به گزارش پارس ، رییس سازمان ثبت احوال درباره ضرورت تهیه اوراق هویتی برای افراد بی خانمان و متکدیان در تهران و شهرهای دیگر، گفت: اوراق هویتی که صادر می کنیم باید پشتوانه داشته باشد.

محمد ناظمی اردکانی در گفت وگو باایسنا، درباره تدبیر برای اوراق هویتی افرادی چون متکدیان، بی خانمان ها و کودکان کار و مشکلات مرتبط با آن، ضمن اعلام اطلاع از مشکلات و عوارض شدید آن برای جامعه و خود این افراد، اظهار کرد: سازمان ثبت احوال تمهیدات لازم را برای تسهیل در صدور سند هویتی ایجاد کرده است و با ساده ترین مدارک سعی می کنیم مشکل این افراد را حل کنیم و اسناد هویتی صادر شود.

وی با تاکید بر اینکه حل مشکل این افراد در واقع در حوزه کار سازمان بهزیستی است، افزود: اگر اقوام و یا والدین این افراد توسط سازمان بهزیستی شناخته و به مجموعه ثبت احوال برای تهیه سند هویتی ارجاع داده شوند، برحسب درخواست، بلافاصله اوراق هویتی را صادر می کنیم.

اردکانی در پاسخ به این سوال که اگر گاهی والدین و یا اقوام این افراد غیرقابل شناسایی نباشند هم تدبیری شده است، گفت: ساز و کار این بخش مسئله نیز در اختیار سازمان بهزیستی است و این مجموعه می تواند طبق قانون می تواند به این افراد کمک می کند.

اردکانی با تاکید بر اینکه سند ارائه شده به ثبت احوال برای صدور سند هویتی باید یک پشتوانه داشته باشد، افزود: دلیل این پشتوانه این است که در مراحل بعدی این افراد در هر سنی وارد جامعه می شوند و ممکن است تبعات و توقعاتی را ایجاد کند.

بسیاری از متکدیان و کارتن خواب ها به دلیل نداشتن اوراق هویتی از یارانه های دولتی محروم اند و به همین دلیل فعالیت های نامطلوب دارند

به گزارش ایسنا، زارع صفت - مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران هفته گذشته در گفت و گو با ایسنا، در مورد محرومیت بی خانمان ها و متکدیان از امکانات مختلف به دلیل نداشتن اسناد هویتی و رفع این مشکل، گفت: صدور اوراق هویتی بر عهده وزارت کشور و سازمان ثبت احوال است و ما این موضوع را از طریق مراکز مسئول پیگیری کرده ایم ولی تا الان نتیجه خاصی اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه این افراد به دلیل نداشتن همین اوراق هویتی از استفاده یارانه های دولتی نیز محروم شده اند؛ اظهار کرد: عده ای از این افراد که نیاز مالی دارند برای تامین این نیاز فعالیت هایی می کنند که مطلوب جامعه نیست و اگر از این یارانه های دولتی برخوردار باشند ممکن است کمتر دچار این مشکل شوند.