اعتراض کیمیایی به زمان اکران فیلمش
نشست رسانهای فیلم «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی با حضور بازیگران و عوامل این فیلم در اولین روز از جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
پولاد کیمیایی که از جابهجایی زمان اکران فیلمش با فیلم سینمایی «تختی» بسیار ناراحت بود، گلایههای تندی را بیان کرد.
نشست رسانهای فیلم «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی با حضور بازیگران و عوامل این فیلم در اولین روز از جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
در ابتدای این نشست، پولاد کیمیایی، کارگردان این فیلم صحبت کرد و گفت: اعتماد کردن به یک کارگردان جوان کار بسیار سختی است. درست است که پدرم سالها کارگردان بوده است، اما ساختن اولین فیلم برای من بسیار سخت بود. این فیلم، دشواریهای تکنیکی داشت و باید برای حل این مشکلات برنامه ریزی میکردیم. میدانید که این فیلم یک بار متوقف شد، اما آقای تورج منصوری پای این کار ایستاددند و با همراهی دیگر عوامل، به من کمک کردند تا کار را ادامه بدهم.
وی به تفاوتهای دنیای بازیگری و کارگردانی اشاره کرد و گفت: جهان کارگردانی با جهان بازیگری بسیار متفاوت است. شما در کارگردانی از کل به جز نکاه میکنید؛ بنابراین وقتی در مقام کارگردان قرار میگیرید، نمیتوانید در جز قرار بگیرید. باید بگویم که این کار این قدر سنگین بود که فقط دوست داشتم از بیرون نگاه کنم و از آن چه که خلق شده است لذت ببرم. دوست داشتم که کارگردانی کنم و در جریان این فیلم خیلی به بازیگری فکر نکردم. در این جا باید از سرمایهگذار این کار، آقای محمد خوشنام تشکر کنم. همان طور که میدانید، در جریان سرمایهگذاری این کار، این قدر اتفاقات مختلف رخ داد که همه از سرمایهگذاری ترسیدند، اما ایشان شجاعانه پای من ایستاد.
در ادامه، محمد خوشنام، سرمایهگذار این فیلم صحبت کرد و گفت: از اول نمیخواستم که اینجا باشم و در عرصه فیلمسازی وارد شوم. خاطرم هست که یک بار در دفترم در چین نشسته بودند و به من زنگ زدند و گفتند که آیا در یک فیلم سرمایهگذاری میکنید؟ پاسخ من منفی بود، اما گفتند که این فیلمساز یک ایرانی است. به همین دلیل گفتم که یک جلسه بگذاریم. برگزاری این جلسه باعث شد که ما در نهایت وارد این عرصه بشویم. حضور آقای پولاد کیمیایی با شور و انرژی زیاد، باعث شده بود که برایم اثبات شود که او میتواند موفق شود و همین امر باعث شد که سرمایهگذاری در این فیلم را قبول کنم.
او گلههای خود از تغییر برنامه در اکران این فیلم را مطرح کرد و گفت: من امروز از این اتفاق گله دارم. آقای تختی به جوانمردی شهرت دارد، اما فکر میکنم که اگر ایشان حضور داشت و این بیبرنامگی را میدید، بسیار ناراحت میشد. این فیلم باید در زمان خود اکران میشد، اما این ناهماهنگی و جابهجایی، تمام برنامههای ما به هم ریخت. من این گله را دارم که اگر بعد از ۳۷ بار تجربه اجرای جشنواره فجر نخواهد نظم را رعایت کند، معلوم است که یک جای کار میلنگد.
پولاد کیمیایی در بخش دیگری از صحبتهای خود در مورد شخصیت پردازی در این فیلم گفت: شخصیت پدر، یک شخصیت بسیار مرموز و گمشده است که نمیخواستم به آن بپردازم و دوست داشتم که در ابهام باقی بماند. دقت کنید که یک موضوع آرمانی برای این شخصیت رخ داده است و یک فرد تلاش کرده است که خود را برای آرمانهای بزرگتری فدا کند. این موضوع باعث شده است که زندگی شخصیاش پاشیده شود و از بین برود. هویت او دچار ابهام شده است. ایشان به عنوان یک کاراکتر در این فیلم حضور نداشت بلکه یک تیپ بود. قرار بود که همه مشکلات را گردن او بیندازیم، اما او شخصیت اول فیلم را مورد بازجویی قرار داد.
وی در مورد انگیزه خود از ساخت این فیلم گفت: به نظرم، هیجان از سینمای ما رفته است و بیشتر نصیحتگرا شده است. از همین منظر فیلمها با نسل جوان نمیتواند ارتباط برقرار کند. من دنبال عنوان کارگردانی نبودم و میخواستم تجربه داشته باشم. چالش فیلم نامه داشته باشم و بتوانم چند پرسوناژ را در یک راستا مدیریت کنم. در این فیلم، داخل یک آپارتمان نرفتم و فیلمی با ضربان تند را ساختم و میخواستم سینما را تجربه کنم. دنبال این بودم که در لایههای زیرین فیلم بتواند نقد اجتماعی کند و فقط یک ژانر اکشن نداشته باشیم.
شهرام حقیقت دوست در مورد این فیلم گفت: به دلیل اتفاقات رخ داده، من این فیلم را کامل ندیدم و باید بگویم که پولاد کیمیایی برای اولین کار خود، کار بسیار سختی را انتخاب کرد. او با انگیزه زیادی کار را شروع کرد و به همین دلیل ما تمام توانمان را گذاشتیم.
تورج منصوری در مورد انگیزههای خود از حضور در این فیلم گفت: شاید اگر کسی بگوید که پولاد میخواهد فیلم بسازد، مخاطب با خود فکر کند که او چه ربطی به کیمیایی پدر دارد؟ اما وقتی فیلم را میبینند متوجه میشوند که این گونه نیست. طبیعتا آقای کیمیایی توانسته است که تاثیری بر پسرش داشته باشد، اما پولاد مسیر کاری خود را دارد. نمیتوانم این پدر و پسر را با هم قیاس کنم. البته مسعود کیمیایی نیز حرمت این تفاوت را به خوبی نگه داشته است و هیچ تغییری در ساختار این فیلم ایجاد نکرد.
پولاد کیمیایی در مورد تاثیرپذیری خود از مسعود کیمیایی گفت: از پدرم تاثیر گرفتهام. من گرامر سینما را از پدرم یاد گرفتم. تفاوت قهرمان من با پدرم مشخص است. سینمای کمیایی سینمایی است که قهرمان پاک دارد و ایستادگی میکند و به همین دلیل در ذهن مخاطب همیشه محکم میماند. در این جا این گونه نیست و قهرمان ما شکل دیگری دارد. درست است که فیلم در فضای کلاسیک است، اما میبینید که قهرمان فیلم، داستانی جداگانه دارد و تجربههای زیادی را در زندگی خود داشته است.
این کارگردان در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از رانت پدرش برای فیلمسازی گفت: من از ۱۴ سالگی در این سینما بودم و حرفهای مختلفی شد که حضور او به دلیل پدرش است. نمیدانم چرا عدهای خصومت دارند. همه یک تیکه به این فیلم انداختند، عدهای گفتند رانت است، اما ما این فیلم را با پول تمیز ساختیم و از هیچ ارگانی پول نگرفتیم و فیلم سفارشی نساختیم. باید بگویم که دو پلان این فیلم درآورده شد. اکنون میبینید که فیلمی که آماده نبوده است انتخاب شده است، اما به من گفتند که اگر تا ۲۰ دی فیلم ندهید، حذف میشوید. چرا این اتفاق میافتد؟ آیا به این دلیل است که آقای ملکان آن را ساخته است؟ چرا باید زمان اکران فیلم ما با چنین فیلمی که اصلا آماده نبوده است، جابهجا شود؟ ما میدانیم که این پولها از کجا میآید و چه کسانی این فیلمها را میسازند. اگر ساکت هستیم دلیل ندارد که بگویند نمیفهمند. باید بگویم که کار امروز، بسیارتوهین آمیز بود چرا که بدون اجازه ما فیلم را اکران کردند این اتفاق بسیار تلخ است.
ارسال نظر