به گزارش پارس به نقل از شهر خبر دود و دود و دود.به نظر می رسد مردم کلان شهرهایی چون تهران  از محاصره شدن در دود ها لذت می برند چرا که انگارآلودگی و دود و ترافیک شهری آنقدر کافی نیست که دود سیگار و قلیان هم به آن اضافه می شود و از ریه هایی ایرانی ها چیزی باقی نمی گذارد.

به گزارش شهر خبر، آمار حکایت از این دارد که ایرانیان روزانه 8 تا 10 میلیارد تومان برای سیگار هزینه می‌كنند و بیشتر كسانی كه سرطان ریه دارند مصرف‌كننده سیگار هستند .

بر اساس این امار گفته شده  مصرف سالانه‌ مردم ایران 70 میلیارد نخ سیگار برآورد شده است و آمریكا برای تولید سیگار در ایران 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری كرده است چرا که  سومین صنعت سودآور دنیا سیگار و دخانیات است.

بر اساس آخرین امار در سال 89، هر خانوار ایران در این سال بالغ بر 52 هزار تومان معادل 0.4 درصد از کل سبد هزینه خود را صرف خرید سیگار کرده است، متوسط 1147 نخ سیگار مصرف کرده است که از این تعداد 518 نخ سیگار تولید داخلی و 629 نخ معادل 57 بسته سیگار خارجی بوده است.

البته این میزان مصرف در مقایسه با سال 88 معادل 8 درصد کاهش نشان می داده،پرا که  در سال 88 هر خانوار ایرانی معادل 1249 نخ سیگار مصرف کرده است.

از سوی دیگر، باز هم بر اساس آمار حاصل از تعداد افراد سیگاری، میزان مصرف روزانه سیگار آنها و قیمت فعلی سیگار، همچنین سالانه دو برابر هزینه خرید سیگار در کشور صرف درمان بیماری های ناشی از مصرف این ماده دخانی می شود.

این در حالی است که طي سال هاي گذشته تلاش گسترده اي براي کاهش ميزان قاچاق سيگار در ايران صورت گرفته است. در حال حاضر 5 کارخانه داخلي ساليانه 19 ميليارد نخ سيگار توليد مي کنند. همگي کارخانه ها نيز در گيلان و تهران متمرکز شده اند.

در سال 92 ميزان فروش سيگارهاي داخلي هم 32 درصد افزايش يافته بود. ميزان فروش سيگارهاي توليد داخل نيز در پايان سال 92 به عدد 7150 ميليارد ريال رسيده بود. از سال 1380 تا 1392 مبلغ 3 هزار ميليارد و 65 ميليون تومان فروش شرکا دخانيات بوده که از اين ميزان فروش مبلغ 1000 ميليارد تومان از بهمن سال 91 تا اسفند سال 92 صورت پذيرفته است.

سالانه پنج هزار و 600 ميليارد نخ سيگار در دنيا مصرف مي شود که تجارتي معادل 330 ميليارد دلار در سال را به خود اختصاص مي دهد. اگر فروش نفت ايران ساليانه 70 ميليارد دلار درآمد داشته باشد، درآمد يکسال فروش سيگار معادل پنج سال نفت ايران است. 100 ميليون نفر در جهان کسب و کارشان به صنعت دخانيات گره خورده است.

بررسي ها نشان مي دهد به دليل حجم بالاي قاچاق سيگار به ايران، قيمت اين محصول دخاني در ايران کمتر از تمامي کشورهاي اروپايي و حتي کشورهاي منطقه است.

چقدر سیگار در ایران قاچاق می شود؟

همین چند روز پیش بود که عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با مواد مخدر خبر داد:  سالانه 1200 تریلی سیگار در کشور قاچاق می شود و میزان مصرف سیگار به بیش از 66 میلیارد نخ سیگار رسیده است.

«محمدرضا مسجدی» روز جمعه در نشست سالیانه جمعیت مبارزه با مواد مخدر که با حضور سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، افزود: رقم مصرف سیگار در ایران به 66 میلیارد و نیم رسیده است.

همزمان با اعلام این خبر که سالانه 1200 تریلی سیگار در کشور قاچاق می‌شود، وزیر بهداشت نیز گفت: با وضع و اجرای قانون مالیات بر خرده‌فروشی سیگار، 11هزار میلیارد تومان حاصل می‌شود.

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه اعتبارات این وزارتخانه از بودجه عمومی 9‌هزار میلیارد تومان است، تاکید کرد:  با وضع و اجرای قانون مالیات بر خرده فروشی سیگار، 11هزار میلیارد تومان حاصل می‌شود. او در مورد مالیات بر سیگار و مبارزه با دخانیات افزود: متاسفانه عزم جدی در مبارزه با دخانیات وجود ندارد و ارقامی که در این مسیر در اختیار دولت قرار می‌گیرد درمقایسه با کل بازار سیگار، تقریبا ناچیز است.

هاشمی یادآور شد که سلامت مردم بسیار مهم است و باید گفت تقریبا اکثر کسانی که اعتیادهای دیگری پیدا کرده‌اند مقدمه‌اش از سیگار بوده است و در همه جای دنیا حتی کشورهای همسایه ما سخت گیری جدی در این زمینه وجود دارد که یکی از ابزارهای این کشورها ، وضع مالیات بر خرده‌فروشی سیگار است.

او افزود: در همین زمینه طرحی آماده و تقدیم دولت و مجلس کردیم که از آن مسیر در مدت پنج سال 11 هزار میلیارد تومان عوارض دریافت خواهد شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد:10 درصد جامعه علاقه‌مندند که 10هزار میلیارد را دود کنند و درعین حال به خود آسیب برسانند و دچار بیماری‌های صعب‌العلاج شوند و قرار نیست که از سلامت 70 میلیون نفر برای این 10 میلیون نفر یا هشت میلیون نفر هزینه کنیم.

سلامت مردم یا اقتصاد کشور؟

در این میان اما دکتر خدیجه رحمانی، پزشک و متخصص تغزیه و استاد دانشگاه شهید بهشتی معتقد است: در حالی که کشورهای پیشرفته از 40 سال پیش با افزایش مالیات، مبارزه با دخانیات را آغاز کرده اند، در ایران هنوز خبری از مبارزه رسمی با دخانیات نیست و دود از طریق قلیان و سیگار به ریه های مردم سرازیر است.

این پزشک به شهر خبر می گوید: بر اساس آمار، مصرف دخانیات عامل 85درصد سرطانهای ریه است که مهمترین سرطان کشنده در مردان است و در حضور سایر عوامل زمینه ساز موجب بروز سرطانهای مری ، معده ،کلیه ، کبد ، دهان ، حلق ؛ خون و... است.

او ادامه می دهد: سیگار عامل 25نوع بیماری مهلک است که طیفی ازبیماریهای قلبی عروقی ، ریوی و انواع سرطانها را شامل می شود.اما هنوز 1/1 میلیارد نفر در جهان سیگار می کشند که 80درصد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و سالانه حدود 4میلیون نفر در اثر بیماریهای ناشی ار سیگار می میرند.

رحمانی درباره کشیدن قلیان نیز به شهر خبر می گوید: این باور که دود قلیان مانند دود سیگار مضر نیست از پایه غلط است چرا که دود قلیان به همان اندازه دود سیگار مضر است. قلیان به طریقی متفاوت دود تولید می‌‌کند: دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد می‌شود، در حالی که دود قلیان از طریق گرم شدن تنباکویی که در کاسه‌ای بالای آن قرار دارد از طریق زغال تولید می‌شود اما محصول نهایی آن یعنی دود، یکسان است که حاوی مواد سرطان‌زا است.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید مکی کند: هر چند صنعت دخانیات برای کشور در حال توسعه ای چون ایران مهم است اما در هر حال سلامت مر دم و هزینه هایی که بیماری بر سلامت مردم ایجاد می کند نیز برای اقتصاد کشور مضر است و باید با فرهنگ سازی مردم را به دور شدن از دخانیات عادت داد.