل می‌کند. ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار، نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین)، امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه، دارای شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و نگه‌داشتن اطلاعات به صورت محرمانه از جمله مزایای این مرکز به شمار می‌رود.