حضور بازیگر سریال «عشق و جزا» در فیلم ایرانی
«لاله» و حضور بازیگر سریال ترکیهیی + عکس
به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بدون شک « لاله» یکی از پر سر و صداترین پروژه های چند سال اخیر سینمای ایران است که پس از ماه ها کش و قوس بین دولت، مجلس و رسانه ها توانست به کارگردانی اسی نیک نژاد جلو دوربین برود.
فیلم سینمایی « لاله» اکنون در یک گاراژ اتومبیل در شرق تهران در حال فیلمبرداری است و این روزها سارا امیری (در نقش لاله) ، ایرج نوذری (در نقش پدر لاله) ، سینان تازچو (Sinan Tuzcu در نقش « امیر» مربی لاله) و… جلوی دوربین تورج منصوری می روند.
* حضور بازیگر سریال « عشق و جزا» در فیلم ایرانی
« سینان تازچو» یکی از بازیگران مطرح ترکیه است که سریال « عشق و جزا» معروف ترین اثر او بوده است. نکته جالب درباره وی این است که در پشت صحنه فیلم می گویند این بازیگر ترک مدعی است، تا همین چند وقت قبل نمی دانسته که ایران آنقدر پیشرفته است و پایتخت آن « هتل» هم دارد! البته این آخری را احتمالا به شوخی می گویند، اما حالا از نزدیک با این واقعیت آشنا شده و تازه دارد متوجه می شود که پیش فرض هایش درباره کشورمان اشتباه بوده است. نکته جالب دیگر درباره این بازیگر ترکیه ای این است که می گویند وقتی در خیابان های تهران راه می رفته، چند مرتبه توسط چند نفری شناسایی شده و از او امضاء گرفته اند!
به گفته پروانه پرتو - تهیه کننده « لاله» - تا کنون بخش های زیادی از پروژه مقابل دوربین رفته و تنها دو ماه دیگر فیلمبرداری این فیلم ادامه خواهد داشت و گروه باید در چند لوکیشن دیگر هم کار را ادامه دهند.
در این لوکیشن « لاله» ، چندین و چند اتومبیل مسابقه دیده می شود که همگی ایرانی هستند و به گفته فرزاد ریاضی - مشاور پروژه در این بخش - همه آن ها را کارخانه « ایران خودرو» در اختیار تیم تولید قرار داده و اسپانسر این بخش شده است. همچنین اتومبیل شخصیت « لاله» که اکنون در گوشه گاراژِ محل فیلمبرداری دیده می شود، یک « بی ام دبلیو» قرمز است که قرار است در خارج از پیست با آن رفت و آمد کند.
در گوشه دیگر گاراژ، سارا امیری که بازی در نقش اصلی این فیلم را برعهده دارد، به همراه ایرج نوذری، سینان تازچو و اسی نیک نژاد در حال دورخوانی فیلمنامه برای صحنه هایی هستند که قرار است تا دقایقی دیگر فیلمبرداری شود. آن طرف تر هم تورج منصوری کمی استراحت می کند تا فیلمبرداری صحنه های جدید را به دستور نیک نژاد شروع کند.
* نظر نیک نژاد درباره تهیه کننده فیلمش
گویا « لاله» خیلی فشرده و به قول نیک نژاد « پیچیده» جلو می رود، اما آنطور که مشخص است حال همه خوب است و پر انرژی سر کارشان هستند؛ اتفاقی که نیک نژاد می گوید اگر پروانه پرتو تهیه کننده فیلم نبود، نه تنها رخ نمی داد، بلکه اصلا فیلمی با این عنوان و با این سختی ساخته نمی شد.
پروانه پرتو هم در ادامه سخنان نیک نژاد، وقتی از او می پرسیم که آیا از نتیجه کار تا اینجا راضی است یا نه، می گوید: خیلی. وضعیت مان خیلی خوب است، مخصوصا برای کسی که مدام کارهای تاریخی می کرده و اینجا فضا برایش کاملا متفاوت است. فضا کاملا متفاوت شده است، تا الان با شتر و اسب کار می کردم اما الان آمده ام به فضای « ریس» ! راضی ام.
پس از آنکه دورخوانی تمام می شود، آفتاب رفته و آسمان ابری شده است، در نتیجه می توانیم چند دقیقه با کارگردان « لاله» صحبت کنیم. او ابتدا تاکید می کند که کار را خیلی فشرده جلو می برد و اعضای تیم، بین صحنه ها حتی فرصت آب خوردن هم ندارند! بعد خودش هم می خندد و و دوباره تکرار می کند « کار خیلی فشرده است» .
* فیلمبرداری « لاله» دو ماه دیگر تمام می شود
نیک نژاد در همین چند دقیقه کوتاه، درباره میزان پیشرفت پروژه به خبرنگار ایسنا گفت: ما در کل ۲۷۴ لوکیشن برای فیلمبرداری داشتیم که تا کنون کار در ۱۷۰ لوکیشن به پایان رسیده است.
وی ادامه داد: من و خانم پرتو پا به پای همه بچه ها ایستاده ایم و کار می کنیم و همین باعث می شود که تیم هم پا به پای ما و خیلی فشرده کار را دنبال کند. اگر همین گونه که صبح تا شب بدون وقفه فیلمبرداری را ادامه دهیم جلو برویم، امیدواریم که فیلمبرداری تا دو ماه آینده به پایان برسد؛ البته اگر کسی اذیت مان نکند.
کمی که از صحبت با نیک نژاد می گذرد، پروانه پرتو علامت می دهد که وقت فیلمبرداری است وگرنه آفتابی که در این روزهای ابری تهران غنیمت است، دوباره می رود. نیک نژاد هم می خندد و می گوید: گفتم که خانم پرتو خیلی در کار جدی هستند و همه باید فشرده کار کنیم.
* چه کسی حاضر است با پژو آردی مسابقه اتومبیل رانی بدهد؟ !
پشت صحنه « لاله» پُر است از ماشین های مسابقات اتومبیل رانی که البته چند تا از آن ها مربوط به این پروژه سینمایی نیست.
« ما در" لاله" بیش از ۲۰ مسابقه داریم که همگی از محصولات" ایران خودرو" هستند. نکته مهم این است که تبدیل یک ماشین معمولی به یک ماشین مسابقه هزینه بسیار زیادی می برد، اما شاید کسی باور نکند ما این رقم را به یک دهم تا یک پانزدهم رساندیم» . این ها توضیحات اولیه فرزاد ریاضی، کارشناس اتومبیل های مسابقه پروژه « لاله» درباره وضعیت ماشین های مورد استفاده در پروژه است.
او پس از این توضیحاتش، یک پژو آبی رنگ را انتهای گاراژ نشان می دهد و می گوید « آن یکی اتومبیل اصلی مسابقه لاله است و آن یکی هم اتومبیل تمرینش است» و سپس دستش را به سمت یک پژو آردی سبزرنگ دراز می کند. گویا خودش هم متوجه شده که استفاده از یک پژو آردی برای مسابقات اتومبیل رانی می تواند تعجب برانگیز باشد، به همین خاطر توضیح می دهد: « این طوری نگاهش نکن! هشت سلیندر است، داخل موتورش را ببینی، متوجه می شوی چه می گویم. همه چیزش استاندارد جهانی است. خیلی راحت هم ۲۵۰ تا سرعت دارد» . البته وقتی کمی دقت می کنی، گوشه گاراژ یک پراید هم دیده می شود که به همه چیز شبیه است جز پراید های سطح شهر! آن هم یک اتوموبیل « رِیس» است، بنابراین خیلی نباید از مسابقه دادن با پژو آردی تعجب کرد.
ریاضی که سابقا مشاور و کارشناس فنی فدراسیون اتومبیل رانی بوده، در پاسخ به این پرسش که هزینه تبدیل یک اتومبیل شخصی به اتومبیل « رِیس» چقدر است، بیان می کند: نمی توانم هزینه را بگویم اما همانطور که گفتم، هزینه ای که ما روی اتومبیل ها کردیم، بین یک دهم تا یک پانزدهم هزینه معمول است. دلیلش هم این است که ما کارگاهی را اختصاصا برای ساخت اتومبیل های « ریس» این پروژه فراهم کرده و خودمان روی شان کار کردیم.
آخرین دیالوگ ها بین ایرج نوذری، سارا امیری و سینان تازچو به زبان انگلیسی چک می شود و نیک نژاد همه چیز را زیر نظر دارد. حالا دیگر دو سه ساعتی به غروب مانده و بازیگران برای پوشیدن لباس های صحنه شان گاراژ را ترک می کنند. اسی نیک نژاد هم جای دوربین را با تورج منصوری چک می کند تا گرفتن صحنه ای جدید از « لاله» آغاز شود.
باید منتظر بود و دید که آیا « لاله» می تواند آن طور که گفته می شود، « معنویت» و « شعارهای انسانی» را در قالب یک فیلم با استاندارد های جهانی نمایش دهد یا خیر؛ درصورتی که این مدعای سازندگان « لاله» در نهایت به نتیجه ای مطلوب برسد، مطمئنا باید منتقدان فیلم درباره برخی سخنان خود پاسخ دهند. در غیر این صورت نیز هم سازمان سینمایی به عنوان سرمایه گذار و هم سازندگان فیلم باید پاسخگوی هزینه چندمیلیاردی پروژه باشند.
بخشی از عوامل تولید فیلم سینمایی « لاله» عبارتند از: کارگردان: اسی نیک نژاد/ تهیه کننده: پروانه پرتو/ مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری/ مدیر تولید: محمدرضا منصوری و عباس کبیری/ دستیار اول و برنامه ریز: آرش سجادی حسینی/ مدیر صدابرداری: ایرج شهرزادی/ طراح صحنه: ایرج رامین فر/ طراح لباس: بهزاد آدینه/ طراح چهره پردازی: مهین نویدی/ بین الملل: پرویز پرتو/ عکاس: نادر فوقانی/ مدیر صحنه: رحیم منصوری و… .
در زیر می توانید عکس های عکاس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) را از پشت صحنه فیلم سینمایی « لاله» مشاهده کنید.
ارسال نظر