به گزارش پارس به نقل از فارس، محمد پرورش در حاشیه نمایشگاه کتاب در غرفه شرکت آب و فاضلاب استان تهران در جمع خبرنگاران افزود: روز به روز هوا گرم‌تر شده و مصرف آب نیز در حال افزایش است بطوریکه روزانه به ۲۲۰ هزار متر مکعب افزایش مصرف داریم و متأسفانه از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب رسیده‌ایم.


وی با بیان اینکه با راه‌اندازی کولرها ۴۰۰ هزار متر مکعب مصرف کولرها به مصرف آب شرب تهران اضافه خواهد شد، گفت: مشکل اساسی ما در سال جدید کاهش بیش از ۳۰ درصدی حجم ذخیره آب سدهای تأمین کننده تهران است.

وی افزود: به عنوان مثال دو سد لتیان و لار با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده‌اند که این موضوع باعث سخت‌تر شدن شرایط خواهد شد.

پرورش گفت: برای شهر تهران یک میلیارد و ۳۵ میلیمتر مکعب و برای استان تهران یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب باید آب تولید شود.

وی با بیان اینکه مصرف آب در سال ۹۳ نسبت به سال‌های ۸۶ و ۸۷ افزایش نیافته است، گفت: در سال ۸۷ از سامانه شرق تهران ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب دریافت کردیم اما امسال این عدد از سامانه شرق (سد لار و لتیان) به زیر ۲۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای عبور از فصل تابستان و حتی پاییز و زمستان انجام شده است، گفت: برای عبور از فصل تابستان و پاییز مشارکت مردم را می‌طلبد.

وی افزود: صرفه‌جویی ۲۰ تا ۲۵ درصدی در تهران بسیار ضروری است تا از این وضعیت بدون دغدغه عبور کنیم.

* مدیریت فشار برای مشترکان پر مصرف

وی با اشاره به اعمال مدیریت فشار در برخی نقاط تهران گفت: مدیریت فشار برای مشترکان پر مصرف را در برخی نقاط اعمال خواهیم کرد که برخی از کارهای آن را انجام داده اما هنوز به طور جدی در دستور کار نیست.

پرورش با اشاره به اینکه ۹۱ درصد مشترکان شهر تهران مشترکان مسکونی هستند، گفت: خواهش ما این است که مردم صرفه‌جویی را جدی بگیرند.

وی در خصوص سناریوهای مختلف مدیریت فشار گفت: با توجه به اینکه هوا رو به گرما است، اولین کار ما مدیریت مصرف و اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی است تا بتوانیم مشارکت مردم را بیش از پیش افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه کمبود آب نداریم اما مصرف آب بسیار زیاد است، گفت: در مدیریت فشار مشترکان خاص و پر مصرف مثل سازمان‌ها و ادارات را شناسایی و استخراج کرده‌ایم تا اگر نتوانستیم مصرف آب را کاهش دهیم فشار آب را تعدیل کنیم.

وی گفت: دنبال اخذ مجوز هستیم تا با مشترکان پر مصرف برخورد کنیم و حتی انشعابات آنها را قطع کنیم.

وی گفت: برای مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز نظامی و ادارات سه کمیته تامین ، توزیع و مصرف تشکیل داده‌ایم.

پرورش افزود: به عنوان مثال در کمیته تأمین پیش‌بینی شده که ۲۰ میلیون متر مکعب با حفاری جدید آب تولید کنیم و تا خردادماه سال جاری بحث انتقال آب از سد ماملو نیز انجام شود.

وی گفت: با صرفه جویی‌های انجام شده امیدواریم به ۵۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی برسیم تا از تابستان و زمستان بدون دغدغه عبور کنیم.