به هر شهری که سفر کنید معمولا در کنار بازدید از اماکن تاریخی و مناظر طبیعی، تا حدودی با فرهنگ و زندگی مردم بومی نیز در ارتباط هستید که شناخت بخشی از ویژگی‌های مردم خرمشهر ممکن است در ایجاد تعامل بهتر به شما کمک کند. اگر تصمیم گرفته‌اید تا با تهیه بلیط قطار خرمشهر برای تعطیلات و گردش به این شهر جنوبی بروید، ممکن است شناخت فرهنگ مردم این خطه و آداب‌ورسومی که دارند برای‌تان جالب باشد.

9d498227-065c-4882-8fe3-1afd9050582d

با خرمشهر بیشتر آشنا شوید

خرمشهر از شهرهایی به‌شمار می‌رود که پیشینه تاریخی غنی دارد و از گذشته تاکنون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنادر خاورمیانه شناخته می‌شود. این شهر با در اختیار داشتن ذخایر نفتی و منابع آبی ازنظر اقتصادی نیز حائز اهمیت است.

نزدیکی این شهر به مرکز استان خوزستان و راه‌های دسترسی مختلفی که به خرمشهر منتهی می‌شوند به مسافران و گردشگران اجاز می‌دهد تا خیلی راحت‌تر خود را به این منطقه برسانند.

به‌طور کلی راه‌آهن خرمشهر که قدمتی بیش از 65 سال دارد یکی از راه‌های ارتباطی مهم است که به شما این امکان را می‌دهد تا با تهیه بلیط قطار از راه دور و نزدیک به این شهر سفر کنید.

اطلاعاتی درباره قومیت و زبان مردم خرمشهر

هرچند اقوام مختلفی در این شهر زندگی می‌کنند که برخی از آن‌ها مهاجر هستند اما به‌طور کلی بخش زیادی از جمعیت خرمشهر را عرب‌زبانان تشکیل می‌دهند که فرهنگ مختص به خود را دارند.

مردم این دیار گویش عربی محلی دارند که تا حدودی شبیه به مردم عراق بوده و در مقایسه با برخی دیگر از شهرهای جنوبی، زبان ساکنان خرمشهر کم‌تر تحت‌تاثیر زبان فارسی قرار گرفته است.

وضعیت اشتغال مردم خرمشهر

خرمشهر در میان شهرهای جنوبی از اهمیت سیاسی و تجاری بالایی برخودار است که به‌دلیل وجود منابع سرشار، وضعیت معیشت مردم نیز متناسب با این شرایط تعیین می‌شود.

بسیاری از مردم بومی در خرمشهر به فعالیت‌های کشاورزی مانند کشت خرما و صیفی‌جات مشغول هستند و با این کار امرارمعاش می‌کنند که بیشتر در روستاهای اطراف دیده می‌شوند.

امور بندری و گمرکی نیز در این منطقه رونق زیادی دارد و بسیاری از بومیان و مردم مهاجر در این قسمت مشغول‌به‌کار هستند، در واقع زندگی روزمره اهالی خرمشهر وابستگی زیادی به رودهای مهم آن دارد.

صیادی نیز از فعالیت‌های مهم اقتصادی در این شهر به‌شمار می‌رود و درصورتی‌که به بازار ماهی‌فروشان سر بزنید لنج‌ها و قایق‌های زیادی را می‌بینید که از صید روزانه برگشته‌اند و انواع ماهی‌های شانگ، صبور، سنگسر و کپور را عرضه می‌کنند.

به‌طور کلی باید گفت که کارون و اروندرود جان تازه‌ای به این شهر می‌بخشند، پس شما می‌توانید در هر موقعی از سال بلیط قطار خرمشهر را تهیه کنید و با رفتن به این منطقه جنوبی، شاهد شور زندگی در میان مردمی باشید که همیشه سخت‌کوش و پرتلاش بوده‌اند.

نوع پوشش مردم خرمشهر

1330e59a-33e0-422f-af54-f8ce46a5daf8

استفاده از لباس سنتی در میان بسیاری از مردم عرب‌زبان یک فرهنگ مهم تلقی می‌شود و زمانی که بلیط قطار خرمشهر را با هر هدفی خریداری می‌کنید، هنگام قدم‌زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های خرمشهر ممکن است مردان و زنانی را ببینید که پوشش خاصی دارند.

به لباس مردان عرب دشداشه گفته می‌شود که نوعی پوشش یک‌سره است و بلندی آن تا مچ پا می‌رسد، به‌طور معمول دشداشه با پارچه‌هایی به رنگ سفید دوخته می‌شود که بسیار خنک هستند. زنان نیز چادرهای مخصوصی دارند و گاهی از برقع استفاده می‌کنند.

هرچند جوانان امروزی ترجیح می‌دهند که پوشش به‌روزی داشته باشند اما افراد مسن‌تر و به‌ویژه اهالی روستاهای اطراف هنوز هم این فرهنگ را رعایت می‌کنند و تنها لباس اصیل خود را می‌پوشند.

ویژگی‌های رفتاری مردم خرمشهر

شاید با شنیدن شهرهای جنوبی اولین چیزی که به ذهن اکثر افراد خطور می‌کند، جنب‌وجوش همیشگی مردم است که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی در مناطق گرم و شرجی محسوب می‌شود.

خرمشهر در طول دوران‌های مختلف تحت هجوم قرار گرفته و مخرب‌ترین حمله نیز به 8 سال جنگ تحمیلی مربوط می‌شود اما این مسئله تاثیری در خلق‌وخوی مردم نداشته است و اهالی منطقه همچنان سرزنده هستند.

مردم خرمشهر بیشتر به ساده‌زیستی، خون‌گرمی، مهربانی و دست‌ودل‌بازی شهرت دارند که بدون شک هنگام برخورد با آن‌ها متوجه چنین خصوصیاتی می‌شوید، پس اگر بلیط قطار خرمشهر را تهیه کرده‌اید و قصد سفر به این شهر را دارید منتظر رفتار صمیمانه ساکنان باشید.

سرو قهوه؛ یکی از فرهنگ‌های مهم در خرمشهر

a8b55be0-a083-43cc-bb72-112d5bec124c

در کنار تمامی سنت‌ها و آدابی که ساکنان عرب‌زبان خرمشهر دارند یکی از جالب‌ترین موارد مربوط به نحوه سرو قهوه است که مردم این دیار برای آماده‌کردن نوشیدنی مخصوص خود، بعداز تفت‌دادن و آسیاب‌کردن دانه‌های سبز قهوه، برای دم‌آوری آن از ظروف مخصوصی به نام دله استفاده می‌کنند.

به‌طور کلی از گذشته‌های دور قهوه یک نوشیدنی محبوب در میان مردم عرب‌زبان بوده که به همین خاطر آداب خاصی نیز برای آن در نظر گرفته‌اند که با زندگی آن‌ها عجین شده است.

مشاهده مراحل تهیه و سرو قهوه عربی را می‌توان یکی از جاذبه‌های شهر خرمشهر دانست، با این حساب هر زمانی که با تهیه بلیط قطار خرمشهر به این شهر آمدید تماشای آن را از دست ندهید.

برپایی آیین مذهبی در شهر خرمشهر

مناسبت‌های مذهبی برای ساکنان این شهر همیشه جایگاه ویژه‌ای دارد که می‌توان برخی از آداب‌ورسوم سنتی مردم را هم در چنین زمان‌هایی مشاهده کرد که بیشتر مربوط به عید فطر و دهه محرم است.

در دهه محرم یزله‌خوانی یکی از آیین‌های بومی مردم خرمشهر به‌شمار می‌رود که در این مراسم افرادی از یک حسینیه به‌عنوان مهمان به حسینیه دیگری می‌روند و با رعایت آداب خاصی نوحه‌خوانی و سینه‌زنی را با هم انجام می‌دهند.

با فرارسیدن عید فطر نیز در کنار دید‌وبازدیدهای خانوادگی و برگزاری جشن، رسم دیگری که مردم خرمشهر دارند اسب‌سواری جوانان است که البته در سال‌های اخیر کم‌رنگ شده و تنها در مناطق روستایی می‌توانید آن را مشاهده کنید.

برای تهیه بلیط قطار خرمشهر از فلای تودی کمک بگیرید

یکی از معتبرترین سامانه‌هایی که امکان دسترسی به بلیط قطار خرمشهر را برای شما فراهم می‌کند، فلای تودی است. مقایسه امکانات و قیمت قطارها، استفاده از تقویم قیمتی و امکان استرداد آنلاین بلیط از سری خدمات این پلتفرم به‌شمار می‌رود.

جمع‌بندی

با خرید بلیط قطار خرمشهر از فلای تودی می‌توانید سفری مهیج را تجربه کنید که معمولا هنگام حضور در شهر نیز نحوه برخورد و فرهنگ مردم ممکن است نظر شما را به خود جلب کند.

مردم خرمشهر بیشتر عرب‌زبان هستند و به‌دلیل خون‌گرمی، دست‌ودل‌بازی، مهربانی و ساده‌زیستی شهرت زیادی دارند که زندگی روزمره بسیاری از آن‌ها نیز به فعالیت‌های مختلفی همچون کشاورزی و صیادی وابسته است.