میزان حقوق اعضای ارکسترسمفونیک تهران
نوازنده بادی ارکسترسمفونیک تهران گفت: وضعیت ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ایران فاجعهبار است و از طرفی ارکسترهایی که سمبل فرهنگ این مملکت هستند، تقریبا منحل شدهاند. پس اینقدر ادای بودن در نیاورید.
به گزارش پارس ، آرمین قیطاسی در گفت وگو با ایسنا، در ارزیابی وضعیت فعلی ارکسترهای دولتی گفت: من سال هاست که در ارکستر سمفونیک تهران نوازندگی می کنم و در ساختار جدید ارکستر نیز فعالیت دارم. اصلا کنسرتی در کار نیست و ارکستر به برگزاری برنامه های ارگانی و پروژه ای، آن هم ماهی یک بار اکتفا کرده است.
وی افزود: مسؤولان حقوق نوازندگان را با تاخیرهای طولانی پرداخت می کنند و نسیه به نوازنده پول می دهند. نام این چیزی که می بینید، ارکستر سمفونیک نیست. نامش فاجعه است.
این هنرمند درباره درآمد نوازندگان ارکستر گفت: حقوق اعضای ارکسترسمفونیک تهران با کارگر شهرداری مطابقت دارد. ما سال ها در زمینه موسیقی تحصیل کردیم اما من با حقوق ۵۰۰ هزارتومان گران ترین نوازنده ارکستر هستم و نوازندگان دیگر حدود ۲۰۰ هزارتومان درآمد دارند.
قیطاسی همچنین گفت: این ارکسترها را تعطیل کنند، بهتر است. فقط شعار می دهند و هیچ کاری نمی کنند. اگر موسیقی و ارکسترها را نمی خواهند، خب تعطیلش کنند؛ چرا تکلیف مشخص نیست؟ به همان موسیقی پاپ بچسبند بهتر است. چون درآمدزایی بهتری برایشان دارد.
او اضافه کرد: دفتر موسیقی پر از پرونده های مراجعه کنندگان موسیقی پاپ است نه پرونده ارکسترهای سنتی و کلاسیک. اصلا سلسله مراتب میان هنرمندان رعایت نمی شود. نمی گویم موسیقی پاپ بد است، بنده هم در موسیقی پاپ فعالیت دارم. حرفم این است، تکلیف این دو ارکستر که نماد فرهنگ و هنر کشور هستند، مشخص شود.
سرپرست ارکستربادی « آرسنوا» درباره آزمون های موسسه ارکستر ایران نیز گفت: آن آزمون ها همه بازی بود. گفتند، می خواهند امتحان بگیرند و نوازندگان هم بعد از کلی درس خواندن، آزمون دادند. این در حالی است که اصلا نتایج آن آزمون اعلام نشد.
این هنرمند با تاکید بر اینکه نوازندگان ایرانی پتانسیل زیادی دارند، توضیح داد: ما رهبر ارکستری مانند پروفسور منوچهر صهبایی و نادر مرتضی پور در ایران داریم و از آنها استفاده نمی کنیم. از هر کارشناسی هم بپرسید، می گوید که ارکستر در زمان رهبری آقای صهبایی بهترین صدادهی را داشت.
قیطاسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بسیاری از نوازندگان ارکستر از ایران مهاجرت کرده اند و اکنون در ارکسترهای خارجی ساز می زنند. اگر نوازندگان قدیمی را همین طور از دست بدهند، می خواهند در نهایت چه کنند؟ در صورتی که اگر نوازنده درآمد خوبی داشت و بیمه بود، هیچ گاه این کار را نمی کرد.
او تاکید کرد: دفتر موسیقی باید برای هنرمندان تحصیل کرده امتیازاتی در نظر گیرد. نه اینکه مثل آب خوردن کنسرت لغو کند. ما برای کنسرت اسفندماه مجوز گرفته بودیم و اجرای ما پس از مدت ها دوندگی در نهایت لغو شد. کسی نپرسید ۳ میلیون تومان هزینه ای که ما برای تمرین صرف کرده بودیم، چه شد؟
وی اضافه کرد: ما هم که از تحصیل کرده ها در زمینه موسیقی هستیم، مجبوریم تمام مسیرهای قانونی مجوز را طی کنیم و هیچ امتیازی برای قدیمی ترها قائل نیستند. امیدوارم دفتر موسیقی راه تازه ای را برای طی کردن مراحل قانونی و اداری مجوز، برای شناخته شده ها طبق نظر شورای محترم فنی در نظر گیرد.
ارسال نظر