بازگشایی خانه سینما نباید در این دولت بر زمین بماند
پوران درخشنده قانونی شدن صنوف سینمایی را مهمترین کار انجام شده و مسائل پیش آمده درباره خانهی سینما را ناخوشایندترین اتفاق در دوران مدیریت جواد شمقدری دانست.
قانونی شدن اصناف سینمایی از اتفاقات خوب دوران شمقدری
به گزارش پارس ، این تهیه کننده و کارگردان سینما که فیلم سینمایی « هیس دخترها فریاد نمی زنند» را برای عید فطر آماده اکران دارد، در گفت وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، درباره اینکه مهم ترین اقدام دوران مدیریتی جواد شمقدری در سازمان سینمایی را چه می داند، پاسخ داد: او تلاش های زیادی می کند تا اتفاق هایی بیفتد و این مساله از این جنبه که او خودش فیلمساز است، اهمیت ویژه ای دارد. به این ترتیب قانونی شدن صنوف سینمایی یکی از اتفاقات خوب دوران مدیریت وی بوده است.
او گفت: در سینمای ما عوامل و اعضای خانه سینما که جزو صنوف بودند، جایگاه قانونی نداشتند، در حالیکه اگر صنف ها قانونی باشند، دولت در برابر آن ها مسئولیت خواهد داشت، به همین دلیل قانونی شدن صنف ها یکی از نکات مثبت این دوران بوده است.
بازگشایی خانه سینما نباید در این دولت بر زمین بماند
با این حال کارگردان « بچه های ابدی» اتفاقاتی که درباره خانه سینما رخ داد و اینکه فرصتی برای دشمنی، تنگ نظری و شیطنت ایجاد شد را یکی از اتفاقات ناخوشایند این دوران دانست و بیان کرد: باید این مساله در همین دوران تمام و خانه سینما بازگشایی شود. چون کسانی هستند که از بسته ماندن درِ خانه سینما، به نفع منافع خود استفاده می کنند. بنابراین بازگشایی خانه سینما یکی از مسائلی است که نباید در این دولت بر زمین بماند. چون خانه سینما، نیاز تمام اصناف سینمای ایران است و جایی است که می توانیم مشکلات صنفی خود را در آنجا حل کنیم. البته بر این نکته هم تاکید می کنم که همه چیزباید قانونی باشد.
درخشنده در پاسخ به اینکه اولویت های سازمان سینمایی در دولت آینده چه باید باشد؟ هم اظهار کرد: باید تلاش کنیم شرایطی فراهم شود تا فیلم های ایرانی در سطح بین الملل برای مردم نمایش داده شوند؛ یعنی بودجه ی خاص و راهکارهایی در نظر گرفته شوند تا این اتفاق عملی شود.
اکران بین المللی فیلم های ایرانی جدی گرفته شود
وی با تاکید بر اینکه اکران بین المللی برای سینمای ایران اهمیت زیادی دارد، گفت: ما باید علاوه بر ساماندهی اوضاع اکران داخلی، بتوانیم سینمای ایران را کمی از فضای داخل کشور بیرون ببریم و فقط در جشنواره های ین المللی حضور نداشته باشیم.
درخشنده اضافه کرد: ۳۰ سال از انقلاب اسلامی ایران می گذرد، اما هنوز نتوانسته ایم مخاطبی را در سطح بین المللی برای سینمای مان پیدا کنیم. آن هم مخاطبی که فقط در جشنواره ها، تماشاگر فیلم های ایرانی نباشد، چون ما مخاطبانی را می خواهیم که پول بدهند، بلیت بخرند و فیلم ایرانی را تماشا کنند.
او گفت: هنوز فرصت کافی ایجاد نشده تا سینمای خود را به جهانیان معرفی کنیم. باید راهی پیدا کنیم تا ذائقه ی فیلم ایرانی به وجود آید. در این باره رایزن های فرهنگی ایران در سفارتخانه ها می توانند فیلم های ایرانی را از تهیه کنندگان خریداری کنند و بعد به طور رایگان در اختیار شبکه های خارجی قرار دهند تا همان طور که موج « کره ای» در ایران راه افتاد، در کشورهای دیگر هم موج ایرانی راه بیفتد.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به این هدف دولت باید هزینه کند و بازاریابی هم انجام شود.
کارگردان فیلم سینمایی « پرنده کوچک خوشبختی» ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به طور جدی به آن توجه شود، اصناف سینمایی است که به دنبال آن تولیدات سینمایی هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
درخشنده در پایان در پاسخ به اینکه برآیند فعالیت مدیریتی یک سینماگر را در سازمان سینمایی چگونه ارزیابی می کند، هم گفت: به نظرم برآیند چنین مساله ای می تواند مثبت باشد، همانطور که در دوران آقای شمقدری در جاهایی مثبت بوده و البته گاهی هم نبوده است، اما اگر اصل ماجرا درست باشد و سینماگری که مدیریت هم می کند، وابستگی جناحی نداشته باشد، طبعا به کلیت و ماهیت سینما فکر می کند و این مسئله، جریان را به درستی هدایت خواهد کرد.
ارسال نظر