به گزارش پارس ، مرتضی شریفی در گفت و گو با ایسنا، با اعلام آخرین آمار و جزییات استانداردسازی هتل های کشور، اظهار کرد: در حال حاضر ارزیابی ۴۰۲ هتل تمام شده است و ۱۱۵ هتل، گواهی نامه گرفته اند و بقیه در حال رفع نقایص هستند.

به گفته ی او، رفع نقایص در هتل ها معمولا شش ماه تا یک سال طول می کشد و گاه تا دومیلیارد تومان هتل دار را متحمل هزینه می کند.

شریفی درباره ی ریزش ستاره در هتل هایی که به مرحله ی ارزیابی وارد شده اند توضیح داد: تعداد هتل هایی که ستاره های شان کم شده، زیاد نبوده است و تا کنون کمتر از ۱۰ هتل درجه یا ستاره ی خود را از دست داده اند.

وی با بیان این که معمولا قبل از گرفتن ستاره یا درجه به هتل ها فرصت رفع نقص داده می شود گفت: شکل کار این طور است که ارزیاب ها بعد از پایان کار ارزیابی، درجه ی پیشنهادی خود را برای هتل اعلام می کنند، سپس این پیشنهاد در کمیسیون درجه بندی استان متبوع به رأی گذاشته می شود که سه نماینده از دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری، بخش خصوصی و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در این باره تصمیم می گیرند که درجه ی پیشنهادی را تأیید یا رد کنند.

شریفی ادامه داد: اعتبار گواهی نامه هایی که هتل ها دریافت می کنند، سه ساله است که در این مدت، بازرس ها بازدید های پیگیرانه ای دارند تا هتل شرایط خود را حفظ کند. این طور نیست که پس از دادن ستاره، هتل را به حال خود رها کنیم.

او سپس به آمار استان هایی که بیشترین هتل ها را در چرخه ی استانداردسازی و ارزیابی داشته اند، اشاره و اظهار کرد: خراسان رضوی و هرمزگان که کیش هم شامل آن است، خراسان جنوبی، قزوین، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد، بیشترین هتل ها را به فرآیند استانداردسازی و ارزیابی وارد کرده اند.

وی بیان کرد: در استان های کهگیلویه و بویراحمد، قزوین و خراسان جنوبی، ۱۰۰ درصد هتل ها به فرآیند ارزیابی وارد شده اند، در حالی که در استان های قم و ایلام هیچ هتلی برای استانداردسازی اقدام نکرده است. همچنین از میان ۸۹ هتل در استان تهران فقط هفت هتل به این فرآیند وارد شده اند.

شریفی در ادامه ی سخنانش، ایجاد بستر مناسب برای رقابت سالم بین تأسیسات گردشگری، ایجاد انگیزه و تشویق سرمایه گذاران و بهره برداران برای خدمات برتر، ایجاد وحدت رویه در درجه بندی و کمک به گردشگران برای انتخاب واحد گردشگری مناسب را از جمله محاسن طرح استانداردسازی ارزیابی کرد.

مدیرکل امور مراکز و خدمات گردشگری همچنین به پایان رسیدن قرارداد طرح استانداردسازی هتل های کشور با شرکتی که مجری آن بود، اشاره کرد و گفت: این طرح به طور کامل متوقف نشده است، چراکه ارزیابی هتل های واردشده به این فرآیند هم چنان ادامه دارد؛ ولی ما در حال تعریف سازوکار جدیدی برای طرح استانداردسازی هستیم تا موضوع انحصار در استانداردسازی از بین برود و هتل هایی که تا کنون برای استانداردسازی اقدام نکرده اند، در قالب طرح جدید، این کار را شروع کنند.

او ادامه داد: برای اجرای طرح استانداردسازی، هشت منطقه و هفت عامل ارزیابی تعریف شده بودند که استاندارد هتل ها را براساس ساختمان، نیروی انسانی و تجهیزات ارزیابی می کردند.

شریفی تأکید کرد: رویکرد ما در اجرای این طرح آن است که عاملان استانی، کار را دست بگیرند، چون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می خواهد مسوولیت ها را به استان ها محول کند و خود، رویکرد نظارتی داشته باشد.