به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، به طور کلی الکل‏ ها به دو دسته ‏ تقسیم مى‏ شوند:

۱ - الکلى که از طریق صنایع نفت و پتروشیمى به ‏ دست مى‏ آید.

۲- الکلى که از تقطیر بخارات شراب، حاصل‏ مى‏ شود.

ما در این مقاله حکم مربوط به الکل صنعتی و طبی را مورد بررسی قرار می دهیم:

واقعیت این است که الکل صنعتى از لحاظ ماهیت‏ شیمیایى هیچ‏ تفاوتى با الکل تخمیرى نداشته و هر دو از نوع الکل یک ظرفیتى نوع‏ اول به فرمول C۲H۵OH مى‏ باشند. منتها با این تفاوت که بر الکل صنعتى قطعا لفظ خمر صادق نیست. در حالى که الکل تخمیرى از آن‏ جهت که از تقطیر بخار خمر به دست آمده، احتمال آن مى‏ رود که ‏ عنوان خمر بر آن صادق باشد.

الف) الکل صنعتی:

مشهور فقیهان ملاک نجس بودن الکل را، خاصیت مست کنندگی آن و مایع بودن آن می دانند.

در اینجا حکم الکل صنعتی و طبی را از نظر فقهای عظام بیان می نماییم:

* امام خمینی (ره) و آیت الله فاضل لنکرانی (ره) :

الکل صنعتی که برای رنگ کردن درب و میز و صندلی و مانند اینها به کار می برند اگر انسان نداند از چیزی که مست کننده و روان است درست کرده اند، پاک می باشد.

* آیت الله سیستانی (دام ظله) :

تمام اقسامش پاک می باشد.

* آیت الله تبریزی (ره) :

اگر خودش به تنهایی مست کننده نیست پاک می باشد.

نتیجه آنکه الکل هایی نظیر اتانول و متانول که ذاتا جنبه ی سمی داشته و قابل شرب نیستند، پاک بوده و تا زمانی که رقیق نشده و مشروب و مسکر نباشند، نوشیدن این قسم الکل ها حرام نیز نمی باشد

* آیت الله گلپایگانی (ره) و آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظله) :

اگر انسان نداند که مست کننده است و یا نداند که آن را ابتدا از چیز مست کننده ی روان درست کرده اند پاک است.

* آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله) :

الکل هایی که ذاتاً قابل شرب نیست یا جنبه ی سمی دارد، نجس نیست، ولی هرگاه آن را رقیق کنند و مشروب و مسکر باشد، نوشیدنش حرام است و احتیاطاً حکم نجس دارد.

* آیت الله خامنه ای (دام ظله) :

الکل هایی که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست کننده باشد، محکوم به طهارت است.

(منبع: توضیح المسائل مراجع، جلد اول، صفحه ۸۸، مسأله ۱۱۲ و رساله اجوبه الاستفتائات آیت الله خامنه ای، سوال ۳۰۴) )

نتیجه آنکه الکلهایی نظیر اتانول و متانول که ذاتا جنبه ی سمی داشته و قابل شرب نیستند، پاک بوده و تا زمانی که رقیق نشده و مشروب و مسکر نباشند، نوشیدن این قسم الکل ها حرام نیز نمی باشد.

ب) الکل طبی:

حال نظر فقهیان را در مورد الکل سفید (الکل طبی) که در تزریقات و مانند آن به کار مى‏ رود، بیان می نماییم:

سوال: الکل سفید که برای تزریقات در درمانگاه ها و بیمارستان ها به کار می رود، پاک است یا خیر؟

* آیت الله خامنه ای (دام ظله) :

اگر معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست کننده باشد، محکوم به طهارت است.

* آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله) :

آری پاک است.

* آیت ‏ الله بهجت (ره) :

اگر مسکر مایع بالاصاله است، نجس است.

* آیت الله سیستانی (دام ظله) :

پاک است.

* آیت الله فاضل لنکرانی (ره) :

پاک است.

آیت الله صافی گلپایگانی (ره) :

اگر در ترکیب آن الکل مست کننده نجس وجود داشته باشد نجس است و اگر مشکوک باشد، محکوم به طهارت است.

* آیت الله تبریزی (ره) :

محکوم به طهارت است.