فواید دائم الوضو بودن
علامه حسنزاده آملی میگوید: بدان که وضو نور است و تداوم آن، باعث ارتقاء به عالم قدس خواهد شد، بدان که این دستور با برکت نزد بزرگان علم و عمل تجربه شده است، پس ای سالک کوی یار، بر تو لازم است که همیشه آن را انجام دهی.
به گزارش پارس به نقل از فارس، علامه حسن زاده آملی متولد ۱۳۰۷، روحانی مجتهد، عارف، فیلسوف متأله و مدرس دروس حوزوی است، وی که تاکنون ۸۵ بهار را پشت سر گذاشته، یکی از اساتید مطرح اخلاق است که در فلسفه، عرفان، فقه، اصول، ادبیات، ریاضیات، علم فیزیک و شیمی و بسیار علوم دیگر نیز تخصص دارد. بازخوانی سخنان اخلاقی این عارف بالله که در کتاب « صراط سلوک» جمع آوری شده، خالی از لطف نیست.
*فواید دائم الوضو بودن
دیلمی از پیامبراکرم (ص) نقل می کند که خداوند می فرماید: « هر کسی وضویش را از دست بدهد و وضو نگیرد به من جفا کرده است و کسی که وضویش را از دست بدهد و دوباره وضو بگیرد و حداقل دو رکعت نماز نخواند بر من جفا کرده، هر کس وضویش را از دست داد، تجدید وضو کرد و دو رکعت نماز خواند و پس از آن دعا نکرد بر من جفا کرده است و هر کس وضویش را از دست بدهد و پس از آن وضو بگیرد و نماز بخواند دعا کند و از حوائج دنیا و آخرتش چیزی بخواهد و من اجابت نکنم، من به او جفا کرده ام و من خدای جفاکار نیستم» .
*وضو نور است
آری ای برادر!
بدان که وضو نور است و تداوم آن، باعث ارتقا به عالم قدس خواهد شد، بدان که این دستور با برکت، نزد بزرگان علم و عمل تجربه شده است، پس ای سالک کوی یار، بر تو لازم است که اولاً؛ همیشه آن را انجام دهی و ثانیاً همت عالی داشته باشی و پس از نماز، از خدای - تبارک و تعالی - آنچه را که باقی و جاودانه است بخواهی و از او به جز او را نخواهی و با زبان حال، این گونه مترنّم باشی:
ما از تو نداریم به غیر تو تمنّا/حلوا به کسی ده که محبت نچشیده است!
زیرا آن کس که طعم محبت خدای را چشیده است غیر او را هیچ می انگارد، علاوه بر اینکه آنچه از غیر او بخواهد، هر یک مظهر اسمی از اسمای الهی است؛ پس اگر او زمانی اصل را یعنی (ذات حق را) یافت، همه فروع را به دست آورده است:
چرا زاهد اندر هوای بهشت است/چرا بی خبر از بهشت آفرین است؟
عارف متأله، صدرالدین دزفولی این گونه می سراید:
خدایا زاهد از تو حور می خواهد قصورش بین/به جنت می گریزد از درت یا رب شعورش بین
پس آن گاه که نماز را به پایان آوردی سر بر سجده نهاده و بگو: « اَللّهُمَّ ارزُقنِى حَلاَوَهَ ذِکرِکَ وَ لِقَائِکَ وَ الحُضُورِ عِندِک… » ، خدایاً شیرینی یادت را به من بچشان، خدایا! دیدارت را روزی من بگردان، پروردگارا! توفیق حضورت را به من عنایت بفرما.
*روایت حضور
آنچه در عرفان عملی مهم است! !
آن روز موضوع بحث مصباح الأنس پیرامون ضرورت طهارت برای سالک و انواع آن بود به این مناسبت حضرت استاد (دام عزه) فرمودند:
آنچه در عرفان عملی مهم است سه چیز است:
الف) طهارت و دوام آن
ب) همّت
ج) استقامت
خوب حالا، مصباح هم تمام شد بعد چی؟ فردا فتوحات هم شروع شد، اصطلاحاتی فرا گرفتیم، با اینها کار در نمی رود، چقدر اصلاح بلد شده اید؟ که شاید چندین برابر قرآن باشد. حالت سَراح داشته باشید یعنی همیشه « فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُّقْتَدِرٍ» باشید، انسان قرآنی باشید، بیهوده نگویید، بیهوده نشنوید چه اینکه « لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ» چون هر چه می گویید و می شنوید آن را مس می کنید.
*آثار طهارت
روزی در محفل درس حضرت استاد (دام عزه) که از خرمن فضلشان بهره مند می شدیم، فرمودند: « اساتید ما می فرمودند: در طهارت دقت داشته باشید، قدمی عاشقانه بردارید و صادقانه بیایید تا اینها را بچشید، چند بار که شکار کنید به فهم اینها کمک می کند، یک جهش علمی پدید می آید و انسان می شود مصداق « إنَّ صَلَاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» وقف خالص الهی می شود به سود و گداز می آید و افاضات و اشاراقات نصیبش می شود.
*مراتب طهارت
حضرت استاد (دام عزه) در یکی از روزها که برایم همچون یوم الله فراموش ناشدنی است فرمودند: « طهارت دارای مراتبی است، طهارت ظاهری و باطنی و هر یک نیز دارای درجاتی است به قول عارف شبستری:
« موانع چون در این عالم چهار است/ طهارت کردن از آن هم چهار است
نخستین پاکی از احداث و انجاس/ دوم از معصیت و ز شر وسواس
سیم پاکی ز اخلاق ذمیمه است/ که با آدمی همچون بهیمه است
چهارم پاکی سر است از غیر/ که اینجا منتهی می گرددش سیر
هر آن کو کرد حاصل این طهارت/ شود بی شک سزاوار مناجات»
ارسال نظر