به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس محمد عظیم‌ کربلایی معاون وزیر معارف افغانستان در بخش سوادآموزی، اظهار داشت: وضعیت آموزش و پرورش در افغانستان نسبت به 14 سال پیش که طالبان در حکومت حضور داشتند رشد بسیار چشمگیری‌ داشته است.

وی ادامه داد: در سال آخر حکومت طالبان بر اساس ارقام رسمی حدود یک میلیون دانش‌آموز در مدارس افغانستان تحصیل می‌کردند که به شکل رسمی هیچ دختری حق درس خواندن نداشت.

کربلایی افزود: خوشبختانه در حال حاضر بر اساس ارقام رسمی حدود 9 میلیون دانش‌آموز از کلاس اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه داریم؛ تعداد معلمان افغانستان 220 هزار نفر هستند و بیش از 14 هزار مدرسه نیز دایر است.

معاون وزیر معارف افغانستان یادآور شد: کمک‌های جمهوری اسلامی چند بخش است؛ یکی در خصوص مهاجرانی که در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌‌کنند و براساس ارقام آموزش و پرورش ایران بیشتر از 340 هزار دانش‌‌آموز مهاجر افغانستانی در مدارس رسمی جمهوری اسلامی درس می‌خوانند و حتی دانش‌آموزانی که فاقد اسناد رسمی نیز هستند، وجود دارد.

وی اضافه کرد: در مدت 14 سال گذشته در بخش‌های مختلف با ایران همکاری 2 جانبه داشتیم؛ مهمترین این همکاری‌ها در بخش تألیف کتب درسی بوده است که از 8 سال پیش همکاری نزدیک بین دو وزارتخانه معارف افغانستان و آموزش و پرورش ایران به خصوص در دوره راهنمایی وجود داشته است.

کربلایی تصریح کرد: در این دوره گروهی از مؤلفان کتب درسی آموزش و پرورش افغانستان در دوره هفتم و نهم به ایران آمدند و در دوره سه ماهه با همکاری آموزش و پرورش ایران، کتاب‌های درسی را نهایی کرده و به چاپ رسید.

معاون وزیر معارف افغانستان با اشاره به تربیت معلمان افغانستان گفت: یک مرکز تربیت معلم در افغانستان ایجاد شده و چند دوره نیز از سوی ایران در آنجا برگزار شد.

وی با بیان اینکه ما با ایران هم‌زبان هستیم، افزود: توقع داریم به مهاجران افغانستانی در ایران در بخش سوادآموزی پوشش کامل داده شود و این موضوع ادامه پیدا کند.

کربلایی با اشاره به آموزش عالی گفت: نیاز به نیروی انسانی متخصص در زمینه پزشکی، فنی و علوم انسانی داریم؛ البته کسانی که در ایران درس خوانده‌اند، در افغانستان فعال هستند و این پتانسیل خوبی است و اگر ادامه پیدا کند، خیلی بهتر است.

معاون وزیر معارف افغانستان افزود: هنوز بخش عمده‌ای‌ افراد تحصیل کرده افغانستانی در ایران داریم که برگشتشان به افغانستان کند است؛ این دو علت دارد، بخشی مربوط به ناامنی و شرایط سخت افغانستان است و علت دوم این است که خیلی از اینها در ایران متولد شده‌اند.

وی بیان داشت: این افراد تصور مثبتی از افغانستان ندارند و لازم است از طریق مدارس، تحصیلات عالی و رسانه‌ها به نسل مهاجر افغانستان توضیح داده شود تا تصور مثبتی از افغانستان داشته باشند و از شرایط جغرافیایی و فرهنگ افغانستان آگاه شوند تا به آنجا برگشته و با واقعیت آنجا آشنا شوند و حس هویت ملی در آنها تقویت شود.

کربلایی گفت: باید شرایطی ایجاد شود تا دانشجویان افغانستانی بتوانند به افغانستان بروند و این رفت و آمدها باعث آشنایی بیشتر با واقعیت‌های آنجا می‌شود؛ چرا که بسیاری از آنها در ایران متولد شدند و تصورشان از افغانستان جنگ و فقر است که این تصور کاملی از افغانستان نیست.

معاون وزیر معارف افغانستان با بیان اینکه در ساخت مدرسه مشکل کلان داریم، افزود: نصف 14 هزار مدرسه‌‌ای که داریم ساختمان مناسب ندارند و مشکل بودجه‌ای داریم و توقع داریم تا حد امکان، ایران کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: با صحبتی که با وزیر آموزش و پرورش ایران داشتیم‌بناست گروهی از کارشناسان افغانستان به ایران آمده و با کارشناسان جمهوری اسلامی ایران صحبت کنند و فرصت و نیازسنجی بهتری انجام دهند تا بعد از آن طی یک تفاهم‌نامه رسمی فعالیت‌های دو کشور زیادتر شود.