سوهان بی حجابی برآرامش روحی وروانی جامعه
بی حجابی یابدحجابی یکی ازناهنجاری های اجتماعی محسوب می شود،معضلی که خطری جدی برای فرهنگ،اعتقادات وروح جمعی جامعه محسوب می شودودرصورت عدم مهار آن،مشکلات و مخاطرات عدیده بسیاری به جامعه تحمیل خواهد شد.
به گزارش پارس،به نقل از باشگاه خبرنگارانحجاب یکی از معضلات و ناهنجاری های جدی جامعه ما در عصر کنونی به شمار می رود که می طلبد با نگاهی دقیق تر، علل بروز و راهکار های پیشگیری و مهار آن مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
شریعت اسلامی جایگاه ویژه ای برای رعایت حجاب و پوشش صحیح و اصولی قائل شده است.جلوگیری از فساد و فحشا،تحریک افسار گسیخته غریزه جنسی،ارزش نهادن به کرامت انسانی و جلوگیری از نگاه جنسیتی ابزار گونه به زن،حفظ بنیان خانواده و ایجاد آرامش روانی در سطح جامعه از مولفه های حائز اهمیتی محسوب می شود که اهمیت حجاب را از نگاه اسلام مضاعف نموده است.
با نگاهی اجمالی به کتب تاریخی و فرهنگی پیشینیان،به راحتی می توان دریافت که این اصل ارزشی منحصر به نظام و شریعت اسلامی نمی شود بلکه پیش از اسلام و در قرون و سده های بسیار دور نیز،حجاب امری پسندیده به شمار می رفته که به تعبیر امروزی ها در زمره عرف و هنجارهای اجتماعی قرار داشته است.
حجاب در عصر جاهلیت عرب دوران پیش از اسلام،یهودیت،مسیحیت،هندو ایران باستان از نمونه مواردی است که موید صحت و سقم این ادعاست.
در این زمینه کتاب حجاب شهید مطهری از آثاری محسوب می شود که در آن به اهمیت حجاب در ادوار عصر جاهلیت عرب،دوران پیش از اسلام ،یهودیت،مسیحیت،هند و ایران باستان تاکید شده و با بررسی آن می توان دریافت که این مولفه ارزشی در چارچوب زمانی خاص و یا دوران معاصر نمی گنجد و در واقع این اصل ارزشی از قدمتی دیرینه در تاریخ فرهنگ ملل و ادیان برخوردار است.
اسد ا... محمدی نیا در کتاب(به بهشت جوانان)به تاریخچه حجاب در آسیا،آفریقا،هند و اقیانوسیه،عربستان،یونان روم،چین،بال و حتی مردم غیر متمدن در قرون بسیار دور اشاراتی مفصل دارد که حاکی از اهمیت آن در فرهنگ و طبقه های اجتماعی دوران پیشینیان است.
برخی از کارشناسان،حجاب را امری فطری می دانند که در ذات بشری نهفته است و به واقع پوست اندازی و تحولات ارزشی،عقیدتی و اجتماعی باعث شده که بدحجابی یا بی حجابی در ملکه ذهن برخی افراد و جوامع ساخته و پرداخته شود و آن ها را ارزش های فطری خود دور سازد.
**فلسفه حجاب چیست؟
فارغ از مسائل شرعی و دینی که به کرات شنیده شده ، مولفه حجاب از توجیهات و ادله منطقی و عقلانی قوی برخوردار است و تجربه نیز ثابت کرده بی قید و بندی در پوشش و لباس چه تبعات و عوارض مخاطره آمیز و جبران ناپذیری را برای جوامع به همراه دارد.
فرج ا... پور مرادی،روانشناس و آسیب شناس اجتماعی در تشریح ضرورت و ثمرات حجاب گفت:انسجام و استحکام خانواده یکی از اصلی ترین مزایای حجاب و پوشش اصولی است.
وی افزود:بطور طبیعی فرد بی حجاب بیشتر در معرض آسیب ها و نگاه های گزنده و رفتار های ناشی از غرایز جنسی قرار دارد و در چنین بستر و شرایطی،ضریب لغزش های احتمالی در او به نحو قابل توجهی افزایش می یابد.
پور مرادی عنوان کرد:از سوی دیگر چنین افرادی مجال کمتری را برای رشد معنویات و اخلاق در وجود خود پیدا می کنند،زیرا بخش قابل توجهی از زمان،انرژی و حتی توانمندی اقتصادی خود را مصروف ادوات آرایشی و لباس های آنچنانی می کنند و این باعث اصطکاک و کندی روند کمال و رشد و تعالی می شود.
وی افزود:حفظ آرامش روانی جامعه از دیگر ثمرات و مزایای حجاب است و با عنایت به اینکه بخش قابل توجهی از فتنه ها،توطئه ها،تنش های عصبی،تعارضات و ناهنجاری های اجتماعی با مسائل و غرایز جنسی گره خورده،حفظ حجاب می تواند تا حدود بسیاری بازدارندگی در مقابل چنین ناهنجاری هایی را انسجام بخشد و به واقع سد بزرگی برای انحرافات و نارسایی های اخلاقی به شمار می رود.
پور مرادی گفت:یک فرد بدحجاب با تردد و عبور و مرور خود در سطح جامعه،آرامش ذهنی و روانی را از عموم و دایره پیرامونی خود سلب می کند و این امر به تدریج پیامدهای زیان باری را برای جامعه به همراه دارد.
وی افزود:بخشی از تجاوزهای جنسی،انتقام جویی ها و...نشات گرفته از مسائل جنسی است که در قالب خشونت،جنایت،حسادت و...ظهور و بروز پیدا می کند.
**ریشه های بد حجابی از زیبایی طلبی تا دگر آزاری
فاطمه حق گو،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در بررسی علل و ریشه های بد حجابی اظهار داشت:از بُعد جامعه شناختی و روان شناختی دلایل بسیاری را می توان برای بد حجابی متصور بود که ضعف ایمان،کسب موقعیت برای جلب توجه و خودنمایی،هوسرانی،فقر فرهنگی،از نمونه های آن به شمار می رود.
وی با بیان بدحجابی با انگیزه دگر آزاری گفت:دگر آزاری نوعی بیماری روانی است که خود معلول عوامل روانشناختی بسیاری همچون عقده های حقارتی است و در برخی موارد،زنان را به سمت یک بیماری روانی سوق می دهد که آرامش خود را در آزار دیگران جستجو می کنند و اغلب ریشه چنین مواردی از تجربه های تلخ و انتقام جویانه عشقی گذشته،تربیت ناصحیح و غلط و یا حقارت های خانوادگی نشات می گیرد.
حق گو عنوان کرد:در برخی موارد،بالا بردن جذابیت های ظاهری برای همسر گزینی و ازدواج است که باعث گرایش برخی دختران به سمت بدحجابی می شود.
وی افزود:برخی جلوه گری و بی حجابی را پلی برای رسیدن به پیوند و ازدواج قلمداد می کنند اما زمانی که سنگ بنای ازدواج با مسائل ظاهری و در کوچه و خیابان گذاشته می شود،ضریب دوام و قوام چنین زندگی،مستحکم و قابل اطمینان نخواهد بود،چرا که امکان تکرار شدن آن در آینده نیز وجود دارد.
**چه باید کرد؟
بطور یقین رفع بخش قابل توجهی از این معضل اجتماعی با فعالیت های فرهنگی و فرهنگ سازی محقق خواهد شد.
همانطور که هجمه فرهنگی در نشر و گسترش چنین ناهنجاری هایی موثر است برای رفع آن نیز باید از کانال های فرهنگی ورود کرد.
البته با عنایت به زمان بر بودن حصول نتیجه در فعالیت های فرهنگی برنامه ریزی های مدون،اصولی و همیاری دستگاه های فعال در عرصه فرهنگی توام با سعه صدر می تواند در این عرصه خطیر موثر و راه گشا واقع شود.
خانواده،آموزش و پرورش دو رکن اساسی به شمار می روند که بار اصلی تربیت و آموزش را در جامعه به دوش دارند.
در عصری که انفجار اطلاعات،شبکه های مجازی،سایت های اطلاع رسانی،برنامه های ماهواره ای،انبوهی از اطلاعات را به بدنه جامعه و طیف های مختلف سنی تزریق می کنند،مدیریت فرهنگی اصلی تعیین کننده به شمار می رود که باید به نحوی دقیق تر به آن پرداخته شود.
و سخن آخر اینکه نباید از نقش معنویات به سادگی چشم پوشید که هر آنچه ارزش ها و اعتقادات مذهبی و فرهنگی اصیل،تقویت شود متعاقبا ضریب آسیب ها،لغزش ها وانحرافات نیز با کاهش مواجه خواهد شد و به واقع دو اصل آموزش و معنویات شاخص ترین فیلترهایی محسوب می شوند که سره را از ناسره جدا می سازد و باعث تصفیه عناصر زائد از جریان های فکری،عقیدتی و رفتاری سالم خواهد شد.
ارسال نظر