وضعیت آزادیهای جنسی در ایران و جهان
مراسم نمایش مستند انقلاب جنسی 2 عصر امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
استاد دانشگاه تهران گفت: آزادی جنسی در غرب راهکار موفقی نبوده که بتوانیم آن را نسخه رهایی از وضع خودمان بدانیم.
مراسم نمایش مستند انقلاب جنسی 2 عصر امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
ابراهیم فیاض استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه متأسفانه در جامعه ما وضعیت جنسی به شدت پیچیده شده است، گفت: متأسفانه کسی هم به فکر این مسائل نیست، جوانان امروز مانند کارگردان این مستند هم که این دغدغه را دارند، به این علت است که هنوز مانند مسئولین محافظه کار نشده اند.
وی ادامه داد: فیلمی که پخش شد در کشورهایی نظیر هلند و سوئیس فیلمبرداری شد، کشورهایی که کمتر درگیر مسائل امنیتی یا اقتصادی بوده و یک آرامش جنسی دارند اما باید بدانیم که یک تقسیمبندی جنسی در جهان نداریم اینگونه نیست که بگوییم تمام کشورها از مدل واحدی در این زمینه پیروی میکنند.
فیاض با بیان اینکه آینده از لحاظ صنعتی در حال گذر از چین به سمت هند است، گفت: هند در سالهای اخیر بالاترین میزان رشد اقتصادی را داشته و بهشت کارگزاران لقب گرفته است؛ در چنین کشوری ادیانی همچون جانپرستی یا آلتپرستی وجود دارد، هند در 10 سال آینده به شدت از لحاظ سرمایهگذاری پیشرفت کرده است، حال سوال ما این است که اگر بخواهند این فیلم را در انگلیس یا آلمان بسازند داستان آن بسیار تأسفبارتر خواهد بود؛ مسائل جنسی از حوزههای فرهنگی است که در هر جامعهای مختصات خود را دارد.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در فرهنگ ایرانی هم به جنبههای جنسی توجه شده است، گفت: در کتب اساطیری و اشعار شاعران هم به مسائل جنسی زیاد پرداخته شده است حتی در معرفتشناسی، الهه حافظ یک خدای زنانه است، خدایی که غمزه میاید و ناز میکند.
از لحاظ تاریخی سابقه خوبی در مسائل جنسی نداریم
وی با بیان اینکه از لحاظ تاریخی هم اصلا سابقه خوبی در زمینه مسائل جنسی نداریم خاطرنشان کرد: در زمان صفویه همجنسبازی و تجارت پسر بچه در ایران وجود داشت، در زمان قاجاریه هم متأسفانه سابقه خوبی نداریم و انقلاب مشروطه را باید انقلابی برای ترک آن سوابق سیاه دانست؛ رضاخان هم یک منحرف جنسی بود بیماری سفلیس که امروزه بسیاری از نوادگان رضاخان را مبتلا کرده رضاخان را بسیار آزار میداد.
فیاض با در جریان انقلاب اسلامی، شریعتی به عنوان یک متفکر انقلابی مانند دیدگاه مارکسیستی مسائل و جنبههای جنسی را بیاهمیت میدانست و حتی حورالعین را مسخره میکرد اظهار کرد: دید مارکسیستی برعکس نگاه لیبرالیستی کاملا ضد مسائل جنسی است و برگرسنگی و فقر توجه دارد، به همین خاطر میبینیم که مثلا در شوروی فحشا جرم بود.
وی با بیان اینکه دید مارکسیستی در مورد مسائل جنسی در اوایل انقلاب هم در کشور ما وجود داشت اظهار کرد: کسی که موی ژولیده و نامرتب داشت انقلابیتر بود.
فیاض در ادامه با بیان به اینکه آقای هاشمی رفسنجانی توجه ساختاری را از مارکسیست به لیبرالیسم معطوف کرد اظهار کرد: هاشمی هم در مسائل اقتصادی به ارزش و تقاضای لیبرالی پرداخت و هم در مسائل جنسی در آن دوره شاهد گسترش نمادهای جنسی مثل شلوار جین یا دوچرخه سواری بانوان بودیم.
جامعهای امروز پر از خشم و شهوت و خالی از عشق
فیاض جامعه امروز را جامعهای پرخاشگر پر از خشم و شهوت و خالی از عشق دانست که دوگانه غریزه و جامعه به شدت در آن تقویت شده است.
وی با اشاره به فیلم مستند انقلاب جنسی گفت: فیلم مستند انقلاب جنسی هم برای این است که نشان دهد وضعیت غربی که در انتهای این راه است چه وضعیت تأسفبرانگیزی است، البته به اعتقاد من در بعضی از موارد وضعیت ما بسیار بدتر از جوامع غربی است.
فیاض اظهار داشت: کسی که در برنامه تلویزیونی میگوید 18 بار عاشق شده است، باید ببینیم که این 18 بار عشق چگونه است؟، رابطه جنسی بوده یا فقط برای هم دست تکان دادند.
وضعیت مسائل جنسی در کشور همراه با نوعی مازوخیسم است
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر نوجوانها وارد مسائل جنسی شوند به شدت ساختار شکنانه و جمعی رفتار میکنند، گفت: وضعیت مسائل جنسی در کشور ما همراه با نوعی مازوخیسم است که ما را وارد رفتارهای جمعی خواهد کرد و همراه با وضعی سادیسمی است که موجب میشود آمار خشونت و طلاق در کشور بالا رود؛ در این وضعیت اگر نوجوانان هدف قرار گیرند پرخاشگری و افراطگری در خانوادهها موجب فروپاشی آنها میشود؛ اگر خانواده ما دچار فروپاشی شود وضع آینده تمدن ایرانی کاملا نامعلوم خواهد بود.
در مورد عشق نوجوانی کم کار کردهایم
فیاض با بیان اینکه آزادی جنسی در غرب راهکار موفقی نبوده که بتوانیم آن را نسخه رهایی از وضع خودمان بدانیم گفت: ما در مورد عشق نوجوانی کم کار کردهایم، عشق نه به عنوان ازدواج که به عنوان اهمیت دادن به مسائلی است که یک نوجوان به آن علاقه دارد، این مسائل امروز مورد بیتوجهی قرار گرفته است البته موارد دیگری هم در این زمینه وجود دارد اینکه چرا همه ما در عشق اول ناکام بودهایم؟ چرا نتوانستیم ازدواج را در سنین مناسب و زود انجام دهیم؟ یا چرا نتوانستیم زن و مرد را در جایگاههای خودشان مشخص کنیم؟ از سوالات مهم است.
در پایان این برنامه حسین شمقدری کارگردان مستند انقلاب جنسی با بیان اینکه شیوع آزادی جنسی دغدغه همه ماست که امروزه هیچ جامعهای از بروز آن راضی نیست گفت: باید قبول کنیم نسلهای قبل با بعضی بیماریهای روانی یا جنسی مواجه بودند و این بیماریها را به ما منتقل کردند اگر امروز ما هم نتوانیم بیماریها و مشکلات خودمان را حل کنیم این موارد به نسلهای بعدی منتقل میشود.
ارسال نظر