به گزارش پارس به نقل از فارس، روز ۲۴ خرداد ماه سال ۱۳۹۲ روز آزمونی دیگر است؛ روزی که مردم پای صندوق های رأی می آیند و رئیس جمهور منتخب خود را برای اداره کشور انتخاب می کنند.

در این انتخاب، هر قشر از جامعه از رئیس جمهور منتخب توقعات و درخواست هایی دارد اما برخی قشرها به عنوان گروه تأثیرگذار بر جامعه مخاطب، نیازمند توجه ویژه هستند.

جامعه آموزش و پرورش کشور با دارای بودن یک میلیون فرهنگی و پوشش حدود ۱۲ میلیون دانش آموز، یکی از تأثیرگذارترین بخش های مهم کشور محسوب می شود چرا که مهم ترین زیربنایی ترین وزارتخانه در کشور، آموزش و پرورش است.

به سراغ معلمان رفتیم و از آنها در خصوص خواسته شان از رئیس جمهور آینده پرسیدیم.

* آموزش و معیشت با هم ارتباط تنگاتنگ دارند

آقای « م» ، معلم آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران می گوید: معتقدم دو مبحث آموزش و معیشت با هم ارتباط تنگاتنگ دارند و باید رئیس جمهور آینده به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

وی ادامه می دهد: اگر می خواهیم کیفیت آموزش را افزایش دهیم باید به معلم انگیزه دارد؛ البته هیچ گاه معلمان به دلیل مشکلات معیشتی کم کاری نمی کنند و مسئولیت پذیری بالایی دارند.

این معلم به مقایسه وضعیت معلمان با پرسنل سایر نهادها می پردازد و اضافه می کند: توقع فرهنگیان از رئیس جمهور آینده این است که بین کارکنان نهادهای مختلف تبعیض نباشد و همه یک نوع حقوق و مزایا دریافت کنند.

وی به وضعیت کتب درسی اشاره می کند و می افزاید: معتقدم که محتوای کتاب های درسی جذابیت کافی را برای دانش آموزان ندارند و باید در این زمینه پژوهش علمی انجام شود.

این معلم به بیمه طلایی فرهنگیان اشاره می کند و می گوید: سال گذشته هزینه بیمه طلایی فرهنگیان به ازای هر فرهنگی ۱۷ هزار تومان بود که نیمی از آن را آموزش و پرورش پرداخت می کرد و نیمی دیگر توسط فرهنگی پرداخت می شد اما امسال این رقم به ۲۳ هزار تومان رسیده است و آموزش و پرورش نیز سهمی پرداخت نمی کند.

* استفاده از اندیشه فرهنگیان در اجرای سند تحول

معلمی دوره متوسطه استان خوزستان می گوید: معتقدم رئیس جمهور آینده باید در اجرای سند تحول آموزش و پرورش با استفاده از نظر کارشناسان و معلمان بازنگری انجام دهد و این سند را اجرا کند.

وی ادامه می دهد: استفاده از اندیشه فرهنگیان در اجرای سند تحول بسیار مهم است و باید فرهنگیان درگیر اجرای تحول در آموزش و پرورش شوند.

این معلم از رئیس جمهور آینده می خواهد که شرایطی را فراهم کند که مدارس با کیفیت بالاتری بتوانند به دانش آموزان و خانواده های آنها، خدمات آموزشی ارائه دهند.

* رئیس جمهور آینده، دلسوز کشور و مردم باشد

یک خانم معلم با ۲۲ سال سابقه که معلم پایه ششم ابتدایی در منطقه ۱۵ تهران است، اظهار می دارد: ما می خواهیم رئیس جمهور آینده، دلسوز کشور و مردم باشد.

وی ادامه می دهد: معتقدم رئیس جمهور آینده باید کسی باشد که دین را برای کشور حفظ کند و دوست داریم فرزندان مان دارای اخلاق و آداب اسلامی باشند.

این خانم معلم بیان می کند: وزیر آموزش و پرورش باید به مسائل دینی و حفظ آن در مدارس توجه ویژه داشته باشد و تمام مدارس کشور هویت دینی و اسلامی را به تمام معنا داشته باشند.

* رئیس جمهور مشکلات فرهنگیان را از نزدیک ببیند

معلم دیگری در منطقه ۱۵ تهران که آموزگار پایه چهارم ابتدایی است، می گوید: اگر رئیس جمهور به فرهنگیان توجه کند، به همین اندازه به دانش آموزان نیز توجه کرده است.

وی ادامه می دهد: باید مشکلات فرهنگیان را از نزدیک ببینند چرا که ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم و اگر به این مشکلات توجه شود، با آرامش کافی کار می کنیم.

* پرداخت مطالبات فرهنگیان و پاداش پایان خدمت

معلمی در آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران به مطالبات معلمان اشاره می کند و اظهار می دارد: فرهنگیان از رئیس جمهور آینده می خواهند که شرایطی را فراهم کند که فرهنگیان همیشه دارای مطالبه نباشند و حقوق و مزایای آنها به موقع پرداخت شود.

وی به پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان اشاره می کند و می گوید: مقرر شده بود که پاداش بازنشستگی یک هفته پس از بازنشسته شدن پرداخت شود اما به دلیل کمبود بودجه، بسیار دیر پرداخت شد؛ در حالی فرهنگیان روی این پاداش، سرمایه گذاری می کنند چرا که تمام اندوخته شان است.

* وقتی معلمان مجبورند دوشیفت کار کنند

معلمی در منطقه ۶ تهران به دو شغله بودن برخی معلمان اشاره می کند و می گوید: برخی معلمان مجبورند دو شیفت کار کنند و معلمانی هم مجبورند شغل دوم داشته باشند.

وی اضافه می کند: یک معلم از کارش کم نمی گذارد و از نظر جسمی و روحی به خودش فشار می آورد تا سر کلاس بتواند بهترین درس را ارائه دهد.

این معلم می افزاید: فشاری که به معلم وارد می شود ممکن است در نهایت منجر به بیماری یا مشکلات خانوادگی شود و در نهایت به دانش آموزان نیز ضربه وارد می شود و ما می خواهیم رئیس جمهور برای این مشکل فکری کند.

* از رئیس جمهور آینده می خواهیم که وزیر خوب انتخاب کند

آقای « س» معلمی در منطقه ۷ تهران، بیان می کند: از رئیس جمهور آینده می خواهیم که وزیر خوب انتخاب کند؛ فردی که از جنس آموزش و پرورش باشد و بتواند فرهنگیان را درک کند.

وی ادامه می دهد: ارتقای شأن و منزلت فرهنگیان یکی از خواسته های مهم فرهنگیان است که وقتی با همکارانم صحبت می کنیم به آن اشاره می کنند.

این معلم اظهار می دارد: امیدوارم وزیر جدید آموزش و پرورش، طرح های خوبی مانند نظام رتبه بندی معلمان را به سرانجام برساند.

* برقراری عدالت بین تمام فرهنگیان

یک معلم ابتدایی در استان فارس می گوید: معتقدم رئیس جمهور آینده باید شرایطی را فراهم کند که بین فرهنگیان در تمام استان ها و روستاها عدالت برقرار شود.

وی اضافه می کند: فرهنگیان در هر شرایطی کار می کنند ولی امیدوارم با رسیدگی به وضعیت فرهنگیان و ساختمان های مدارس، روزی برسد که معلمان در بهترین مدارس بدون دغدغه درس دهند.

این معلم از اقدام هوشمندسازی مدارس کشور به عنوان یک اقدام ارزنده یاد می کند و ادامه می دهد: امیدوارم رئیس جمهور آینده برنامه های خوب وزیر فعلی را ادامه دهد.