سقط جنین رخداد خوشایندی نیست و معمولاً به خاطر عفونت‌های مادر، نقایص مادرزادی جنین، مصرف برخی داروها و ابتلا به بعضی بیماری‌ها پیش می‌آید. شاید گاهی وقوع آن اجتناب‌ ناپذیر باشد و نتوانید جلوی آن را بگیرید، اما راهکارهایی وجود دارند که احتمالش را کم و کمتر می‌کنند. با انجام این راهکارها از سقط جنین جلوگیری کنید.

۱. رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی داشته باشید

رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی بهترین راه برای دریافت ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن در دوران بارداری است. هرچند، نتایج مطالعات در مورد ارتباط دقیق بین تغذیه و سقط جنین قطعی نیستند، اما شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند، عموماً ارتباطی بین برخی از کمبودهای غذایی  و سقط جنین وجود دارد.

باید از غذاهایی هم که خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا مانند لیستریوز (عفونت لیستریا) را افزایش می‌دهند، دوری کنید. این عفونت می‌تواند باعث افزایش خطر سقط جنین، زایمان زودرس و مرده‌ زایی شود. سعی کنید که دور این خوراکی‌ها را خط بکشید:

  • گوشت خام و نیمه‌ پز.
  • تخم‌مرغ عسلی و نیمه‌ پز شده.
  • شیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه.

استفاده از مواد غذایی مناسب به تعادل هورمونی و شرایط ایده‌ آل جسمانی کمک می‌کند. 

۲. در حد اعتدال ورزش کنید

لازم نیست در حد قهرمانان ورزشی، تمرینات ورزشی انجام دهید. فقط کافی است که بدنتان را پرتحرک و به دور از رخوت نگه دارید. بهتر است از تمریناتی استفاده کنید که سبک هستند و به‌ راحتی از پس انجام آن‌ها بر می‌آیید.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است سطح فعالیت بدنی بسیار بالا و شدید با خطر سقط جنین زودهنگام مرتبط باشد. اگرچه ارتباط دقیق آن ۱۰۰ درصد مشخص نیست، با این حال، منطقی است که در زمان بارداری، در حد تعادل ورزش کنید. 

شاید در حین انجام حرکات ورزشی مختلف، دچار آسیب‌هایی مانند سقوط شوید. بهتر است که تمرینات ورزشی را زیر نظر متخصصی خبره و باتجربه پیش ببرید.

۳. مصرف کافئین را محدود کنید

images_1722076574_66a4cd9e78496

برخی شواهد نشان می‌دهند که احتمالاً مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری باعث سقط جنین می‌شود. سطح بالای کافئین در بدن می‌تواند باعث خونریزی در سه ماهه اول بارداری شود. 

پس اگر اهل مصرف زیاد قهوه و مواد حاوی کافئین هستید، باید درباره عادت‌های خودتان کمی تجدید نظر کنید. درباره این موضوع با پزشک خود مشورت داشته باشید و نظرش را جویا شوید.

۵. استرس خود را مدیریت کنید

images_1722076618_66a4cdcad1d53

برخی مطالعات نشان داده‌اند که استرس خطر سقط جنین را تا ۴۲ درصد افزایش می‌دهد. تنش یا اضطراب روزانه باعث از دست‌ رفتن جنین نمی‌شود. در واقع، زمانی که از استرس صحبت می‌کنیم، منظورمان سطح بالایی از اضطراب است که قابل کنترل نیست.

اگر در زندگی خود استرس قابل توجهی را تجربه می‌کنید، با روانشناس و پزشک معالج خود درباره راهکارهای موجود مشورت کنید. دریافت کمک در چنین شرایطی، به بهبود اوضاع و مدیریت نگرانی‌های کمک شایانی می‌کند.

۶. درباره داروهای مصرفی‌تان با پزشک صحبت کنید

اگر دارو مصرف می‌کنید (حتی دارویی بدون نسخه)، همیشه درباره آن با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. فرقی نمی‌کند که گیاهانی دارویی مصرف می‌کنید یا موارد شیمیایی؛ باید زیر نظر پزشک باشید.

به عنوان مثال، مهارکننده‌های (ACE) (داروهای قلب) می‌توانند باعث ناهنجاری‌های جنینی شوند و احتمال سقط جنین را افزایش دهند. ضمناً مصرف دارو و مکمل‌هایی را که به طور منظم استفاده می‌کنید، ناگهان قطع نکنید. 

ممکن است، این موضوع باعث بروز عوارض ناخوشایندی شود. همیشه قبل از قطع یا شروع دارو با پزشک خود صحبت کنید. اجتناب از برخی داروها در دوران بارداری ایمن‌تر خواهد بود، اما برخی دیگر باید به دقت ارزیابی شوند و خطرات و مزایای آن‌ها مقایسه شود. 

به عنوان مثال، برای برخی از افراد، ادامه مصرف داروهای سلامت روان می‌تواند بهترین راه برای گذران یک بارداری سالم باشد. بنابراین قبل از ایجاد هر گونه تغییر در داروهای خود قبل یا در طول بارداری، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

۷. دیابت و سایر بیماری‌های مزمن را مدیریت کنید

images_1722076644_66a4cde48f2b5

افزایش قند خون می‌تواند منجر به ناهنجاری جنین و در نتیجه از دست‌ دادن آن شود. بنابراین، افراد باردار مبتلا به دیابت باید به دنبال دریافت کمک پزشکی در این موقعیت‌ها باشند و وضعیت خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند.

بهترین اقدام این است که در صورت امکان، قبل از باردار شدن به پزشک مراجعه کنند. اختلالات پزشکی مزمن از جمله موارد زیر باید قبل از بارداری به خوبی کنترل شوند، تا مشکلی در طول بارداری پیش نیاید:

  •  دیابت
  •  فشار خون بالا 
  •  کم‌کاری تیروئید
  •  بیماری‌های خودایمنی

با تحت نظر پزشک قرار داشتن، امکان سپری‌ کردن دوره بارداری بدون مشکل پیش می‌آید.

۸. چکاپ‌ها را پشت گوش نیندازید

images_1722076772_66a4ce64e1002

بعد از رابطه جنسی با احتمال بارداری، با جدی‌ گرفتن نشانه‌های حاملگی و مراجعه به پزشک برای تمام چکاپ‌های لازم، درصد وقوع سقط جنین هم پایین می‌آید. در جلسات مراجعه به متخصص، این موارد مشخص می‌شوند:

  • روند رشد بچه چگونه است.
  • سلامت بچه را از راه آزمایش خون و اسکن سونوگرافی بررسی می‌کنید.
  • بیماری‌های مرتبط با بارداری مانند دیابت پره اکلامپسی تشخیص داده می‌شوند. 
    • ممکن است، چنین بیماری‌هایی علائم اولیه‌ای نداشته باشند، اما آزمایش‌های معمول فشار خون و ادرار آن‌ها را نشان می‌دهند.

متخصص با مرور وضعیت هر بیمار و معاینات دهانه رحم، مرور علائمی مانند لکه‌ بینی و سایر راهکارها می‌تواند به گذران بی‌ دردسر دوران بارداری کمک کند.

۹. از پزشک درباره مصرف آسپرین بپرسید

آیا بعد از یک یا دو بار سقط جنین دوباره قصد بارداری دارید؟ مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، نشان می‌دهد که آسپرین با دوز پایین می‌تواند به جلوگیری از سقط جنین دیگر کمک کند. مصرف یک قرص ۸۱ میلی‌ گرمی در روز در حین تلاش برای باردار شدن و در طول بارداری مشکلی ندارد. 

البته، مصرف داروی رقیق‌ کننده خون برای همه مفید نیست. در نتیجه، هرگز و هرگز سرخودانه، اقدام به استفاده از آسپرین یا هر داروی دیگری نکنید. 

۱۰. برای معاینه قبل از بارداری برنامه‌ریزی کنید

images_1722076811_66a4ce8b0163e

اگر در حال حاضر باردار نیستید، برنامه‌ ریزی ویزیت قبل از بارداری را با یک متخصص زنان و زایمان در نظر بگیرید. او سوابق پزشکی شما را بررسی می‌کند و معاینه‌ای کلی انجام می‌دهد.

 برای بررسی گروه خونی، فاکتور (Rh) و مصونیت در برابر برخی بیماری‌ها مانند آبله مرغان و سرخجه نیز آزمایش خون تجویز می‌کند. اگر مصونیت طبیعی نسبت به عفونت قبلی ندارید و در برابر این بیماری‌های عفونی واکسینه نشده‌اید، باید واکسیناسیون را پیگیری کنید.

نادیده‌ گرفتن این اقدامات احتمال سقط جنین را افزایش نمی‌دهد، اما این واکسن‌ها ویروس‌های زنده‌ای هستند که به بدن وارد می‌شوند.

پس نمی‌توانید آن‌ها را پس از باردار شدن تزریق کنید. واکسن‌ها در صورت قرار گرفتن در معرض ویروس‌ها در دوران بارداری از شما و بچه محافظت می‌کنند.

با رعایت نکاتی ساده و کنترل عوامل محیطی مختلف می‌توانید باعث پیشگیری از سقط جنین شوید. با این راهکارها از سقط جنین جلوگیری کنید و بارداری سالم و بی‌ دردسری را پشت‌ سر بگذارید. توجه به چرخه قاعدگی، اوضاع عمومی سلامتی و مدیریت بیماری‌های احتمالی، امکان گذران حاملگی بدون تجربه‌های ناخوشایند را فراهم می‌کند. وضعیت خاصی دارید و نگران باردار شدن هستید؟ دلمشغولی اصلی‌تان در این زمینه چیست؟ نگران نباشید و بدانید که امکان مدیریت هر مشکلی وجود دارد.