جواد افشار:
فیلمنامه «مادرانه» تکانم داد
جواد افشار، کارگردان سریال ماه رمضان شبکه سه، دربارهی ساخت سریال «مادرانه» میگوید: دو سالی بود که خانهنشین شده بودم. فیلمنامههای زیادی از سوی نویسندگان، تهیهکنندگان و حتی از سوی شبکه فرستاده شد که آنها را رد کردم. اما فیلنامهی «مادرانه» تکانم داد و احساس کردم چیزی است که میتواند مخاطب را نگه دارد.
او در عین حال درباره ی چینش بازیگران در سریال « مادرانه» اظهار می کند: از چینش بازیگران رضایت کامل دارم.
وی همچنین در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اعتقاد بر اینکه قبول ندارد ممیزی ها کارهایمان را غیرقابل دیدن کند، به ایسنا می گوید: این یک بخشی از ماجرا است؛ به هر حال ما در یک کشور اسلامی و اخلاق گرا هستیم و روابطمان در چارچوب های مذهبی تعریف شده است.
*** منتظر بودم تا دوباره تجربه ی خوب گذشته را تکرار کنم
به گزارش پارس ، جواد افشار در گفت و گو با ایسنا، درباره ی همکاری اش با سعید نعمت الله و محمدرضا شفیعی (نویسنده و تهیه کننده مادرانه) گفت: پیش از این با سعید نعمت الله و محمدرضا شفیعی تله فیلمی را برای سیما فیلم کار کردیم که در جشنواره فجر امسال نیز با عنوان « همان نور معروف» شرکت داده شد و سه کاندیدا هم داشتیم که این همکاری، همکاری دلچسب و قابل قبولی بود. در این راستا سعید نعمت الله سال گذشته پیشنهاد طرح اولیه اش را به من داد، من خواندم و اعلام رضایت مندی کردم. من نیز به دلیل آنکه آن ها را دوست داشتم و سوابق کاری خوبی داشتند، پذیرفتم سریال را بسازم.
او ادامه داد: منتظر این فرصت بودم که دوباره تجربه خوب گذشته را تکرار کنم، در نتیجه با کمال میل این دعوت را پذیرفتم و این همکاری برای ساخت سریال « مادرانه» رقم خورد.
مادرانه-عکس از حسن هندی
*** دو سالی بود که خانه نشین شده بودم
جواد افشار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این سریال می تواند مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد؟ گفت: حتما همین طور است. دو سالی بود که کار نکرده بودم و تصمیم گرفته بودم فیلمنامه حتی متوسط را هم کار نکنم. به دلیل اینکه واقعا نه سریال کار کردم، زمان، وقت و انگیزه ی زیادی را صرف کردم اما هیچ گاه راضی نشده بودم و شش دانگ و ۱۰۰ درصد جواب توانمندی که سراغ داشتم را نگرفته بودم. اگرچه چند مورد از کارهایم از جمله « پول کثیف» ، « لبه ی آتش» و « روزهای زیبا» قابل دفاع و خوب است.
*** فیلمنامه ی « مادرانه» بعد از دو سال تکانم داد
این کارگردان در ادامه ی مطالبش گفت: احساسم این بود که تا فیلمنامه ی خوب و شش دانگ و صددرصدی که دوست ندارم را به دست نیاورم، کار نکنم؛ در نتیجه دو سالی بود که خانه نشین شده بودم حتی فیلنامه های بسیاری نیز از سوی نویسندگان، تهیه کنندگان و حتی شبکه ها برایم فرستاده شد و آن ها را رد کردم اما فیلنامه ی « مادرانه» بعد از دو سال تکانم داد و پس از آن بود که فیلنامه را خواندم و احساس کردم که می توانم مخاطب را نگه دارم.
*** تلخی « مادرانه» موجب جذابیت های دراماتیکی شده است
او در بخش دیگری از صحبت هایش درباره ی ویژگی و تم سریالش، گفت: قصه « مادرانه» یک ملودرام اجتماعی - خانوادگی است و در عین حال که بسیار بسیار تربیتی و آموزشی است، گزنده و تلخ هم است. این گزندگی و تلخی موجب جذابیت های دراماتیکی شده است اما پندها و آموزش هایی که در محتوا، روایت قصه و دیالوگ ها وجود دارد، گزندی و تلخی فضا را تلطیف می کند؛ به جهت اینکه دستاورد، پیام، نکته های آموزشی و رهنمود برای خانواده ها، جامعه و جوانان دارد.
مادرانه-عکس از حسن هندی
*** هر تلویزیونی برای خودش یک استانداردهایی دارد
این کارگردان در بخش دیگری از گفت وگوی خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فضای باز و آزادی نسبی در صداوسیما تا چه اندازه می تواند به افزایش مخاطبان کمک کند؟ گفت: این مساله چیزی نیست که دست من یا نویسنده باشد، بخش اعظم این اختیار دست مدیران، تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان سازمان است. هر تلویزیون، رسانه، شبکه و هر کشوری برای خودش یک استاندارد، رویکرد و اهدافی را در چارچوب سیاست هایی که تعیین کرده است، دنبال می کند که ما نیز باید طبق این اهداف گام برداریم.
وی افزود: به هر حال وقتی که با این شیوه کار می کنیم، این قواعد را پذیرفته ایم و در چارچوب این استانداردها کار می کنیم اما اگر شاید روزی شرایط متفاوتی به وجود بیاید و تصمیمات دیگری گرفته شود که قالب ها، اشکال، فرم ها و حتی محتوا را دگرگون کند؛ طبیعتا ما هم باید خودمان را با شرایط لازم وفق دهیم.
*** قبول ندارم که ممیزی ها کارهایمان را غیرقابل دیدن می کند
افشار با اعتقاد بر اینکه نمی پذیرد ممیزی ها کارهایمان را غیرقابل دیدن می کند، گفت: در حال حاضر اشکال را در این نمی بینم که محدودیت ها و ممیز ی هایی در کارهایمان وجود دارد؛ این یک بخشی از مساله است. به هر حال ما یک کشور اسلامی و اخلاق گرا و خانواده مدار هستیم. روابط تعریف شده ی مذهبی و چارچوب های تعریف شده ی سنتی همراه با مدرنیته داریم و این ها مجموعه ای از شکل گیری اندیشه های اجتماعی ما را رقم زده است که باید در همان چارچوب قدم برداریم.
*** نمی خواهیم با این شکل با رسانه های غرب رقابت کنیم
افشار با اشاره به اینکه مساله ی بی پرده سخن گفتن در حرف و گفتگوها با بی پرده سخن گفتن در درام متفاوت است، گفت: ما در آثار نمایشی و دراماتیک قواعد بی پردگی را در بطن درام رعایت می کنیم اما سعی می کنیم هر جا که لازم باشد در تمام هسته های درام ورود کنیم اما این روزها رقابت های رسانه یی در سطح بین الملل به جهتی رفته است که سیاست های تعریف شده ای را در رقابت گذاشته است که چارچوب این سیاست ها ترویج ضداخلاق گرایی است. همچنین فروپاشی های خانوادگی در آن ها تعریف می شود که هدایت شده است و یک نوع مذهب گریزی، اخلاق گریزی، خانواده گریزی و حتی گاهی انسان گریزی را در چارچوب سیاست هایشان ترویج کرده است اما ما نمی خواهیم به این شکل رقابت کنیم، اگر قرار باشد به خاطر اینکه این موارد را پوشش دهیم یا جبران کنیم، با آن ها رقابت کنیم.
کارگردان « مادرانه» در ادامه گفت وگوی خود افزود: طبیعی است که اصلا ما خطمان با آن ها موازی نیست که بخواهیم با آن ها رقابت کنیم. اما مساله ای که وجود دارد این است که جذابیت ها و گرایش های سمت آن ها علی الظاهر بیشتر است، به جهت اینکه شما یکسری موارد غیراخلاقی و ممیزی شکل می بینید و در وهله اول جذاب به نظر می آید اما وقتی که به آن عمیق می شوید می بینید که تأثیرات مخربی دارد و چیزی دستگیرتان نمی شود و همچنین آفت ها و هنجارهایی به وجود می آورد که جزو دستاوردهای تعریف شده شان است.
*** و اما راهی را دنبال می کنیم که طبیعتا تنها هستیم
جواد افشار در پایان گفت وگوی خود با اشاره به اینکه در شرایط کنونی شرایط سختی را پشت سر می گذاریم که در آثار تولیدی ما تاثیر می گذارد، گفت: در حال حاضر در یک جنگ نابرابر با رسانه های دیگر هستیم که شاید به ندرت بتوان دو یا سه شبکه ای را پیدا کرد که با استانداردهای اخلاقی و انسانی، فکری و اندیشه ای همذات، همراه و یا تعیین کننده و سازنده برای بشر است. ما نیز در این راه، راهی را دنبال می کنیم که طبیعتا تنها هستیم.
ارسال نظر