به گزارش پارس روزنامه خراسان نوشت ؛  وزارت بهداشت در بخشنامه‌اي توليد و عرضه محصولات لبني صنايع متخلف در استفاده از روغن پالم را از ديروز متوقف کرد. به دنبال هشدارهاي مکرر در استفاده از روغن پالم (روغن نخل) در محصولات لبني پرچرب طي روزهاي گذشته و وعده برخورد با متخلفان، ديروز رئيس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: با پيگيري ضربتي وزارت بهداشت و شناسايي متخلفان در خصوص مصرف روغن پالم در فرآورده هاي لبني، امروز (ديروز) براي استفاده از لبنيات موجود در بازار منعي وجود ندارد. به گزارش ايسنا، دکتررسول ديناروند گفت: ارزيابي جامع و دقيقي را ازهفته گذشته در سراسر کشور شروع کرديم که بر اساس اين ارزيابي، تمام شرکت هايي که فرآورده هاي مختلف لبني توليد مي کنند، رصد شدند. رئيس سازمان غذا و دارو، درباره نتايج اقدامات انجام گرفته براي مقابله با مصرف روغن پالم در کارخانه هاي لبنيات گفت: تمام بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه هاي علوم پزشکي از خطوط توليد و انبارهاي شرکت هاي توليد کننده صنايع لبني، بازرسي هاي لازم را انجام داده اند و تمامي مستندات توليد، بررسي و نمونه برداري هاي لازم شده است. دکترديناروند در ادامه گفت: با تجزيه و تحليل و جمع بندي نتايج به دست آمده از بازرسي هاي انجام شده تا شب گذشته (يکشنبه شب)، تخلف تعداد ۴۱فرآورده لبني مشکوک اعلام شد که بر اساس بخشنامه صادر شده از ديروز توليد آن ها متوقف شد. رئيس سازمان غذا و دارو با اشاره به اين که از تعداد ۴۱متخلف شناسايي شده، ۲۳مورد آن محرز و ۱۸مورد نيز مشکوک اعلام شده است، افزود: به محض انجام آزمايش هاي تکميلي طي چند روز آينده، مواردي که تخلفشان محرز شود، پروانه آن ها تعليق و به دستگاه قضايي معرفي خواهند شد.

نگراني براي مصرف فرآورده ها وجود ندارد

وي تأکيد کرد: مطمئنا پس از قطعي شدن محکوميت، متخلفان به مردم معرفي خواهند شد و اطلاع رساني در اين مرحله بيشتر متوجه اين موضوع است که، فرآورده هايي که از ديروز عرضه مي شوند همگي داراي مجوز وزارت بهداشت اند و منعي براي مصرف ندارند. بر اساس گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، ديناروند خاطرنشان کرد: از آن جا که مصرف لبنيات در کشور موضوع جدي و مهمي است، تلاش کرديم بدون از دست دادن زمان، متخلفان را شناسايي کنيم و به مردم اين اطمينان را بدهيم که محصولات لبني که از ديروز عرضه شده، همگي داراي مجوز مصرف است و جاي هيچ گونه نگراني براي استفاده آن ها وجود ندارد. اگرچه اظهارات اخير رئيس سازمان غذا و دارو مبني بر اطمينان بخش بودن شير و لبنياتي که از ديروز به بازار عرضه مي شود بسيار اميدوارکننده بود، باز هم ابهاماتي درباره برخي محصولات وجود دارد که قابليت ماندگاري و نگهداري طولاني مدت دارند، مثل پنيرپيتزا يا ماست هاي پرچرب و سوال جدي اين است که آيا محصولات آغشته به روغن پالم که از قبل در بازار وجود داشت، جمع آوري شده است يا خير و نکته ديگر اين که آيا برندهاي متخلف به مردم معرفي مي شوند تا با خيال راحت خريد خود را انجام دهند يا خير؟

توليد و عرضه محصولات لبني غيرمجاز ممنوع شد

براساس اطلاعيه مشترک سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت و موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، عرضه محصولات لبني غيرمجاز متوقف شد.به گزارش مهر در اين اطلاعيه تاکيد شده است: نتايج بررسي ها نشان دهنده بروز تخلف در تعدادي از واحدهاي توليدي فرآورده هاي لبني پرچرب بوده است که با مديريت و نظارت سازمان ملي استاندارد، سازمان غذا و دارو، توليد و عرضه آنها به بازار ممنوع شده است. کما اينکه در ايام قبل نيز هر دو سازمان با تخلفات انجام شده برخورد قانوني به عمل آورده اند و در تمامي مواردي که بروز تخلف در آزمايش‌هاي تکميلي احراز شود، متخلفان به دستگاه هاي قضايي معرفي شده و پروانه هاي کاربرد علامت استاندارد و پروانه هاي بهداشتي توليد و ساخت فرآورده هاي مذکور باطل مي شود.

بر اساس اين اطلاعيه، با توجه به ضرورت ترويج و تلاش براي افزايش سرانه مصرف فرآورده هاي لبني در کشور، خاطرنشان شده است که نظارت‌هاي وزارت بهداشت و سازمان ملي استاندارد براي جلوگيري از بروز هرگونه تخلف؛با شدت و جديت ادامه خواهد داشت و از اين تاريخ فرآورده هايي که با مجوز رسمي به بازار عرضه مي شوند، مصرف آنها بلامانع بوده و بديهي است توصيه از جنبه تغذيه اي به مردم کماکان کاهش مصرف فرآورده هاي لبني پرچرب است.در ادامه اين اطلاعيه آمده است: با توجه به اينکه در سال‌هاي گذشته براي فرآورده هاي لبني و فرآورده بستني، استاندارد ملي ايران تدوين شده است که اجازه مصرف چربي گياهي را مي دهد، مقرر گرديده به منظور جلوگيري از هرگونه امکان سوء استفاده، استانداردهاي مربوطه بازنگري شود به نحوي که نسبت به حذف چربي گياهي و يا بهبود ترکيبات اسيد چرب گياهي اقدام گردد. در اين خصوص سازمان غذا و دارو نسبت به بازنگري پروانه ساخت فرآورده هاي مذکور اقدام نموده و نتايج فعاليت هر دو سازمان در اين باره هدف کاهش مصرف روغن پالم در محصولات غذايي حداکثر تا پايان شهريورماه 1393 به اطلاع عموم مي رسد.در پايان اين اطلاعيه تصريح شده است: براساس مصوبه شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي ،موضوع کاهش واردات روغن پالم به کشور و ارتقاء کيفيت روغن هاي وارداتي به کشور با جديت پيگيري مي شود. در سال جاري نيز سقف واردات روغن پالم حداکثر 30 درصد کل واردات روغن در نظر گرفته شده است که با اجراي آن، سرانه مصرف روغن پالم کشور از 10 به 7 کيلوگرم که معادل سرانه جهاني است، کاهش خواهد يافت و به جاي آن روغن هاي گياهي مناسب وارد کشور خواهد شد.

مجوزي که بر اساس آن چربي هاي گياهي به شير و لبنيات افزوده مي شد، باطل شد

دکترزهرا عبداللهي مديرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت با اشاره به تصميم اخير سازمان غذا و دارو به خراسان گفت: مجوزي که بر اساس آن چربي هاي گياهي به شير و لبنيات افزوده مي شد، باطل شد و ازاين پس افزودن اين نوع چربي به شير و لبنيات تخلف محسوب مي شود و در صورت ارتکاب با متخلف برخورد قانوني مي شود. اين مقام مسئول گفت: مردم نبايد به دليل نگراني از وجود روغن پالم، شير و لبنيات را از سبدغذايي خود حذف کنند و هدف ما نيز ترويج مصرف اين مواد است و منظور ما از لبنيات کم چرب، چربي کمتر از 2.5درصد است. وي تصريح کرد: مصرف شير و لبنيات پرچرب را توصيه نکرده و نمي کنيم و اين محصولات چه پالم داشته و چه نداشته باشند با توجه به بيماري هاي قلبي، عروقي، اضافه وزن و چاقي بين مردم نبايد مصرف شوند و توصيه ما مصرف لبنيات کم چرب است. عبداللهي با تأکيد بر اين که مردم نبايد نگران باشند، افزود: سازمان استاندارد بر اساس نمونه هاي کنترل شده، اعلام کرده است که ۲۰درصد نمونه هاي مطالعه شده، حاوي روغن پالم بوده است و تمام محصولات حاوي پالم نيستند. مديرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در پاسخ به اين سوال که آيا برندهاي متخلف به مردم اعلام مي شوند تا آن ها با خيال راحت لبنيات موردنياز خود را تهيه کنند، تصريح کرد: بنده هم شنيدم که سازمان غذا و دارو اسامي متخلفان را تا اوايل هفته آينده اعلام مي کند ولي نکته اصلي آن است که مردم اصلا به سراغ لبنيات پرچرب نروند و شرايط پيش آمده، بهترين فرصت براي ترويج مصرف محصولات کم چرب است. وي خاطرنشان کرد: وقتي از توليد کنندگان مي پرسيم چرا روغن پالم به محصولاتشان اضافه مي کنند، پاسخ آن ها اين است که مردم اين محصول را مي خواهند و مشتري آن زياد است، بنابراين اگر مردم با توجه به اسيدهاي چرب اشباع شده که به مقدار زياد در اين گونه لبنيات وجود دارد و با وضعيت چربي خون بالا، افزايش سکته ها و بيماري هاي قلبي و عروقي به سراغ اين محصولات نروند، توليدکنندگان هم کمتر به اين کار رغبت پيدا مي کنند. وي همچنين خاطرنشان کرد: اگرچه مجوز افزودن چربي هاي گياهي وجود داشته است ولي توليدکنندگان متخلف در واقع در افزودن اين نوع چربي ها، تقلب کرده اند؛ يعني بدترين نوع چربي گياهي به نام «پالم» را به دليل ارزان تر بودن آن نسبت به ديگر موارد استفاده کرده اند.

مهلت مجلس به مسئولان براي ارائه گزارش عملکرد درباره جمع آوري محصول و معرفي صنايع متخلف تا پايان امروز

سخنگوي کميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز، با اشاره به جلسه روز يکشنبه اعضاي کميسيون بهداشت مجلس با مسئولان سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد به خراسان گفت: در اين جلسه به دو مجموعه استاندارد و وزارت بهداشت مهلت داده شد تا مواد لبني را که در آن ها روغن پالم استفاده شده است از سطح بازار جمع کنند و علاوه بر اين ،از توليد اين محصولات جلوگيري و با کارخانه هاي خاطي نيز برخورد کنند. وي با بيان اين که 50 درصد روغن مصرفي کشور از جمله روغن مايع و سرخ کردني روغن پالم است افزود: کارخانجات توليد کننده مواد لبني مجوز استفاده از اين روغن را در محصولات خود نداشته و به همين دليل تخلف کرده اند. وي تصريح کرد: بروز اين مسئله ناشي از نبود نظارت کافي از سوي وزارت بهداشت و همچنين اداره استاندارد بوده است. وي با تاکيد بر اين که آخرين مهلت جمع آوري اين محصولات از سطح بازار پايان روز دوشنبه شب گذشته است گفت: در جلسه اخير، مسئولان سازمان غذا و دارو و همچنين سازمان استاندارد موظف شده اند گزارش عملکرد نهايي خود را در خصوص جمع آوري محصول، کارخانه هاي استفاده کننده از روغن پالم و برخورد با متخلفان را تا پايان امروز به کميسيون ارائه کند.

توليد محصولات لبني با چربي گياهي ممنوع شد

دبير انجمن صنايع لبني کشور به تسنيم گفت: بنا به تصميم مشترک معاونت غذا و دارو و انجمن صنايع لبني کشور، قرار شد کليه پروانه هاي ساخت محصولات لبني با چربي گياهي لغو و کل فرآورده هاي لبني با چربي طبيعي شير توليد شود . رضا باکري با اشاره به اطلاعيه وزارت بهداشت افزود: شب گذشته وزارت بهداشت اطلاعيه اي صادر کرده که در آن محصولات موجود در بازار را عاري از مشکل عنوان کرده است. وي اضافه کرد: طبيعتا اگر طبق آزمايشگاه اداره نظارت متخلفي هم وجود داشته باشد که کالاي فاقد پروانه وزارت بهداشت توليد کرده باشد مورد پيگرد قانوني قرار مي گيرد. وي اضافه کرد: حدود هفت قلم از محصولات لبني ( که حاوي چربي گياهي بودند و روي بسته بندي آنها استفاده از اين چربي درج شده بود ) داراي پروانه ساخت وزارت بهداشت بوده اند که قرار شده است پروانه اين محصولات لغو شود و کارخانجات توليد کننده آنها نيز اين محصولات را از خط توليد خود خارج کنند.