به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدسالاری با بیان اینکه نظارت بر عملکرد شهرداری از سوی شورای شهر نباید فقط محدود به امور مالی باشد، گفت: بخش عمده نیازهای مردم تهران، بهبود کیفیت خدمات شهری است که در صورت عدم تحقق آن شورای شهر باید پاسخگو باشد. وی افزود: در دوره های قبلی شورای شهر، مراجعات و مکاتبات زیادی از سوی مردم با مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که حاکی از نارضایتی از عملکرد شهرداریها بود که اگر شوراها مکانیزم پاسخگویی و نظارت دقیق داشتند، قطعا اینگونه مشکلات شهری نباید به پارلمان کشیده می شد.

سالاری، کشیده شدن مباحث شهری و محلی همچون عوارض شهرداری، تراکم، قطع درختان و مشکلات معابر، به نهادهای بالادستی چون مجلس و دولت را زیبنده ندانست و افزود: شورای چهارم باید در کنار تقویت بعد نظارتی خود، نهادسازی شهری در راستای واگذاری نظارتهای خرد به مردم را در کانون توجه قرار دهد. این فعال امور شهری با تاکید بر توجه جدی تر شورای شهر بر عملکرد شهرداری تهران گفت: شورای چهارم باید مکانیزم های دقیق تری در خصوص واگذاری نظارتها به مردم از طریق شورایاریها اعمال کنند تا مشکلات موجود بین شهروندان و شهرداریها دقیق تر شناسایی و برطرف شود.

وی در خصوص نظارت بر عملکرد مالی شهرداری تهران از سوی شورای شهر گفت: شورای شهر باید نظارت دقیق و حساب شده ای بر دخل و خرج شهرداری تهران داشته باشد تا بودجه های مصوب شورای شهر بی کم و کاست در حوزه های تصویب شده صرف شود.

سالاری با تاکید بر اجرای دقیق ماده ۴۴ قانون آیین نامه مالی شهرداریها، نظارت شوراها بر عملکرد مالی این نهاد را بسیار حساس توصیف و تصریح کرد: شوراها قبل از موسسات حسابرسی رسمی وارد عرصه نظارت بر بودجه شهرداری می شوند و نظارت آنها بر عملکرد مالی شهرداری به خصوص در حوزه معاملات، مناقصات، فروش، اجاره و… ، باید کاملا دقیق و هوشمندانه باشد.

وی در خصوص چگونگی نظارت شوراها بر عملکرد مالی شهرداریها گفت: شوراها به عنوان نمایندگان مستقیم مردم بهترین مرجع نظارت بر عملکرد مالی شهرداریها هستند و تنها یک مرحله از نظارت شوراها به حضور حسابرسان دیوان محاسبات مربوط می شود تا جای هیچگونه حرف و حدیثی در هزینه کرد شهرداری باقی نماند.

به گفته این کارشناس مدیریت شهری، ارائه گزارش کامل حسابرسی شهرداری در صحن علنی شورای شهر، یکی دیگر از مکانیزم های نظارتی شورا است که باید به صورت دقیق و مرتب در راستای نهادینه کردن نگاه نظارتی شورا بر شهرداری انجام پذیرد.

سالاری با اشاره به ضرورت راه یافتن متخصصین شهری به شورای چهارم گفت: مزیت حضور افراد متخصص در شورای شهر این است که افراد خبره و آشنا به امور شهری بیشتر با قوانین و مقررات شهری آشنا هستند که این امر می تواند ابعاد نظارتی، حقوقی و خدماتی شهر تهران را به لحاظ کیفیت و بهره وری ارتقا بخشد.