به گزارش پارس ،

شیمی چیست؟

قرآن کتاب هدایت بشر و منشأ بسیاری از علوم است. مطالب علمی آن انسان را به تفکر وا می­ دارد. اشاره­ ی برخی آیات به پیدایش آتش از درخت سبز، مجاورت آب­ های شیرین و شور بدون اختلاط، شکل پذیری آهن در دست حضرت داوود، پیوستگی زمین و آسمان و جدا شدن آن­ ها از یکدیگر، توجه دادن به رقیق شدن هوا و کمبود اکسیژن در لایه­ های بالای جو، بر شمردن منفعت و ضرر برخی مواد و چگونگی استفاده از آن­ ها و بیان احکام حلیت و حرمت که می­ تواند انسان را به سوی تحقیق علمی راهنما باشد، این حقیقت را آشکار می­ سازد که اگرچه قرآن؛ کتاب فیزیک و شیمی و… نیست، بلکه به منظور هدایت و تربیت بشر نازل شده است، اما در عصری که جاهلیت بر جهان سایه افکنده بود و دانشمندان به جرم دانستن و بیان عقاید خود در دادگاه­ های تفتیش عقاید محاکمه و سوزانده می­ شدند، قرآن کریم با روشن­ گری­ های علمی خود به تکریم جایگاه علم و تفکر پرداخت و بشر را در عرصه­ ی مبارزه با جهل و ظلمت رهبری نمود.

۱) خداوند در آیات مختلف از میان عناصر گوناگون، فواید فلز آهن را بر می­ شمرد؛ زیرا هیچ یک به اندازه آن در حیات بشر اهمیت ندارد. تجمع آهن در مرکز ستارگان باعث انفجار آن­ ها می­ شود، نتیجه این رخداد پراکندگی اتم­ های بسیار مهم در سطح کیهان است. نیروی جاذبه نیز باعث تجمع اتم­ های آهن به سمت مرکز زمین و سبب گرمایش مرکز آن و ایجاد فعل انفعال و ترکیب­ های شیمیایی در آن می­ گردد. آیه ۲۵ سوره حدید درباره­ ی آهن سخن می­ گوید. این آیه دارای دو کد ریاضی جالب است. الحدید شماره سوره ۵۷ قرآن کریم، و نیز جمع حروف ابجد کلمه الحدید ۵۷ است. جمع حروف ابجد حدید به تنهایی ۲۶ و عدد اتمی آهن نیز ۲۶ است.

۲) آیه ۳۰ سوره­ ی انبیا از پیوستگی آسمان­ ها و زمین و گشایش آن­ ها از یکدیگر و از آب به عنوان مایه حیات بحث نموده است. پیرامون پیوستگی و جدایی زمین و آسمان­ ها دو تفسیر وجود دارد:

الف. به هم پیوستگی آسمان و زمین اشاره به آغاز خلقت دارد. براساس نظر دانشمندان، مجموعه­ ی این جهان به صورت توده­ ی واحد عظیمی از بخار سوزان بوده که به تدریج در اثر انفجارهای درونی و حرکت، تجزیه گشته و کوکب­ ها و ستاره­ ها؛ از جمله منظومه­ ی شمسی و کره­ ی زمین را به وجود آورده است و پس از آن نیز جهان در حال گسترش است

ب. منظور از پیوستگى، یکنواخت بودن مواد جهان است؛ به گونه­ ای که ابتدا همه در هم فرو رفته بود و به صورت ماده­ ی واحد خودنمایی می­ کرد، اما با گذشت زمان، مواد از یکدیگر جدا شد، و ترکیبات جدیدی به وجود آمد.

۳) در ادامه آیه ۳۰ سوره انبیا خداوند می­ فرماید: آیا کسانی که کفر ورزیدند ندانستند که آسمان­ ها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند، و ما آن دو را از هم جدا ساختیم، و هر چیز زنده­ ای را از آب پدید آوردیم؟ آیا [باز هم] ایمان نمی­ آورند؟

دانشمندان، امروز معتقدند که نخستین جوانه­ ی حیات در اعماق دریا پیدا شده است. فراتر از این­ ها می­ توان آب را مظهر طهارت معنوی دانست که جان را جلا می­ بخشد و روح را برای صعود و حضور در پیشگاه پروردگار متعال آماده می­ سازد.

۴) آیه ۲۱۹ سوره بقره از منفعت و زیان­ شراب بحث می­ کند و بر ضررهای آن تأکید می­ نماید. درآمد حاصل از فروش شراب و برخی منفعت­ های زودگذر خیالى؛ همچون غفلت از همّ و غم دنیا، در برابر زیان­ های بسیار، ناچیز است.

شراب نوعی نوشابه الکلی است که از تخمیر آب انگور، یا خرما حاصل می­ شود. میزان الکل­ های سنگین در یک لیتر شراب ۴۰۰ میلی­ گرم، متانول ۳۸ تا ۱۱۳ میلی­ گرم، سرب ۰۴/۰ میلی گرم، استالدیید ۳۰ تا ۱۶۰ میلی­ گرم، مس ۵ میلی گرم، ارسینیک ۰۱/۰ میلی گرم، سیانور، یا سیانید به حالت آزاد ۵/۴ و به حالت فرو ۵/۸ و به حالت آلی ۱/۱ میلی گرم است.

مواد الکلی با سرعت، جذب بدن شده و وارد خون می­ گردد، و نه تنها عقل و سلسله اعصاب را به ویرانی می­ کشد، بلکه بر تمام دستگاه­ های بدن انسان؛ به ویژه قلب و عروق، معده و کلیه و کبد، اثر مخرب و انکار نشدنی دارد. بدیهی است، که هیچ انسان عاقلی به خاطر منفعت کم، تن به زیان­ های فراوان و جبران نشدنی نمی­ دهد.

ریز نوشت:

اگرچه بیان مطالب علمی در قرآن گویای اعجاز این کتاب آسمانی است، اما هدف اصلی و عمده قرآن نیست.

گاه آیات علمی در قرآن، نشان از اهمیت آن مطلب دارد. دانشمندان تاکنون توانسته­ اند پرده از برخی اسرار خلقت برداشته و انسان را در اعجاب عمیق فرو برند؛ آن­ چنان که ترنّم ستایش عظمت و قدرت پروردگار، بی­ اختیار بر زبان جاری گردد، اما پی بردن و فهم کامل قدرت لایزال الهى، از بشر ساخته نیست.

منبع: afaghsaeedehomidigha. parsiblog. com