به گزارش پارس به نقل از فارس، علم و فناوری به خصوص در سال های اخیر و پس از شدت تحریم ها از سوی بسیاری از کارشناسان و مسئولان به عنوان محور اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان شده است.

اهمیت علم و فناوری در کشور تا اندازه ای است که مقام معظم رهبری نیز در بسیاری از سخنرانی های خود به این موضوع پرداخته و پیشرفت علم و فناوری را سبب پیشرفت کشور در حوزه های مختلف دانسته اند.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری به امر پژوهش و فناوری در کشور در سال های اخیر توجه مسئولان به این موضوع نیز بیشتر شده و بودجه های بیشتری نیز به این بخش اختصاص یافته است، هر چند بخش پژوهش کشور از بخش هایی است که نیاز به بودجه بیشتری برای پیشرفت دارد.

نیاز سنجی های غیر واقعی در پژوهش ها و عدم پاسخگویی دانشگاه ها، عدم شکل گیری رابطه دانشگاه و صنعت و بازار همگی از مشکلات بخش پژوهش و فناوری کشور است.

به همین دلیل از نامزدهای انتخابات انتظار می رود که برای تدوین برنامه های مختلف در پیشرفت علم و فناوری اندیشه هایی داشته باشند.

با توجه به اینکه پیشرفت علم و فناوری نیازمند به بودجه خاص برای بخش پژوهش است قطعا انتظار می رود که دولت آینده برای تامین مالی پژوهشگران نیز برنامه هایی را در نظر بگیرند.

همچنین برای پیشرفت علم و فناوری در کشور باید آموزش و پژوهش کشور، نیازمحور باشد.

مشکل دیگر این است که در حال حاضر آنگونه که باید از جوانان با استعداد و توانمند کشور در مسیر پیشرفت استفاده نمی شود. بخشی از حمایت های انجام شده از نخبگان و استعدادهای برتر در سال های اخیر متناسب با بهره دهی و فعالیتهای آنها نیست و در حال حاضر این قشر از وجود مشکلات متعدد در مسیر اثر گذاری و پیشرفت کشور گلایه دارند.

خروج نخبگان، عدم استفاده از نخبگان در کشور و فاصله گرفتن نخبگان از مسائل اصلی کشور از جمله مشکلات نخبگان کشور به شمار می آید.

تأمین دانش و نیروی انسانی متخصص برای پاسخ به نیازهای کشور از وظایف دانشگاه ها به شمار می رود ولی لازمه این کار، شناخت نیازهای واقعی جامعه و بازار کار و جهت دهی آموزش ها و پژوهش های دانشگاهی برای رفع این نیازها است.

با وجود این مسائل در نظام علم و فناوری کشور، این سوالات به وجود می آید که شاخص‏ های ارزیابی دانشگاه‏ ها مثل نظام ارتقای اساتید و رتبه‏ بندی دانشگاه‏ ها چگونه می‏ تواند در خدمت نیازهای اساسی کشور قرار گیرد؟ چالش اساسی در گسست رابطه دانشگاه و صنعت چیست؟ سازوکار تشخیص و اعلام نیازهای بخش خصوصی و دولتی برای هدایت تلاش‏ های دانشگاهی به سمت نیازهای کشور چیست؟

* مهدی نژاد: حمایت جدی از طرح های کلان ملی انتظار نظام علم و فناوری از دولت آینده است

محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در رابطه با انتظارات نظام علم و فناوری از دولت آینده گفت: پژوهش محور کردن دانشگاه های کشور یکی از انتظارات نظام علم و فناوری از دولت آینده است، در این مورد کارهایی در دولت دهم صورت گرفته و گام های موثری برداشته شده است که باید تقویت شود.

وی افزود: حمایت جدی از طرح های کلان و تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه نیز که در دولت دهم انجام شد باید در دولت بعدی نیز ادامه یابد.

مهدی نژاد ادامه داد: تقویت فضای فرهنگی و تزکیه در نظام علم و فناوری نیز از دیگر کارهایی است که می تواند در دولت آینده صورت بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه دولت دهم در بخش علم و فناوری موفقیت ها و پیشرفت های بسیاری داشته استف عنوان کرد: تمام پیشرفت های کشور در دولت دهم همه پتانسیل ما نبود و قطعا می توانستیم بهتر عمل کنیم. ولی فرصت هایی را از دست دادیم.

وی با اشاره به اختلال در مدیریت راهبردی گفت: اگر در سطح مدیریت راهبردی اختلال وجود نداشت برای تدوین یک دستورالعمل ۶ ماه منتظر نمی ماندیم، دلیل تاخیر در تصویب قانون شرکت های دانش بنیان نیز همین مسئله بود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: ما دچار یک سری اغتشاشات مدیریتی بودیم که به پیشرفت کار لطمه زد و اگر این مشکلات نبود شتاب بیشتری داشتیم.

* ارائه بسته علم و فناوری به رئیس جمهور آینده

در همین زمینه منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور نیز با اشاره به ارائه بسته علم و فناوری از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی به رئیس جمهور آینده، گفت: با توجه به اینکه برای اجرای نقشه علمی، خطوط راهنما و سیاست های اجرایی بسیاری لازم است بنابراین برنامه هایی را در قالب یک بسته پیشنهادی تهیه کردیم که در اختیار دولت بعدی قرار می دهیم.

  بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، مسئولان کشور باید قوت ها را ببینند و برای تقویت آن ها برنامه ریزی کنند و ضعف ها را شناسایی کرده و از بین ببرند.