به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس مریم ورزدار گفت: اصل دغدغه داشتن در مورد توانمندسازی زنان در حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دغدغه قابل احترامی است و هر کس که این دغدغه را داشته باشد قابل احترام است.

وی ادامه داد: اما اینکه چه طرح و برنامه‌ای برای توانمندسازی زنان وجود داشته باشد بسیار مهم است تا ما در ورطه‌ای نیفتیم که به جای اینکه زنان را توانمند کنیم آنها را از مبانی ارزشی جامعه دور کنیم.

این کارشناس امور زنان افزود: البته نباید با کشورهایی که آنها هیچ حرفی برای گفتن ندارند مانند کشوری که در حوزه خانواده مشکلات عدیده‌ای دارد با آنها طرح مشترک بریزیم که آنها طرحی برای خانواده سالم به ما بدهند این طرح‌ها و مشارکت ما را در حوزه زنان به قهقرا می‌برد.

ورزدار اظهار داشت: در بحث توانمندی زنان نیز منبع و شیوه‌‌های اجرای آن را کم نداریم و ما می‌توانیم این طرح‌هایی را که در مجامع مختلف بین المللی وجود دارد بومی سازی کرده و متناسب با نیاز جامعه آنها را طراحی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین دغدغه‌ای که الان در حوزه زنان مشاهده می‌شود و به نوعی اولویت اشتباهی است که طراحی شده است بحث توانمندسازی اقتصادی زنان است علی رغم اینکه مشکلات اصلی جامعه ما مشکلات اجتماعی و فرهنگی است و باید مسئولان برای آن فکری کنند اگر در این دو حوزه زنان را توانمند کنیم و هویت اصلی آنها را به آنها برگردانیم و تعریف جامعی را از نقش و جایگاه زنان در دین ارائه دهیم مطمئن باشید در این صورت توانمندی اقتصادی که مد نظر مسئولان است محقق می‌شود.

این کارشناس امور زنان تصریح کرد: وقتی اقتصاد و توانمندسازی اقتصادی زنان را محور قرار می‌دهیم معلوم نیست به ناکجا آباد کشیده نشویم چراکه مبانی ارزشی تفکر غربی با مبانی ارزشی ما به شدت متفاوت است یکی از موضوعات بحث مصرف زدگی است، چراکه در جوامع غربی اصالت با لذت و سود است و به همین ترتیب هر چقدر مصرف جامعه آنها بالاتر رود سود آنها افزایش پیدا می‌کند و برای آنها به یک هنجار تبدیل شده است.

ورزدار ادامه داد: اگر ما بخواهیم مبانی ارزشی کشور اسلامی را اجرا کنیم در این مبانی خلاف اصل مصرف، بحث قناعت مطرح می‌شود و بهتر است در بحث توانمندسازی اقتصادی بحث اقتصاد مقاومتی را اولویت قرار دهیم چراکه معضل جامعه ما هم اکنون تنها از این طریق حل می‌شود و اگر الگوی مصرف بهینه را برای زنان خانه‌دار ارائه کنیم دو برابر اینکه یک زن را تاجر تربیت کنیم سود بیشتری به جامعه تعلق پیدا می‌کند.

وی افزود: بنابراین به نظر بنده مبانی ارزشی که در دوره‌های مختلف طراحی شده با مبانی ارزشی ما سازگار نیست و باید این مباحث بومی سازی شود، باید در تمام حوزه‌ها دغدغه‌مند برخورد کنیم فقط حوزه اقتصاد دغدغه ما نباشد چراکه مشکل عمده ما بحث فرهنگی جامعه است و مقام معظم رهبری نیز بارها مطرح کردند که صلاح و فساد یک جامعه به صلاح و فساد زن آن جامعه بستگی دارد. نباید به جای ریشه‌ها به فروع بپردازیم، ماهم معتقد هستیم که زنان ما باید توانمند شوند اما نه با مبانی ارزشی که غرب برای ما طراحی کرده باشد.