به گزارش پارس ، به نقل از ایسنا، برای بررسی صحت گفتار هر دو سو، آمار فروش و تعداد مخاطبان ایام تعطیلات نوروزی را بررسی کرده و در مقایسه با مدت مشابه سال های ۹۱ (به عنوان یک سال ورشکسته برای سینمای ایران) و ۹۰ (یک سال امیدوارکننده برای سینمای ایران) به بررسی پرداخته است:

پیش از مطالعه نتیجه این بررسی، توجه به دو نکته ضروری است: اولا بررسی خبرنگار ایسنا، مربوط به بازه زمانی اکران فیلم های نوروزی تا پایان ۱۳ فروردین ماه است و ثانیا بررسی آمار فروش شهرستان ها صرفا بر اساس آنچه پخش کنندگان اعلام کرده اند و آمار فیلم ها در تهران هم طبق اعلام بنیاد سینمایی فارابی محاسبه شده است:

× فروش تعطیلات نوروزی سال ۹۰:

« سه درجه تب» ، « زن ها شگفت انگیزند» ، « اخراجی ها ۳» ، « جدایی نادر از سیمین» و « یکی از ما دو نفر» فیلم هایی بودند که در نوروز ۹۰ روی پرده رفتند.

سینمای ایران در سال ۹۰ به لطف فروش نوروزی جالب توجه « اخراجی ها ۳» و « جدایی نادر از سیمین» گام بلندی برداشت و پس از یکی دو سال رکود در استقبال مخاطبان، گیشه ی امیدوارکننده ای داشت.

در تعطیلات نوروزی آن سال به ترتیب در تهران و شهرستان ها، « اخراجی ها ۳» یک میلیارد و ۲۶۰ و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، « جدایی نادر از سیمین» ۷۹۰ و ۴۰۰ میلیون تومان، « یکی از ما دو نفر» ۱۷۰ و ۱۵ میلیون تومان، « زن ها شگفت انگیزند» ۶۲ و ۱۰ میلیون تومان و در نهایت « سه درجه تب» ۹۹ و ۱۰ میلیون تومان فروش داشتند.

بر این اساس، فروش کلی سینماهای تهران در ایام نوروز ۹۰ حدود دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و فروش سینماهای شهرستانی در آن مدت، یک میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان بود.

همچنین می توان نتیجه گرفت که تعداد مخاطبان سینماهای تهران در آن زمان، ۷۰۷ هزار نفر و تعداد مخاطبان سینماهای شهرستان ۹۵۴ هزار نفر بوده است که در آخر تعداد مخاطب یک میلیون و ۶۶۰ هزار نفری را برای حدود ۱۸ روز به دست می دهد.

× فروش تعطیلات نوروزی سال ۹۱:

« قلاده های طلا» ، « گشت ارشاد» ، « خصوصی» ، « انتهای خیابان هشتم» و « فتیله و ماه پیشونی» فیلم هایی بودند که در نوروز ۹۱ روی پرده رفتند.

سال قبل را بی شک می توان بدترین سال سه دهه اخیر برای سینمای ایران دانست؛ سالی که در پایان راه به کاهش حدود ۳۴ درصدی مخاطب نسبت به سال ۹۰ رسید. اما این ریزش مخاطب از کجا آغاز شد؟ بسیاری معتقدند که که استارت آغاز این وضعیت با حواشی اکران نوروزی زده شد؛ زمانی که دو فیلم از روی پرده سینماها پایین آمدند.

در تعطیلات نوروزی سال ۹۲ به ترتیب در تهران و شهرستان ها، « قلاده های طلا» ۷۱۷ و ۷۰۰ میلیون تومان، « گشت ارشاد» یک میلیارد تومان (در شهرستا ن ها اکران نشد) ، « خصوصی» ۲۳۵ و ۵۰ میلیون تومان، « انتهای خیابان هشتم» ۲۷۸ میلیون تومان (در تعطیلات نوروزی، در شهرستان ها اکران نشده بود) و « فتیله و ماه پیشونی» ۹۰ و ۳۰ میلیون تومان فروش کردند.

به این ترتیب، فروش کلی سینماهای تهران در ایام تعطیلات نوروزی سال قبل، دو میلیارد و ۳۴۶ میلیون تومان و فروش سینماهای شهرستان ۷۸۰ میلیون تومان بوده است.

همچنین می توان نتیجه گرفت که تعداد مخاطبان سینماهای تهران در تعطیلات نوروزی سال قبل، ۵۷۴ هزار نفر و تعداد مخاطبان سینماهای شهرستان ها در همان مدت، ۲۸۶ هزار نفر بوده است. نتیجه اینکه نوروز سال ۹۱ جمعا ۸۶۰ هزار نفر برای دیدن فیلم به سینما رفته بودند.

× فروش تعطیلات نوروزی سال ۹۲:

سال ۹۲، تقریبا بدون حاشیه آغاز شده است و بسیاری امیدوارند که حواشی بیشتر سیاسی باز هم بلای جان سینمای ایران نشود.

« رسوایی» ، « حوض نقاشی» ، « تهران ۱۵۰۰» ، « قاعده تصادف» و « رژیم طلایی» فیلم هایی هستند که در نوروز امسال اکران شده اند؛ آن هم در شرایطی که سینماهای تهران نسبت به سال گذشته کمی افزایش قیمت داده اند.

در میان فیلم های اکران نوروزی امسال تا پایان شب ۱۳ فروردین ماه، به ترتیب در تهران و شهرستان ها، « رسوایی» ۹۶۰ و ۵۵۰ میلیون تومان، « تهران ۱۵۰۰» ۵۶۷ و ۲۷۰ میلیون تومان، « حوض نقاشی» ۴۵۵ و ۴۰۰ میلیون تومان، « قاعده تصادف» ۱۰۰ و ۸ میلیون تومان و در نهایت « رژیم طلایی» ۱۶۸ و ۵۶ میلیون تومان فروش داشتند.

بر این اساس، فروش کلی سینماهای تهران در ایام نوروز امسال، دو میلیارد و ۲۵۲ میلیون تومان و فروش سینماهای شهرستانی در همین مدت، یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون تومان بوده است که می توان نتیجه گرفت، تعداد مخاطبان سینماهای تهران در تعطیلات نوروز امسال ۴۷۲ هزار نفر و تعداد مخاطبان سینماهای شهرستان ۴۷۱ هزار نفر بوده است.

بنابراین تعداد کل مخاطبان سینمای ایران در نوروز ۹۲، حدود ۹۴۳ هزار نفر بود.

  همانطور که مشاهده می شود، سینمای ایران در نوروز ۹۲ به لطف فروش فیلم ها در شهرستان ها توانسته است کمی از وضعیت بسیار نابسامان سال قبل فاصله بگیرد اما همچنان فاصله ای بسیار معنادار تا میزان فروش دو سال قبل در همین مدت وجود دارد.

آنچه که به نظر می رسد فعلا بتوان آن را با قطعیت بیان کرد این است که با روند نزولی استقبال مردم از سینماهای تهران باید فکری جدی برای این موضوع کرد؛ وگرنه احتمالا چند سال دیگر سینماهای تهران باید بر سر مخاطب چند ده هزار نفری رقابت کنند؛ نه مخاطب چند صد هزار نفری و چند میلیون نفری!