حکم گریستن برای امام حسین (ع) در نماز
نمازگزار در حال نماز به یاد مصائب سیدالشهدا بیفتد و یا اگر شخصی ذکر مصیبت بخواند و انسان در حال نماز بر آن بزرگوار گریه کند آیا نماز او صحیح است؟
به گزارش پارس به نقل از شبستان؛ تمام اعمال و رفتار انسانها چه فردی و چه اجتماعی، مشمول حکمی از احکام شرعی می باشد و تمام موضوعاتی که به گونه ای با رفتار آدمی ارتباط پیدا می کند، در فقه اسلامی دارای قانون و مقرراتی است. عزاداری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و امامان معصوم (ع) نیز همچون سایر اعمال انسان دارای احکامی است که در سرویس قرآن و معارف در مطالبی سلسله وار به صورت مجزا به بیان احاکم عزاداری ابا عبد الله الحسین (ع) می پردازیم.
سوال: گریه برای امام حسین (ع) در حال نماز چه وجهی دارد؟
جایز است. (آیات عظام فاضل، تبریزی، بهجت) (۱)
بنابر احتیاط واجب ترک شود. (حضرت امام و آیات عظام مکارم، نوری) (۲)
اگر برگشت به آخرت داشته باشد، جایز است. (آیات عظام خوئی، سیستانی، وحید) (۳)
پی نوشت ها:
۱_ (آیت الله فاضل؛ استفتائات؛ ج ۳/۱۴۹/۴۵۲.
آیا در نماز گریه کردن بر حضرت سید الشهداء یا سایر ائمه اشکال دارد؟ جواب: گریه کردن بر حضرت سید الشهداء و سایر ائمه برای امور دنیا نیست و اشکال ندارد.
آیت الله بهجت استفتائات ج ۲/۱۹۶/۲۲۱۹ و ۲۲۲۰:
اگر نمازگزار در حال نماز به یاد مصائب سیدالشهدا بیفتد و یا اگر شخصی ذکر مصیبت بخواند و انسان در حال نماز بر آن بزرگوار گریه کند آیا نماز او صحیح است؟ جواب: بنا بر اظهر جایز است. چون محبت خدا و حب اولیای او موجب حزن و گریه بر مصائب اولیای خدای متعال می شود.
تبریزی؛ استفتائات ۲/۶۳/۲۷۷:
گریه بر امام حسین علیه السلام در نمازچه حکمی دارد؟ جواب: گریه بر سید الشهدا گریه بر امور دنیوی محسوب نمی شود بنا بر این اشکال ندارد. )
۲_ (امام؛ تحریر؛ ج۱ ص۳۴۲:
فی جواز البکاء علی سیدالشهدا ارواحنافداه تأمل و اشکال فلا یترک الاحتیاط.
مکارم؛ استفتائات؛ ۳/۸۴/۲۴۴:
آیا درحال نماز می توان عمداً و با اختیار به یاد ائمه معصومین گریه کرد؟ اگر کسی به اختیار در غم آنها گریه کند نمازش چه حکمی دارد؟ جواب: در نماز اشکال دارد.
نوری؛ استفتائات؛ ۲/۵۴/۱۶۲.
اگر کسی در نماز… برای اهل بیت و مظلومیت آنها گریه کند نماز او چطور است؟ اگر در نماز به یاد اهل بیت باشد چطور؟ جواب: بنا بر احتیاط لازم جایز نیست. )
۳_ (سیستانی منهاج؛ ۱/۲۳۶/۶.
اذا کان خوفاً من الله او شوقاً الی رضوانه او تذللاً له تعالی و لو بقضاء حاجه دنیویه فلا بأس به و کذا ما کان منه علی سیدالشهدا اذا کان راجعاً الی الآخره.
خوئی و وحید منهاج ۲/۲۱۴/۶۹۳/السادس همان عبارت سیستانی+ این عبارت:
کما لابأس به اذا کان سهواً اما اذا کان اضطراراً بان غلبه البکاء فلم یملک نفسه فالظاهر انه مبطل ایضاً. )
ارسال نظر