کارگردان هنری اولین مناظره ی جمعی تلویزیون، در عین حال تاکید کرد: برای جذابیت تلاش کردیم، اما برای تشنج نه!

***

به گزارش پارس ، حسین فردرو که پیشتر کارگردانی تلویزیونی مسابقه های تلویزیونی را هم بر عهده داشته، در گفت و گو با ایسنا، با اشاره روند ساخت مناظره، گفت: تمام مدیریت های ما در کیفیت برنامه نقش داشتند و تمام مواردی که شما در جهت برنامه سازی مهم می دانید از تاثیر نور گرفته تا دکور و صدا همه و همه حساب شده است.

وی در ادامه گفت: ایجاد جذابیت، فرق بین مسابقه و مناظره نیست. چهار ساعت نگه داشتن مخاطب پای یک برنامه، آن هم مهم ترین برنامه ی تلویزیون، امکاناتی می خواهد که صداوسیما پتانسیل آن را داشته است.

این کارگردان با اشاره به دشواری های ساخت یک مناظره ی تلویزیونی گفت: می دانم این برنامه به عنوان یکی از برنامه های مهم تلویزیون از ماه ها قبل دغدغه ی مستقیم مدیران ارشد بوده و بسیار تمرکز داشته اند تا ضمن اینکه عامل تشنج نباشد و عامل اشکالاتی که در دوره ی قبل به انتخابات وارد شد، شکل نگیرد، به شکل کاملا مقایسه یی برگزار شود.

وی درباره ی عوامل هنری این برنامه گفت: این برنامه زیر نظر حوزه ی ستادی و مرکز تولیدی و فنی سازمان انجام می شود و از بهترین های سازمان در ساخت این برنامه گلچین شده بودند. توجه به امور هنری خیلی مورد توجه قرار گرفت. در نتیجه باید منصفانه بررسی کنیم و بگوییم زحمت کشیده شده بود. البته وظیفه ی سازمان صداوسیما این است که برنامه ها را به سمتی پیش ببرد که بی عیب ترین شکل باشد.

او با اشاره به برخی انتقاداتی که از سوی مخاطبان نسبت به این مناظره مطرح شد، گفت: انتقادات مردم حتما مد نظر است اما باید توجه کنیم که هدف صداوسیما چه بوده است. آیا تشنج بوده است؟ اگر می گوییم مسابقه، مسابقه هم یکی از قالب های مهم است. می شد این برنامه را هم به شیوه ی میزگرد ارائه داد و هم مناظره. اما انگار مخاطبان مسابقه ی مشت زنی را بیشتر دوست دارند!

او در ادامه با تاکید بر اینکه مخاطبان این برنامه را در رابطه با اهدافش ارزیابی کنند، گفت: این برنامه واقعا دغدغه ی مدیریت بوده و حدیث نفس نبوده است. واقعا در یک نظام تولیدی و منطبق در بخش بررسی و نظارت شکل گرفت و به تک تک مسائل دقت نظر داشت. منصفانه نیست به جای ارزیابی و روشن کردن ذهنیت کاندیداها انتظار داشته باشیم که کشتی بگیرند.

*** دکور مناظره ها می تواند تغییر کند

حسین فردرو در بخش دیگر از گفت وگوی خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا کارگردانی هنری مناظره ها در حوزه اقتصادی با هنری و سیاسی فرق می کند؟ گفت: قطعا فرق دارند این دکور به گونه ای طراحی شده است که اگر لازم شود تمام کاندیدا با توجه به اینکه در سری اول مستقیم جلوی دوربین قرار داشتند در سری بعد لازم شود به شکل میزگرد طراحی شود. در این خصوص نظر مردم اهمیت دارد. این طراحی رسما تقلیدی نبود و روی آن کار شده است. در نتیجه کوچک ترین نقطه نظرات در نظر گرفته می شود و این در زمینه ی فرهنگی، سیاسی و همچنین در مقایسه با اقتصادی متفاوت است.

او همچنین به تک تک بخش های فنی این برنامه اشاره کرد و گفت: دوربین ها، ارتفاع آن ها، تعدد تصاویر، کلوزآپ، زاویه، قدرت نفوذ چشم از مواردی است در روان شناسی تصویربرداری بسیار اهمیت دارد. در این راستا تمام تلاشمان را کردیم که این تعادل وجود داشته باشد. هیجان، جذابیت، سوالات خوب و مفید و غیرشعاری نیز مد نظر قرار داده شده بود؛ به عنوان یک بیننده در برنامه ی دیروز مناظره ها چند نفر از کاندیداها را که در مواردی نمی شناختم، شناختم.

او گفت: هر چه جلوتر برویم مناظره ها جذاب تر می شوند؛ چرا که خصوصیت عریان سازی تلویزیون در مناظره، ما را بیشتر به ماهیت کاندیدا نزدیک می کند.

این کارگردان همچنین با بیان اینکه مناظره ها را به شیوه ساخت برنامه های گفت وگو محور تولید کردیم، افزود: عده ای این برنامه را مسابقه می بینند؛ علت آن این است که این نوع مسابقه را دوست داشته اند. این مناظره هم یک برنامه ای بوده است در میان برنامه های دیگر تلویزیون و شما برنامه ای می بینید که کاندیدا در آن به مدت ۳۰ دقیقه جلوی دوربین موضوعش را خودش انتخاب می کند. ولی در این برنامه اصل مقایسه مدنظر بود. هدف این بود مقایسه ای در تمام وجوه بین مردم صورت بگیرد.

او در ادامه تاکید کرد: چیزی که مهم است پذیرش صداوسیما درخصوص نقطه نظرات در مناظره های بعدی است. این نوع کارها به دلیل شرایطی که وجود دارد بی انصافی هم در قبال آن زیاد شکل می گیرد شاید صداوسیما بیشتر از همه مظلوم واقع شود و دیگران برای پیش برد هدفشان تلویزیون را یکی از بهترین سوژه هایی می دانند که آن را زیر سوال می برند. این در حالی است که شبکه های خارجی در برخی از موارد منصف ترند.

او درباره ی شرایط سخت ساخت چنین برنامه هایی که فرد در آن کمی با استرس مواجه می شود، گفت: واقعا ساخت چنین برنامه هایی سخت است به ویژه این که الگوی ایرانی ارائه بدهیم. با توجه به زمان کمی که وجود داشته است مطمئن باشید این دکور با قابلیت های خاصی طراحی شد.

فردرو همچنین به این نکته اشاره کرد که امیدوار است پلی بک ها بر اساس مقایسه هدف باشد نه چیز دیگر و افزود: هدف ما مقایسه است نه ایجاد تشنج. بنده به عنوان کارگردان هنری در این زمینه فعالیت داشتم و دیدم ضرغامی مدیر دلسوزی بود. او به راحتی کاندیداها بسیار فکر کرده بود و روی تک تک صندلی های آن ها نشست تا بداند مشکلی برایشان پیش نمی آید.

این کارگردان با اشاره به ویژگی عریان سازی تلویزیون گفت: این جزو ذات تلویزیون است و تلویزیون شخصت واقعی افراد را نشان می دهد به نحوی که نمی توان وانمود کرد که مهربان هستیم و بالعکس.

او در پاسخ به این پرسش که آیا کسی ناظر به انجام امور این بخش از برنامه ی مناظره ها بود یا نه؟ پاسخ داد: اهمیت و ارزش این برنامه آنقدر زیاد است که تمام گروه ها به صورت ستادی نقش داشتند و مجموعه ای از عوامل خوب شبکه ها انتخاب شده بودند و فقط نگاه فردی وجود نداشت. در این راستا ناظرانی وجود داشتند و به روش های مختلف حضورشان را در بخش های مربوط به ارائه ی برنامه های مختلف، دیدم.

فردرو همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه کم لطفی است که انتظار داشته باشیم تلویزیون در جهت تشنج گام بردارد، افزود: انتخاب این ساختار بهترین ساختار بود؛ به جهت اینکه ایجاد تشنج بسیار راحت است اما شما آدمی که بدون تشنج انتخاب می کنید سخت است.

او در پایان گفت وگوی خود به عنوان کسی که از نزدیک ناظر روند ساخت بخش های مختلف این برنامه بود، توضیح داد: آقای ضرغامی این مناظره را یکی از برنامه های صداوسیما می داند. او در تمام لحظات حضور پیدا کرد و شخصا احساس نمی کند مناظره ها برنامه ای باشد که علاقه به شخصیت خاص را نشان دهد. فضایی که ایجاد شد، شرایطی کاملا مساوی و سوالاتی متنوع و عادلانه را برای همه ی کاندیداها به وجود آورد.

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نوع سوالات و روند پخش مناظره تغییر خواهد کرد یا نه؟ گفت: تلویزیون اگر تغییر نکند پویا نیست. هدف تغییر نمی کند اما مناظره قطعا تغییراتی در این زمینه خواهد داشت.