برای تعداد قابل توجهی از متقاضیان مهاجرت تحصیلی از جمله متقاضیان تحصیل در کانادا، سطح دانش زبان و اخذ مدرک زبان انگلیسی با نمره قابل قبول برای دانشگاه‌های این کشور یک دغدغه است. از طرفی دیگر، بسیاری از این متقاضیان مشمول این حالت، دیگر شرایط لازم برای مهاجرت به کانادا در جهت تحصیل را دارند؛ مانند مدرک تحصیلی با معدل و ریزنمرات خوب، تمکن مالی لازم، سوابق تحصیلی خوب مانند دستاوردهای علمی در قالب تحقیقات، شرکت در پروژه‌ها، پایان نامه، چاپ مقالات و... حال برای یک متقاضی که تمام شرایط ایده‌آل برای تحصیل در کشور کانادا را داشته اما موفق به اخذ مدرک زبان با نمره قابل قبول نشده چه می‌شود؟ آیا راه حل و گزینه‌ایی وجود دارد؟ در اینجا است که بحث "اخذ پذیرش مشروط از کانادا" مطرح می‌گردد.

پذیرش مشروط چیست؟

پذیرش مشروط چیست؟

پذیرش مشروط یا پذیرش کاندیشنال (conditional acceptance / conditional admission) برای وضعیتی است که متقاضی تحصیل در کانادا همه شرایط و صلاحیت‌های لازم برای دانشگاه(های) مقصدش در کانادا را به جزء داشتن مدرک زبان با نمره قابل قبول دارد. در این حالت رسیدن به بن بست مهاجرتی تنها گزینه برای متقاضی در راستای این هدف نیست و بلکه از طریق اقدام برای اخذ پذیرش مشروط، متقاضی می‌تواند برای تحصیل در این کشور اقدام نموده، پذیرش شود و در نهایت ویزای تحصیلی کانادا را اخذ نماید. متقاضی پس از موافقت با درخواست وی در راستای پذیرش مشروط و حضور در کانادا برای تحصیل پس از اخذ یک ویزای موقت، ملزم به پشت سر گذاشتن یکسری شروط برای اخذ پذیرش قطعی (پذیرش عادی) از دانشگاه مقصد خواهد شد. پس پذیرش مشروط، هیچ تضمینی برای اخذ پذیرش قطعی ندارد و حتما باید الزامات مورد نیاز از سمت دانشگاه یا موسسه آموزشی مورد نظر برآورد گردد.

شرایط پذیرش مشروط چیست؟

برای اخذ پذیرش مشروط از دانشگاه‌ یا موسسات آموزشی در کانادا ضمن آنکه متقاضی باید کلیه الزامات و صلاحیت‌های لازم (به غیر از صلاحیت زبان) را برای اخذ پذیرش داشته باشد، برای اخذ پذیرش مشروط به دانشگاه‌های مورد نظر درخواست ‌می‌دهد. فقط در این راستا بسیار توجه گردد که منظور از عدم داشتن مهارت کافی در زبان این است که متقاضی در آزمون زبان مورد نظر شرکت کرده اما نمره قابل قبول برای دانشگاه مقصد خود را بدست نیاورده است؛ برای مثال که اکثر دانشگاه‌های کانادا حداقل نمره‌ی آیلتس 6.5 (یا 6) را از متقاضیان می‌خواهند، شخص متقاضی هر تلاشی که کرده، نتوانسته نمره‌ی بالای 5 یا 5.5 را اخذ نماید؛ به عبارتی متقاضی مدرک زبان دارد اما نمره آن کافی نیست. پس عدم صلاحیت کافی در زبان به معنای نداشتن هیچگونه مهارت و هیچگونه مدرک زبان نمی‌باشد و برای تحصیل در کانادا نه تنها متقاضی باید مدرک زبان داشته، بلکه باید نمره‌ایی تا حدی نسبتا مناسب را داشته باشد.

شرایط پذیرش مشروط چیست؟

نکته دوم و در مرحله ارائه درخواست این است که شخص متقاضی باید به دانشگاه‌هایی درخواست ارائه داده که آن دانشگاه‌ها پذیرش مشروط را هم ارائه می‌کنند و اینکه همه‌‍‌ی دانشگاه‌های کانادا، گزینه پذیرش مشروط را ندارند. معمولا دانشگاه‌هایی که پذیرش مشروط را هم ارائه داده، در بخشی از وبسایت این دانشگاه‌ها فرم مربوط به درخواست پذیرش مشروط نیز وجود دارد. اما در صورتی که دانشگاه مورد نظر پذیرش مشروط ارائه داده اما فرم جداگانه مخصوص پذیرش مشروط نداشته، شما می‌بایست در زمان اپلای و ثبت‌نام برای اخذ پذیرش، در هنگام پر کردن فرم‌ها و نامه نگاری با دانشگاه مربوطه، به درخواست برای اخذ پذیرش مشروط اشاره نمایید. حال که مسئولان آکادمیک آن دانشگاه پرونده شما را بررسی نموده و در صورت تایید شما به عنوان یک فرد دارای صلاحیت در دیگر معیارهای علمی و تحصیلی، با پذیرش مشروط شما موافقت می‌نماید.

شما پس از آنکه پذیرش مشروط دریافت نموده، به شما ویزای دانشجویی تعلق نخواهد گرفت، بلکه یک ویزای تحصیلی موقت با مدت زمان کوتاه‌تری را دریافت خواهید نمود. این ویزای تحصیلی کوتاه مدت برای شرکت در یک دوره زبان الزامی از سوی دانشگاهی که به شما پذیرش مشروط اعطا کرده می‌باشد که مدت زمان این دوره بسته به شرایط بین 3 ماه تا 1 سال است. پس از گذراندن دوره زبان الزامی از سوی دانشگاه و شرکت در آزمون و کسب نمره قبولی، شما در مرحله بعد برای پذیرش غیر مشروط (پذیرش عادی) درخواست داده و در صورت موفقیت در دوره زبان الزامی و نتیجه‌ی آزمون آن، شما بجای یک دانشجو با پذیرش مشروط، از سوی دانشگاه به عنوان یک دانشجوی پذیرفته شده قطعی شناخته خواهید شد. در این مرحله؛ یعنی پس از اخذ پذیرش قطعی از دانشگاه، به احتمال زیاد اداره مهاجرت کانادا مجددا از شما مدارکی را مانند مدارک مالی، هویتی، تحصیلی و... را برای بررسی مجدد و حصول اطمینان برای باری دیگر بخواهد. حال در صورتی که مشکل دیگری وجود نداشته باشد، پس از اخذ پذیرش قطعی، ویزای دانشجویی شما به مدت زمان دوره تحصیلی‌تان از سوی اداره مهاجرت کانادا صادر و ارسال می‌گردد.